Tisztázatlan kérdések a Gripenek körül

Egy hónap múlva derül ki, hogy a svéd partner egyáltalán hajlandó lesz-e módosítani a Gripenek lízingjéről Magyarországgal kötött szerződést a vadászgépek képességeinek javítása érdekében. A szocialista védelmi miniszter által vehemensen szorgalmazott lépést többen egy még nagyobb változtatás előszeleként értelmezik.

2002. 09. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap érkezett haza Stockholmból Hollósi Nándor nyugalmazott altábornagy, Juhász Ferenc honvédelmi miniszter főtanácsadója, aki a svéd fél elé tárta azokat a magyar igényeket, amelyek a szocialista–szabad demokrata kormányzat hatalomra kerülése után fogalmazódtak meg a Gripen-ügylet módosításával kapcsolatban. Mint ismeretes, hivatalba lépése óta a honvédelmi miniszter többször bírálta az eredeti szerződésben foglalt Gripenek harcászati képességeit, megkérdőjelezve NATO-interoperabilitásukat, „műrepülő gépnek” nevezve azokat. Miután a védelmi szövetség brüsszeli hivatalaiból is számos kritikus megjegyzés érkezett, hivatalos igénylistát állítottak össze, amely a gépek konfigurációjának jelentős módosítását, képességeinek növelését indítványozta, elsősorban a légi utántöltés és földi célok elleni precíziós csapásmérés megoldása vetődött fel megoldásra váró igényként.
Érkezését követő sajtótájékoztatóján Hollósi Nándor visszafogottabban nyilatkozott, mint indulását megelőzően, fogalmazása pedig lényegesen árnyaltabb volt, mint a honvédelmi miniszter korábbi nyilatkozatai. Mint azt a főtanácsadó elmondta, a Gripen-programot irányító svéd–magyar vegyes bizottság ülésén először megállapították, hogy az eredeti szerződésben foglaltak végrehajtása időarányos, majd előadták az új igényeket. Hollósi közölte, hogy a svédek nagyjából egy hónap múlva válaszolnak a felvetésekre, ám lapunk kérdésére válaszolva éreztette, hogy Magyarország tulajdonképpen kényszerpályán mozog, és kiszolgáltatott a kérdésben. Újságírói felvetésre, miszerint alternatívaként szóba került-e az egész ügylet törlése, a tanácsadó határozott nemmel válaszolt, hivatkozva Kovács László külügyminiszter korábbi, washingtoni kijelentéseire. Idő előttinek nevezte ugyanakkor azt a kérdést, menynyivel volna hajlandó Magyarország a jelenleg érvényes 108 milliárdnál többet fizetni a jobb képességű gépekért, és miként módosulna az ellentételezési program.
A nyugalmazott altábornagy cáfolata ellenére értesüléseink szerint továbbra sem kizárt, hogy amennyiben a svéd válasz nemleges vagy kedvezőtlen lesz a kért módosításokkal kapcsolatban, a kormányzat esetleg valóban alternatívák után néz. Ez gyakorlatban egyet jelentene azzal, hogy ismét esélyt kap az amerikai F–16-os. Ez a lépés forrásaink szerint ugyan jelentős anyagi veszteséggel járna (már kifizetett Gripen-részletek, esetleges kötbér), ám jelentős külpolitikai haszonnal kecsegtetné a Medgyessy-kabinetet, amely iránt a washingtoni kormányzat eddig a vártnál kevesebb érdeklődést tanúsított. Ebbe az irányba hat az a tény is, hogy Csehország az árvizek miatt egyelőre elállt a Gripen-beszerzéstől, és Václav Havel elnök esedékes washingtoni látogatása előtt jelezte, hogy amerikai vendéglátóival tárgyalni kíván „olcsóbb megoldásokról”.
A magyar–svéd szerződés módosításának felvetése, a gépek képességeinek növelése az előző kormány biztonságpolitikusai körében nemtetszést váltott ki. Simicskó István korábbi tárca nélküli miniszter például nemrégiben közleményben fejezte ki roszszallását. Ennek oka – és ezt a tavalyi döntést meghozó Orbán Viktor volt miniszterelnökhöz közel álló személyek is megerősítik – abban rejlik, hogy a Gripen magyarországi győzelme határozott biztonságpolitikai koncepción nyugodott, amelynek lényege az volt, hogy Magyarország harci alakulatokkal lehetőleg ne vegyen részt nemzetközi békefenntartó küldetésekben. Az elképzelés szerint a NATO-ban nem rendszeresített Gripent a szövetség nem igényelné nemzetközi feladatokra, a légi utántölthetőség hiánya pedig mintegy garancia lenne ennek elkerülésére. Míg tehát az előző kormány a gépeket kizárólag hazai védelmi (elsősorban légvédelmi) feladatokra szánta, addig a baloldali kabinet olyan eszközöket akar, amelyekkel nemzetközi feladatok vállalhatók, akár más kontinenseken is.
A svéd gépek magyarországi beszerzése egyébként az Orbán-kormány tavaly szeptemberi döntése óta is ádáz vita tárgya nemcsak a politika és a védelmi döntéshozatal szintjén, hanem a hazai repülő-szakmai közösség berkein belül is. Számukra némi csalódást okozott a Gripenek augusztusi kecskeméti, illetve taszári látogatása. Kecskeméti vadászpilótáktól származó információink szerint a közös repülések során a svédek súlyos korlátozások figyelembe- vételét kérték, arra hivatkozva, hogy semleges országként nincs tapasztalatuk az ilyesfajta közös repülésekben. Míg a gép korszerű elektronikája elismerést váltott ki a kecskeméti katonák körében, a gép manőverező képességét jóval gyengébbnek ítélték meg a MiG–29-esénél és az F–16-osénál, rendszereinek megbízhatóságával egyetemben. Megkeresésünkre a svéd védelmi minisztérium beszerzési hivatalának illetékesei elismerték a korlátozások tényét, ám hangsúlyozták, hogy azokra nem a Gripenek, hanem a feladat újszerűsége miatt, biztonsági okokból volt szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.