Hiteltelenné vált a Smart-program

Tiltakozik a Menedzserek Országos Szövetsége és a Joint Venture Szövetség, mert a SMART–1 program esetében számos olyan pályázat elutasítása várható, amelyek a kiírás eredeti feltételeinek megfeleltek. Véleményük szerint a Magyar Fejlesztési Bank által megfelelőnek ítélt pályázatok elutasítása forráshiánnyal sem indokolható.

Csákó Attila
2003. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aggodalommal figyelik a külföldi pénzpiacok magyar befektetések iránti bizalmának megingását, a magyar gazdaság versenyképességének, a külföldi tőke beáramlásának folyamatos csökkenését a Menedzserek Országos Szövetsége (MOSZ) és a Joint Venture Szövetség (JVSZ) vezetői és tagjai. Arra hívják fel a figyelmet, hogy a kialakult helyzet sürgős, határozott, következetes és egyértelmű állami lépéseket tesz szükségessé, különösen a versenyképes beruházások pályázatainak elbírálásával kapcsolatban. Emlékeztetnek a Világgazdaság című üzleti napilapban lapban megjelent két cikkre, melyek szerint a SMART–1 pályázatok esetében számos olyan pályázat elutasítása várható, amelyek a kiírás eredeti feltételeinek megfeleltek. A közlemény szerint, ha ez így van, akkor ez ellen tiltakoznak.
Kifogásolják, hogy a bírálóbizottság a pályázatok értékelése során olyan új pontozásos rendszert alkalmazott, melyeknek csupán néhány elemét közölték az eredeti kiírásban. A konkrét értékelési mutatók alapján adható pontszámokat és azok súlyozását előzetesen nem hozták nyilvánosságra. Így a cégek nem ismerhették meg az „új” elvárásokat, ezáltal saját esélyeiket sem tudták előre felmérni.
A szövetségek szerint ha a megfelelt pályázatokat a kiírásban nem szereplő pontozásos értékelés alapján utasítják el, akkor ez alapján a cégek azt a következtetést vonhatják le, hogy a pályázati rendszer és az értékelési eljárás nem felel meg a nyilvánosság, az átláthatóság, a kiszámíthatóság elvének. Ez pedig azt jelenti, hogy az elutasított pályázó beruházását már nem tartja kívánatosnak a magyar állam. Emiatt viszont a SMART Hungary program hitelét vesztheti, ami a külföldi tőke beáramlásának további csökkenését okozhatja. A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) által megfelelőnek ítélt pályázatok egy részének elutasítása – bármiféle új értékelési rendszerre való hivatkozással – forráshiánnyal sem indokolható.
A befektetésösztönzés hatékonyságának növelése érdekében a szövetségek az alábbiakat javasolják: a gazdasági tárca minél több pályázatot fogadjon el, hiszen a beruházások eredményeként a cégek által befizetendő adókból és járulékokból bevétel keletkezik. Másodsorban Medgyessy Péter korábbi nyilatkozata szerint járjon el a tárca. Vagyis: „Kevésbé személyfüggővé kell tenni az elbírálást, ha valaki tudja teljesíteni a feltételeket, akkor automatikusan kapja meg a támogatást.” Harmadsorban pedig: ha a keretek kimerülnek, akkor a kormány a pályázó cégek által már befizetett vagy a nyertes pályázók által befizetendő adók és járulékok terhére gondoskodjon a keret feltöltéséről. Javasolják továbbá, hogy a minisztérium tekintsen el az MFB által megfelelőnek minősített pályázatok utólagos szelekciójától. Elképzelésik szerint a tárca mérje fel és tegye közzé az állami támogatással megvalósult versenyképes beruházások eredményeit. Ennek ismeretében vizsgálja felül a befektetésösztönzés e kiemelt fontosságú eszközének jelenleg tapasztalható, indokolatlanul alulértékelt szerepét, s olyan pályázati rendszert működtessen, mely a jelenleginek két-háromszorosára növeli a mobilizálható működőtőke-behozatalt és a hazai befektetésekből megvalósuló beruházásokat.
A kifogásokat a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) megalapozatlannak tartja. Álláspontjuk szerint: nincsenek új elvárásaik, melyeket a pályázók ne ismerhettek volna meg, az értékelés kizárólag az ismert kritériumok alapján történt. A magyar állam minden beruházást kívánatosnak tart, ugyanakkor a versenyképesség-alapú pályázatok esetében az állam szerepe nem terjedhet ki egyes projektek életképességének támogatásokon keresztüli biztosítására. Egy projektet nem a támogatás tesz versenyképessé, ellenkezőleg: a projekt versenyképességét a támogatás elnyerése igazolja.
A gazdasági tárca aláhúzta: az elbírálás alapelve, hogy a jók közül a legjobbak nyerjenek támogatást. Az alkalmazott eljárás megfelel a nyilvánosság és az átláthatóság követelményének, a pályázatok azonos elbírálási szempontok alapján kerültek rangsorolásra, a pályázók bármikor betekinthetnek a bírálóbizottság jegyzőkönyvébe, s az eredmények nyilvánosak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.