Bizonytalan időre ismét elhalasztották a két kommunikációs műhold űrbe juttatására hivatott Ariane–5 hordozórakéta kilövését – közölte az Arianespace társaság. Eközben a Columbia űrsikló katasztrófája miatt már négy hónapja a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) vesztegel annak legénysége.
Szó sincs műszaki hibáról – olvasható az Arianespace társaság internetes honlapján, ugyanakkor az egyik műhold tulajdonosa indokoltnak találta még néhány ellenőrző vizsgálat elvégzését a hasznos teherrel kapcsolatban. A két műhold 1760, illetve 2950 kilogramm súlyú.
Valószínűbb azonban, hogy a váratlan döntés az idegesség következménye. A két műholdat már tavaly decemberben Föld körüli pályára kellett volna juttatni a Francia Guayana-i űrközpontból, de a mostaninál is nagyobb teljesítményre képes Ariane–5 hordozórakéta három perccel felbocsátása után az Atlanti-óceánba zuhant, s vele együtt megsemmisültek a méregdrága szatellitek is.
Felvetődött, hogy a rakéta hajtóműve mondta fel a szolgálatot, de a szakértők azt is lehetségesnek tartották, hogy a hajtóműbe folyatott üzemanyag nyomása volt túlságosan kicsi. A decemberi baleset annak ellenére következett be, hogy a felrobbant hordozórakéta indítását eredetileg tavaly novemberre tervezték, ám váratlan műszaki problémák miatt elhalasztották a startot. Ezek után sokan rossz ómennek tartják, hogy a tegnapi fellövést is el kellett halasztani. Az 1996 óta felbocsátott tizennégy Ariane–5 rakétából immár néggyel vallott kudarcot az Arianespace.
A Reuters friss híre is az űrkutatás egyik kudarcát idézi fel. Az ISS két amerikai és egy orosz asztronautából álló személyzete a Columbia űrsikló februári katasztrófája miatt immár négy hónapja van távol a Földtől, noha visszaérkezésüket eredetileg márciusra tervezték. Ezt kihasználva Ken Bowersox és Donald Pettit tegnap – több mint hatórás űrsétán – elvégezte a szükségessé vált karbantartási munkálatokat az űrállomás elektromos rendszerében.
A Columbia balesetét vizsgáló bizottság tegnap arra a következtetésre jutott, hogy az a számítógépes modell, amellyel az űrsikló sérülésének komolyságát elemezték, erre a feladatra nem volt alkalmas – adta hírül a CNN. A komputeres elemzést a Boeing mérnökei végezték el. Szerintük a startnál az üzemanyagtartályról levált szigetelőhab nem okozhat ekkora problémát a leszálláskor. Ezért új képeket kértek a NASA-tól az űrsiklóról, ám nem kapták meg, mert a NASA alábecsülte a kockázatot.
A bizottság álláspontja, hogy a történtek oka a Boeing és a NASA mérnökeinek nem megfelelő kommunikációja volt.

Orbán Viktor személyesen tárgyalt a nemzetközi sztárprofesszorral – fotó