Mérföldkő a hazai építészetben

A magyar templomépítészetben valósággal új időszámítás kezdődött a kőbányai Szent László-plébániatemplom megépítésével. Lechner Ödön középkori mintára épült temploma számtalan egyedi megoldást, stíluskereső törekvést őriz. A városi tanács azonban a templom művészi értékei ellenére sem Lechner Ödönnel készíttette el a belső berendezési tárgyakat.

Osgyán Edina
2002. 09. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szent László-plébániatemplomhoz eredetileg két tervrajz készült. Az első, 1891-es munkáról egy nagyon halvány másolat maradt fenn. A rajzon jól látható, hogy az építész, Lechner Ödön egy monumentális templomot tervezett vasvázas szerkezettel és üvegkupolával. A kissé bizarr mű bizonyosan feltűnést keltett volna Európa-szerte. A terv költségeit a fővárosi tanács azonban nem finanszírozta, ezért az építész még egy változatot készített.
A templomot végül a kereszthajós középkori bazilikarendszer mintájára építette meg, középtengelyébe hatszög alaprajzú torony került. A nyitott előteret csillagboltozat fedi. A főtorony két oldalát kisebb tornyok szegélyezik, mindhárom tetősisakját színes cserépfedél borítja. Az építész ez alkalommal is középkori kúszólevelekkel (krabbák) díszítette művét: a toronycsúcsok és a huszártorony kupakvégződéseit ékesítik a kúszódíszítmények. A hatemeletnyi főhajó oldalnyomásait a mellékhajók felett átívelő boltívek vezetik át az oldalhomlokzat támfalaira. Annak ellenére, hogy Lechner szigorúan középkori sémára építette a templomot, egyedi architektonikus megoldás született. Az építész ismét együttműködött a pécsi Zsolnay-gyárral: a belső gótikus boltszakaszokat a gyár pirogranit kerámiái borítják, magyaros ornamentikával. A temlom szobordíszeit Marchenke Vilmos készítette.
A városi tanács a belsőépítészeti munkák megtervezésére nem Lechnert kérte fel. A döntés okait pontosan nem ismerjük. A hivatalos indok szerint: Lechner már az első terveket is késve adta le. Az építészek egy része egyöntetűen tiltakozott a határozat ellen és egy beadvánnyal fordultak a Fővárosi Tanácshoz. Úgy gondolták – és ezt petíciójukban is kihangsúlyozták –, hogy az épület egységességét vétek lenne megbontani. Lechner egyik önéletrajzírója a következőket hozza fel az építész és támogatói mellett: „egy alkotásnál nem történelmileg fejlődött stílről vagy művészi irányról van szó, hanem olyan individuális irányról, amelynek ez idő szerint csak egyetlen képviselője van. Az, amit Lechner Ödön alkotott a kőbányai templomban, bármiként is vélekedjenek egyesek az irányról, a művész egyéb alkotásaival együtt kétségtelenül már magában viseli csíráját egy fejlődésre képes nemzeti architektúrának.”
A főváros tanácsa a felszólalások ellenére mellőzte Lechnert a beredezés megterveztetésekor és Tandor Ottót – Steindl Imre munkatársát – kérte fel. A kortársak úgy vélték, hogy a döntést leginkább a Lechnerre féltékeny építészek kezdeményezték, akik jól látták a mester egyértelmű művészi kiteljesedését. Tandor kitűnő művet alkotott az itáliai reneszánsz mintájára, de a templom stílusától nagyon eltért. Az elkészült munkát a kortársak ellenszenvvel fogadták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.