Zsarolás

2003. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencséje Medgyessy Péternek, hogy a virtuális (nemzeti) középtől egy kicsit mégiscsak balra áll. Máskülönben – ha jobboldali politikus lenne – szerda esti nyilatkozata után gyilkos kartácstüzet zúdítana rá a véleményformáló médiaértelmiség, azt harsogva, hogy „a miniszterelnök bünteti Budapestet”, illetve „szembefordítja a vidéket a fővárossal”. A „közszolgálati” MTV Este című műsorában a kormányfőt jórészt arról a témáról faggatta a nem túl harcias riporter, amiről a kampánycsend miatt nem szólhatok, de bevezetésként érintettek néhány egyéb kérdést is.
Ekkor fogalmazott úgy a miniszterelnök, hogy a vidék Magyarországa előtt is el kell számolnia a kormánynak a tervezett négyes metróra elköltendő súlyos összegekről. Azt is világossá tette, hogy a kabinet ugyan szeretne megegyezni a fővárossal, de nem tudja az építés teljes költségét magára vállalni. Medgyessy Péter végezetül – félreérthetetlen módon Demszky Gáborra utalva – megjegyezte, nem szeretné, ha bárki azt gondolná, hogy zsarolhatja a kormányt.
Itt tartunk csaknem egy évvel a Budapestnek állítólag szárnyakat adó kormányváltás után: a négyes metró megépítésének ügye egy millimétert sem haladt előre, az MSZP–SZDSZ-kormány által készített idei költségvetésben ilyen tétel nem is szerepel, s a finanszírozásról szóló egyeztetés ebben a pillanatban csúnya nyilatkozatháborúba látszik fulladni. Tekintve, hogy a baloldal a négyes metró ígéretével és az előző kormány büntetőpolitikájáról szóló hamis vádjának agyakba sulykolásával két választást is megnyert tavaly Budapesten, a történet felettébb kínos.
Medgyessy talán kezdi érteni, hogy miért ellenezte az MSZP számos vezetője (köztük a budapesti szervezet prominensei) októberben a szocialista főpolgármester-jelölt visszaléptetését. Tizenkét év tapasztalata szólt Demszky ellen: a főpolgármester úgy képzeli el egy beruházás megvalósítását, hogy a pazarló és szakszerűtlen gazdálkodás miatt szűkös saját forrás helyett állami támogatást követel; ő maga csak a szalag átvágásánál szeret megjelenni jellegzetes mosolyával – ha szerencséje van, az esemény épp kampányidőszakra esik.
Demszky Gábor egyébként nyilatkozataival valóban zsarolni próbálja a kormányt: ha nem lesz négyes metró, Medgyessyék elveszítik a következő választásokat; a főváros kivonulhat a metróépítésből – hangoztatja. Csakhogy a jelek szerint elődjéhez hasonlóan a Medgyessy-kormány sem fogadja el a diktátumot, és ragaszkodik az arányosabb költségmegosztáshoz, a főváros gazdasági átvilágításához. Egyelőre nem tudni, hogy a közönségnek szóló, látványos megegyezéssel záruló színjátékkal; vagy a koalíció működésére is kiható súlyos politikai konfliktussal állunk szemben – csak annyi biztos, hogy ebben a játszmában csupán sakkfigurák a közlekedési káosz benzingőzében fuldokló budapestiek.
Utóbbi esetben a főpolgármester helyzete látszik nehezebbnek: a koalícióba belesimuló pártja Demszky kedvéért nem fogja a végsőkig feszíteni a húrt, Kuncze Gábor politikai hátterét nem a fővárosi SZDSZ-frakció jelenti. Azt pedig még a főpolgármesternek is nehéz lesz elhitetnie, hogy a metróberuházás nem az ő kompromisszumképtelensége, gyerekes duzzogása, hanem a kormány rosszindulata miatt szenved ismét késedelmet.
Medgyessy és Demszky egyszer már megállapodott a négyes metró finanszírozásáról: a jelenlegi kormányfő egy utolsó heteit élő kabinet pénzügyminisztereként írta alá az egyezséget 1998-ban. Nem túl biztató előjel, hogy ezt a megállapodást a Legfelsőbb Bíróság jogerősen törvényellenesnek ítélve megsemmisítette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.