Légitársaságok újabb árversenye

Továbbra is súlyos nehézségekkel küszködnek a világ légitársaságai, az egy éve történt terrorcselekmények óta folyamatos recesszió tapasztalható ebben az ágazatban. A válság leginkább az észak-amerikai piacot sújtja, ám az ottani események hatásaitól az európai légiipar sem mentesül. A társaságok forgalmuk megtartásáért és működésük biztosítása érdekében árversenybe kezdtek, ezt pedig csak radikális költségcsökkentéssel tudják elérni. A Malév Rt. a globális helyzetből adódó változtatásokkal együtt továbbra is a tavaly májusban megkezdett átalakítási program megvalósítására törekszik.

Putsay Gábor
2002. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint tízmilliárd dollár kár érte a légitársaságokat tavaly szeptember 11. óta, az év közbeni optimista előrejelzések ellenére a válság tovább gyűrűzik, a legtöbb légitársaság – beleértve a legnagyobbakat is – a túlélésért küzd. Az észak-amerikai légicégek történelmük mélypontját élik, ami az európai és általában a globális piac számára azért is kedvezőtlen, mert az ott tapasztalt problémák nagyon rövid időn belül máshol is megjelennek. A világ legnagyobb cégei ugyanis amerikaiak: a forgalom és árbevétel alapján az európai vezető légitársaság is kisebb, mint az észak-amerikai negyedik helyezett. Annak ellenére, hogy az amerikai kormány 15 milliárd dolláros állami dotációt szavazott meg a légicégek megsegítésére, a közelmúltban csődöt jelentett a US Airways, csődközelbe került a United Airlines és a Continental Airlines is. Mint ismert, az európaiak közül korábban tönkrement a belga Sabena és a svájci Swissair, az olasz Alitaliát pedig csak a szintén hatalmas méretű állami támogatás mentette meg. Ebben a helyzetben a társaságok egyre olcsóbb jegyekkel próbálják újból vonzóbbá tenni a repülést, ezért a költségek további radikális csökkentéséről határoztak. Teszik ezt akkor, amikor bizonyos költségek nemhogy csökkentek, hanem jelentősen emelkedtek az elmúlt egy év során: jelentős biztonsági beruházásokat kellett végrehajtani a földi infrastruktúránál és a repülőgépeken egyaránt, a biztosítási költségek is számottevően emelkedtek. Az utasok megtartása érdekében minden eddiginél nagyobb árháború kezdődött – a feltételeket a legnagyobbak diktálják –, amit a cégek az alkalmazottak további elbocsátásával már nem tudnak finanszírozni, hiszen lassanként nem lesz kit elbocsátani. Az alkalmazottak bérének csökkentésében látják a megoldást, ami egy ideig a szakszervezetek ellenállása miatt ugyan megakad, ám az akaratukat – a különböző ártszervezési ígéretekkel és a tragikus helyzet felvázolásával – előbb-utóbb elfogadtatják. A United Airlines és a US Airways 30 százalékos bércsökkenésről hozott határozatot, ami jelentősen javítja piaci pozícióikat.
Az árak leszorítását az utasok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendő olcsó cégek, az úgynevezett „fapados” légitársaságok is kikényszerítik. Miközben a hagyományos cégek gondokkal küszködnek, Európában egyre negyobb a kereslet az EasyJet, a Ryanair, a Go Fly vagy az Eurowings járatai iránt. Az említett légitársaságok minimális költséggel üzemelnek, nincs például fedélzeti kiszolgálás, a jegyeket interneten keresztül lehet megrendelni, ezáltal nem kell az értékesítő hálózatot finanszírozni, ugyanazon típusokból állítják össze a légiflottát, ezért a javítási, fenntartási költségek kedvezők. A „fapados” járatok általában 95-100 százalékos kihasználtsággal közlekednek az úgynevezett másodlagos kis forgalmú repülőterek között, ahol alacsony a leszállási illeték.
A globalizációs piac árversenye hazánkat is eléri, ennek kézzel fogható eredménye volt a British Airways (BA) által meghirdetett akció, ami többek között a Budapest–London útvonalat is érintette. A BA a legolcsóbb repülőjegy árát 54 ezer forintban határozta meg, rövid időn belül a Malév Rt. is meghozta ezt a döntést. Mint azt Kázmér Natasa, a Malév Rt. társasági kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, ilyen esetben alkalmazkodni kell a piac követelményeihez, ám ez nem jelenti azt, hogy a Budapest–London útvonal üzemeltetése a jövőben gazdaságtalan lesz. Az árképzésnél a légitársaságok több szempontot vesznek figyelembe, az 54 ezer forintos repülőjegyre nyújtott kedvezményt egyéb területen kell ellentételezni. Ha ez nem működne, a hatékonyság rovására nem csökkentenék ilyen jelentős mértékben a legkedvezőbb áron megvásárolható repülőjegyek árát.
A kommunikációs vezető elmondta: a Malévnál nem csökkennek az alkalmazottak bérei, újabb elbocsátásokról sem hoznak döntést, a tavaly májusban megkezdett átalakítási program következetes végrehajtására törekszik a társaság. A „fapados” cégektől még nem kell tartanunk – tette hozzá Kázmér Natasa –, hiszen még nem jelentek meg hazánkban. Attól függetlenül, hogy erre mikor kerül sor, a Malév továbbra is a magas szolgáltatást nyújtó légitársaságok közé szeretne tartozni.
Az elmúlt hónapban indított regionális járatokkal kedvező tapasztalatokat szerzett a cég, a jelenleg négy útvonalon – Temesvár, Szkopje, Prága, Stuttgart – közlekedő ötvenszemélyes kisgép kihasználtsága is megfelelő. Az első saját CRJ gép szeptemberben, a második októberben érkezik a Malévhoz, a hálózat Velencével, Bolognával és Odesszával bővül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.