Hol húzódik a budapestiek türelmének határa?

Szakács Árpád
2003. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden lehetséges jogi eszközt bevetünk annak érdekében, hogy megakadályozzuk a prostituáltak megjelenését az utcán – fogalmazott Horváth Csaba, Budapest II. kerületének polgármestere, országgyűlési képviselő azután, hogy a bíróságon a minap jogerős döntés született abban, hogy a kerület jegyzőjének úgynevezett hatósági bizonyítványt kell adnia azokról az utcákról, ahol büntetlenül tartózkodhatnak a kéjhölgyek. Mindez jól érzékelteti, a közeljövőben aligha számíthatunk arra, hogy zökkenőmentesen rendeződik a magyarországi prostitúció helyzete. Hogy mi lenne a megoldás, az még szakértői szinten sem egyértelmű: Horváth Csaba felmondaná az intézményes prostitúció tiltását kimondó New York-i egyezményt, és úgynevezett „piros lámpás házak” engedélyezésével rendezné a kérdést. Ez ügyben ősszel az Országgyűléshez fordul.

Ellenben Borai Ákos, a Belügyminisztérium (BM) főosztályvezető-helyettese szerint ha az önkormányzatok tényleg a megoldáson töprengenének, akkor az egyezményen belül is sokat lehetett volna tenni, hiszen működőképes türelmi zónák kialakításával, illetve olyan bordélyházak létesítésével, ahol az örömlányok tulajdonközösségben dolgoznának, fel lehetett volna oldani ezt a lehetetlen helyzetet.

A BM felmérése szerint országos szinten körülbelül 30 ezer prostituált van az utcákon és ugyanennyi „dolgozik” szállodákban, magánlakásokban, peepshow-k hátsó traktusaiban. Az 1999-es maffiaellenes törvénycsomag részeként hatályba lépő jogszabály megszületése óta a prostitúció, idő és térbeli korlátok közé szorítva, engedélyezett Magyarországon. A jogszabály szerint 2000. március 1-jéig az 50 ezer főnél népesebb városok és a fővárosi kerületek önkormányzatainak rendeletet kellett volna alkotniuk a türelmi zónákról. A törvény rögzíti: védett körzetekben, például iskolák, templomok vagy kórházak közelében nem engedélyezett a prostitúció. A zónák kijelölésére az adott határidőig egyetlen önkormányzat sem tett eleget, erre ugyanis csak akkor lett volna köteles, ha a területén „tömeges prostitúció” van. Kijelölés helyett az érintett települések úgy döntöttek: náluk nem jelentkeznek nagy számban az utcalányok, így értelemszerűen nem is kell a kéjhölgyek számára helyszínről gondoskodniuk.

Látva a kerületek ellenállását, így határozott 2001-ben a Fővárosi Közgyűlés is, habár becslések szerint 8-10 ezerre tehető azoknak a száma, akik a fővárosi prostitúcióból élnek. Végül az országban csak Miskolcon és Nyíregyházán jelöltek ki helyet az örömlányoknak, de azt rövidesen meg is szüntették, részben a lakossági ellenállás nyomására. – Mivel az önkormányzatok a kijelölésen kívül semmilyen más szolgáltatást nem nyújtottak, a türelmi zóna koncepció csődje volt ez a két eset – vélekedett Borai Ákos. Viszont a települések szerint a türelmi zónákról rendelkező jogszabály alkalmatlan a végrehajtásra, mivel csak a felajánlkozás helyszínét határozza meg, az aktus lebonyolításának feltételeit nem teremti meg. Borai Ákos úgy véli: a türelmi zóna ugyanolyan önkormányzati terület kellene legyen, mint akármelyik más része a városnak, amelyet a helyhatóság köteles fejleszteni, illetve ellátni más infrastrukturális szolgáltatásokkal. Ez nem azt jelenti, hogy luxuskörülményeket kellene biztosítani, de akár adókedvezményekkel is vonzóvá kellene tenni pornómozi- és szexbolttulajdonosok számára, így a terület egy idő után eltartaná saját magát –fogalmaz a BM munkatársa.

De ehhez először is beruházás kellene. Márpedig amíg sok település egyes részein nincs út, csatorna vagy közvilágítás, s a költségvetés harmadát szociális célokra fordítják, nem elsődleges cél az, hogy türelmi zónára áldozzanak – érvelnek az önkormányzatok. Tehát igazi patthelyzet alakult ki, miközben továbbra sem oldódott meg a lányok helyzete, ugyanis türelmi zónák és területek hiánya nélkül „munkavégzés” közben többször is szembekerültek a hatóságokkal, akik pénzbüntetéssel „honorálták” a szabálysértést. Aki nem fizetett, bíróság elé került, mely az esetek nagy részében elzárásra változtatta a pénzbüntetést.

Az előző kormány idején az önkormányzatok makacsságát úgy akarták megtörni, hogy törvényben szabályozták volna: ameny-nyiben a helyi képviselő-testület hat hónap után sem jelöl ki türelmi zónát, akkor azt rendelettel a belügyminiszter határozta volna meg ötéves időtartamra. Juharos Róbert fideszes képviselő javaslatát az Alkotmánybíróság (Ab) torpedózta meg, kimondva: az önkormányzatok széles körű autonómiával rendelkeznek, amibe az állam nem avatkozhat bele. Budapestnek pedig az Ab mindössze annyit rótt fel: mulasztott a közgyűlés, mivel nem tudott megállapodni a kerületekkel a zóna kijelöléséről, ám ez nem okozott alkotmányellenes állapotot.

A prostitúció rendezésére új helyzetet teremtett a minapi bírósági döntés, amely a II. kerület esetében úgy határozott: ha az önkormányzat nem jelöl ki türelmi zónát, köteles megnevezni azokat az utcákat, köztereket, amelyek nem számítanak az örömlányoktól védett területnek, és ahol ily módon jogszerűen tartózkodhatnak a kéjhölgyek. A Prostituáltak Érdekvédelmi Szervezete bírósági döntésre hivatkozva már tizenkét kerületnek el is küldte levelét, amelyben kérik azoknak az utcáknak a listáját, amelyek nincsenek védett övezetté nyilvánítva. Földi Ágnes, a szervezet elnöke szerint a prostiknak is kell egy hely, ahol jogkövető magatartást tudnak folytatni és nem azzal töltenek éveket, hogy börtönben ülnek és szabálysértési bírságot fizetnek. Kárpáti Józsefnek, a prostituáltak jogi képviselőjének a számukra kedvező bírósági döntés után sincs illúziója azzal kapcsolatban, hogy hamarosan megoldódna a prostituáltak helyzete. – Annyit tudunk tenni, hogy kikérjük a hatósági igazolást és ha ezt megtagadják tőlünk, akkor államigazgatási eljárás keretében újra bírósághoz fordulunk – mondja.

Ha a kerületek kiadják az utcalistákat, akkor ez azt jelentheti, hogy Budapest egy hatalmas türelmi zónává változna, hiszen a védett övezeteken kívül gyakorlatilag bárhol megjelenhetnének az örömlányok. Ugyanakkor a per még nem fejeződött be, mivel a II. kerület a felülvizsgálati kérelemmel fordult Legfelsőbb Bírósághoz. Az újabb döntésig akár másfél évet is várhatnak a prostituáltak.
Így egyre több szakembert foglalkoztat a II. kerület polgármesterének javaslata, azaz a New York-i egyezmény felmondása és bordélyházak létesítése. – Egyetértek a polgármesterrel, de ezzel az ő problémájuk még nem oldódik meg, hiszen ha Budapesten egy türelmi zónát nem tudtak kijelölni, akkor honnan lesz hely egyszerre több bordélyházra? – fogalmaz szkeptikusan Földi Ágnes, aki – ismerve az önkormányzatok hozzáállását a kérdéshez – nem lepődne meg, ha pusztán időhúzást szolgálna Horváth Csaba javaslata. Egyébként a „piros lámpás házak” engedélyezésével egyetért Takács Albert, az állampolgári jogok biztosának általános helyettese is, aki vizsgálatot indított a türelmi zónákkal kapcsolatban, mivel szerinte a prostituáltak részére türelmi zóna kijelölését elrendelő törvény a gyakorlatban nem alkalmazható.

– Ha felmondjuk a New York-i egyezményt és engedélyezik a bordélyházak létesítését, akkor még senki ne higgye, hogy eltűnnek a lányok az utcáról – figyelmeztet Borai Ákos. A szakértő szerint törvényi szabályozással nem lehet mindent megoldani, a jogszabály csak keretet ad, melyet az érintetteknek kell megtölteni tartalommal. Hiába dugjuk fejünket a homokba, a prostitúció egy létező probléma, amit legális keretek közé kell terelni – fogalmaz a BM munkatársa, akinek a napokban jelent meg könyve a témával kapcsolatban.

Egyébként az Európai Unióban nincs egységes szabályozása a prostitúciónak, a tagállamok többféle modellt alakítottak ki, így a csatlakozás miatt nem hárul jogharmonizációs kötelezettség ebben a kérdésben Magyarországra.

Újpesten nincs zóna
Újpesten nincs zóna. Nem jelölt ki semmiféle türelmi zónát a prostituáltaknak Újpest képviselő-testülete – cáfolta lapunknak a Magyar Hírlap értesülését Derce Tamás, a főváros IV. kerületének polgármestere. Elmondta: a képviselők arról döntöttek, hogy Újpest közigazgatási határain belül hol nem lehet kijelölni türelmi zónát. Ez utóbbit ugyanis a hatályos jogszabályok értelmében – az érintett kerületek egyetértésével – a Fővárosi Közgyűlés tehetné meg, a városatyáknak azonban évek óta nem sikerült dűlőre vinni a kérdést, mert Budapest huszonhárom kerületében ez ideig mindenütt elzárkóztak a kijelöléstől. Mint ismert, az előző kormányzati ciklusban e témában elfogadott – a szervezett bűnözés elleni – törvénycsomag 1999. szeptember elsején lépett hatályba. A jogszabály hat hónapot adott az önkormányzatoknak, hogy a prostitúció tömeges megjelenése esetén türelmi zónát jelöljenek ki területükön, az ötvenezres lélekszám feletti településeken pedig kötelezővé tette ezt. A jogszabály ugyanakkor védett övezeteket határozott meg, így tilos a prostitúció a főútvonalak mentén, közintézmények, iskolák, egészségügyi és szociális intézmények, templomok, diplomáciai képviseletek háromszáz méteres körzetében. – A most elfogadott újpesti rendelet viszont azt is meghatározta, hogy a kerület belterületén, azaz a lakott részeken nem lehet türelmi zóna, s a kültelkek közül is tilos például kijelölni azokon a helyeken, amelyeket természetvédelmi területekként tartanak nyilván – szögezte le Derce Tamás. Egy meg nem nevezett XV. kerületi utcában ezentúl nem tilos a prostitúció. A helyi önkormányzat tegnap hatósági bizonyítványt adott ki arról, hogy a prostituáltak egyesülete által megjelölt közterület nem minősül védett övezetnek – jelentette az MTI. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.