Lelkiismereti parádé

Sebeők János
2002. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dél-Afrika ma jól megél abból, hogy kifeketedett. Hosszú ideig ő volt a Nyugat, e nagy, s már réges-rég nem fehér folt utolsó fekete foltja. Ildomos volt tüntetni az apartheid ellen, s aki nem vett részt legalább egy apartheidellenes segélykoncerten, azt annulálta a popszakma. Fekete-fehér, igen-nem. A bináris történetekben könnyű oh yeah!-t kiáltani.
Ma Zimbabwéból fehér farmerek menekülnek Mozambikba – értük senki se tüntet, feketékért igen, fehérekért nem –, a Dél-afrikai Köztársaság pedig lelkiismereti mintagazdasággá lépett elő, miután végrehajtotta a történelem legradikálisabb, egyszersmind legbékésebb rendszerváltását. Itt gyülekeznek a lelkiismereti turisták. A multimilliomos vendégek, kik nyugodt lelkiismerettel kívánnak európaiak avagy észak-amerikaiak lenni a nem fehérek közt, s azok is, kiknek a globalizmus elleni küzdelem, a világmegmentés és a nagyfokú felelősségérzet a hobbijuk. Előbbiek, a multimilliomos lelkiismeretiek számára épült Sun City, a földkerekség talán legluxuriőzebb szórakoztatóipari hiperpolisza, míg utóbbiak, a szociális és ökológiai lelkiismeretiek számára pedig folyamatosan elérhetők a legkülönfélébb konferenciák. Egyszóval a dél-afrikai országimázs központ jól működik. Ha katasztrófaturizmus, akkor Vezúv és Pompeji. Ha szexturizmus, akkor irány: Thaiföld. Ha pedig lelkiismereti turizmus, akkor irány: Dél-Afrika.
A 2001-es durbani rasszizmusellenes világkonferencia volt eleddig a legnagyobb hatású dél-afrikai lelkiismereti turistaattrakció. Ma sokan úgy látják, hogy e lelkiismereti turistaattrakció törvénytelen gyermeke a nem sokkal a konferencia után bekövetkezett szeptember 11-i terrorakció. Hisz Durbanban, ha nem is a munkásosztály, de a palesztin terrorizmus, szó se róla, erkölcsileg a mennybe ment. A Durban utáni közvélemény fogékony volt a szent bosszú iránt, s nem érzékelte, hol a határ a palesztin önrendelkezésért folytatott harc és a terrorizmus között. Így értelmezve nem egész véletlen, hogy Durbant New York követte. Katasztrófa. Borzalom. Mi fogja követni vajon Johannesburgot? A johannesburgi Rio+10 konferenciát? Ökológiai katasztrófa? Lehet, hogy két hatalmas bálna nekiúszik majd a Szabadság-szobornak?
A Durbanhez és Johannesburghoz hasonló lelkiismereti banzájok mindmáig a régi, jól bejáratott antiimperialista forgatókönyv szerint zajlanak. Szovjetunió, Varsói Szerződés, létező szocializmus már nincs ugyan, de az egykori „második világ” csatlósai, az el nem kötelezettek változatlanul léteznek, s ők brioni logikával gondolkoznak ma is. Ha valaki nem tudná, Brionin nyaralt Tito. Meghalt a cselszövő, de él a rút falanx, és ebben az antiglobalista, USA-ellenes falanxban jól megfér egymás mellett a magát máról holnapra az antiterrorizmus élharcosává avanzsáló Kadhafi, a számkivetettségéből ma is forradalmi romantikát kovácsoló Castro vagy épp a tálibverő Musarraf. A lényeg, hogy ne derüljön ki: az Amerika-ellenes lózungok ellenére értékrendjük éppúgy fogyasztói, mint az amerikaiaké – Szaúd-Arábia például éppúgy fogyasztói társadalom ma már, mint az USA. Bush nem ok nélkül tartja magát távol ettől az újabb lelkiismereti show-tól. Nem hajlandó cilinderbe bújni és eljátszani Uncle Sam szerepét a vurstliban: aki labdával eltalálja a cilinderem, azé a mézeskalács.
Ha az egyik rablónak több jut, a másik pedig hoppon marad, az még nem szociális egyenlőtlenség. S ha mindkét rablónak egyenlően jut, az még nem szociális igazság. Ugyanúgy, ahogy a Gulag és a holokauszt összehasonlító „véralgebrája” sem visz előrébb az erény útján, a fejlett és fejlődő országok által okozott környezeti károk folyamatos összemérése sem vezet egy mértékletesebb értékrend felé. A fejlettek okozta több kár semmiképp sem lehet mentség a fejlődők okozta relatíve kevesebbre, arról nem is szólva, hogy a fejlődő országok okozta relatíve kisebb környezeti terhelés úgyszintén a brioni típusú manipuláció része. Nem az a kérdés, hogy ki mennyit árt, hanem az, hogy miért kell ember módra így, ártva élnünk? Üléseznek a tudós sáskák és megállapítják, hogy kevés a levél. Miért kell így élnünk? Az emberélet útjának felén – mondta Dante. De vajon mi az emberiség életének útja e Földön?
A kecskék a sivatagban veszélyesebbek az autónál. Nem a Párizs–Dakar-rali miatt terjed délre a Szahara, hanem a kecskék miatt. Ma úgy tűnik, hogy miként az Einstein-egyenleteknek sincs statikus megoldásuk: a világ vagy tágul, vagy összeesik, úgy az emberiségegyenletnek sincs egyensúlyi megoldása. Gondolkodjunk globálisan, cselekedjünk globálisan, mondták, mielőtt még a globalitás szitokszó lett volna, ugyanakkor a robinsoni, lokális megoldások a globális emberiség számára nem hasznosíthatók. Az egyensúly archaikus modelljei pár száz ember esetében természetközeli létmódot feltételeznek, e modellek azonban hatmilliárd ember esetében értelmezhetetlenek, mégpedig valószínűleg azért, mert csak színleg voltak természetközeliek. Ha egy kis törzs mondjuk maniókatermesztés által feléli közvetlen környezetét, s tíz év múlva odébb áll az őserdőben, akkor ezt hajlamosak vagyunk természetközeli létmódnak tekinteni. Ha viszont – ad abszurdum – 2050-re kilencmilliárd ember feléli a Föld erdőségeit, füveit s vizeit, majd mintha mi sem történt volna, odébb áll a Marsra, akkor ez már szerintünk nem természetközeli létmód, hanem civilizációs rémtörténet. Oppá…
A nagy probléma az, hogy mind a nyomor, mind a jólét szennyez, csak a maga módján. Változás legföljebb a kárpártfólió, az emberiség által gyakorolt eszmei részvénycsomag összetételében van. A nyomor legnagyobb kártétele maga az ember. A demográfiai robbanás. Igaz, a nyomor paradoxmód jóléti elemek, mint például oltások, minimális szintű egészségügyi ismeretek importja által válhatott emberteremtő erővé. A jólét legnagyobb kártétele pedig a fogyasztás. Optimum nincs, rajtunk múlik, mit tekintünk optimumnak. Megfogni a demográfiai robbanást csak a jólét tudja – ekkor tehát egy stabilizált populáció sokat, s a tapasztalatok szerint egyre többet fogyaszt. Vagy pedig egy instabil populáció fogyaszt egyedenként keveset, a gyakorlatban fejenként azért mégis egyre többet. Elérve a jólét ártalomként van aposztrofálva, közelítve viszont elemi jog a neve. De a nyomor is Janus-arcú. Szociális szemüvegen keresztül szemlélve az emberi élettel úgymond össze nem egyeztethető állapot, spirituális szemüvegen keresztül szemlélve viszont a jézusi, Szent Ferenc-i avagy épp védikus egyszerűség maga.
Minderről Johannesburgban aligha lesz szó. Johannesburgban buli lesz. Föld-parádé. Internacionális lelkiismereti karnevál. Felelősségfarsang. A konszolidáció, e legnagyobb összeesküvő, mindenek közül a legbeépítettebb ügynök ezerszer s egyszer formálta már saját képére a lázadás arcát. Így vált iparággá a rockzene s vált fogyasztható termékké a társadalomból való kilépés. Így vált látványtechnikai manőverré a sport és bulvártémává a szívfájdalom. Most kollektív tévutunk közhasznosul a fentebb leírt módon. Az ökológiai katasztrófától való félelemre is, a végítélet kiáltó jelei híján, rátette kezét a menedzsment: ide vele. Mintha önsorsunk is csak egy volna a választható műsorok közül. De mi van, ha már úszik a két őrült bálna a Szabadság-szobor felé?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.