A csatlakozáskor rossz pályázók leszünk?

F E L N Ő T T K É P Z É S <br/> <br/>Az uniós csatlakozás után olyan felkészült koordinátorokra és projektmenedzserekre lesz szükség, akik nemcsak a pályázatok megírására képesek, hanem végig tudják kísérni a projektek megvalósítását is. Lapunknak erről Botos Máté adjunktus beszélt, és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Európa-tanulmányok Központja által indítandó felkészítő tanfolyam várható hatásairól, valamint a csatlakozott országok pályázati tapasztalatairól.

2003. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon az EU-pályázati források elérhetők lesznek ugyan, de megszerzésük nagyon körülményes. Bonyolult adatlapokat kell kitölteni sokfajta szabályozás alapján, emellett a pályázóknak minden esetben bizonyítani kell a projektek megvalósíthatóságát, az önrész meglétét és a projekt futamideje során az addig elkészült beruházásokat. Az elmúlt időszakban a legfőbb kedvezményezett, a felhasználó képzése vagy felkészítése sajnos nem történt meg. Ha lesznek is olyanok, akik képesek ezeket a pályázatokat menedzserként megírni, majd vezetni, félő, hogy maguk a felhasználók nem fognak pályázni vagy pályáztatni, mert nem lesz elég információjuk.
A kurzus szervezői azt szeretnék, ha majd befizető országként minél több pályázati pénzt tudnánk visszaszerezni a strukturális alapokból. Ehhez azt kell elérni, hogy a felhasználók a pályázatok megírása mellett a projekt teljes futamideje alatt végig tudják követni, mi valósult meg abból az előírt feltételek szerint. Erre azért van szükség, mert az unió nagyon óvatosan, általában utófinanszírozással biztosítja a pénzt, és csak akkor fizeti ki a teljes támogatást, ha a felhasználás során a feltételek teljesültek. A tanfolyamot azért szervezik, mert Magyarország, hasonlóan más bekerült, vagy most csatlakozó államokhoz, az első években várhatóan rossz pályázó lesz. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy a lehetőségek kiaknázására nincsenek felkészítve kellőképpen sem a közigazgatási szakemberek, sem a vállalkozók, az önkormányzatok, vagy más végső kedvezményezettek.
E beadványoknál már nem fog működni az a mechanizmus, amihez a hazai pályáztatások során hozzászoktunk az elmúlt időszakban, hogy különböző belső nyomásgyakorlással – legyen az akár politikai, akár gazdasági lobbi – próbáltunk eredményeket elérni. Az EU nagyon precíz nyilvántartást vár el a pályázóktól, ami lehetőség szerint kizárja a korrupciót.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen jövőre első ízben induló tanfolyamon pénzügyi tervezést, közbeszerzési ismereteket, a szociális alappal kapcsolatos és a vidékfejlesztéssel is összefüggő ismereteket a gyakorló szakemberek oktatják majd.
Az országnak nagyon sok pályázóra lesz szüksége, hiszen a majdani beruházások döntő része részben az így elnyerhető projektekből tevődik össze. Az unió ugyanis társfinanszírozási elven működik, ami azt jelenti, hogy a meglévő pénzekhez teszik hozzá az általuk a pályázatokból lehívható összegeket.
A pályázatok között várhatóan az önkormányzati – elsősorban kommunális – beruházások (csatornázás, infrastruktúra-fejlesztés, úthálózat) szerepelnek majd a legnagyobb arányban. A kistérségek befektetésösztönző szerepének erősítése szempontjából a foglalkoztatáspolitikával is összefüggő átképzésekhez és a helyi fogyasztói igények szerinti felkészítéshez is lehet majd pályázni ezekre a pénzekre. Azaz a beruházók által támasztott igényekre kell felkészíteni az érdeklődőket.
Az uniós támogatásoknál hatvanszázalékos önrész megléte esetén lehet a különböző fejlesztési tanácsokhoz a pályázatokat benyújtani. A projekteket – amelyeknek illeszkedniük kell a Brüsszel által elfogadott Nemzeti fejlesztési tervhez – a gazdasági, a pénzügyi tárca, vagy az országos fejlesztési tanács bírálja el első körben. Csak így lehet esély a pályázat elnyerésére. Az önrész már adott lehet például az önkormányzatoknál infrastruktúra vagy ingatlanok formájában, illetve lehet olyan összeg is, amelyet a már említett minisztériumok ítélnek meg. Ha például egy önkormányzat önerőből bevezeti a gázt az adott településre, ennek a költségei jelentik az önrészt, az ezt követő utca- vagy tájrendezési költségeket viszont már az EU-támogatásból tudják fedezni.
Az Európa-tanulmányok Központja által indított képzésen az unió különböző strukturális alapjaiból elnyerhető összegek felhasználási módjáról lehet ismereteket szerezni. Ezek az alapok függetlenek a mindenkori kabinettől és elsősorban a regionális fejlődés eszközei. A kohéziós alapok felhasználásáról viszont a kormány dönt. Itt már olyan nemzeti fejlesztési projektekről van szó, amelyeket például részben a helyi önkormányzatok finanszíroznak, és amelyekbe a kormány is bekapcsolódhat. Ilyenek az autópálya-építések, vagy egyéb gazdaságélénkítő beruházások. A kohéziós alapok előnye, hogy felhasználásuk nem a brüsszeli pályázatelbírálóktól függ, hanem a magyar kormánytól, hátrányuk, hogy viszonylag kisebb összegekre lehet pályázni.
A Botos Máté által említett külföldi példák közül érdemes kiemelni Görögországot, ahol a több mint húszéves EU-tagság kevésbé érződik a pénzek felhasználásának elégtelensége okán. Általában kevéssé eredményesen pályáznak, e téren náluk csak a portugálok teljesítenek gyengébben. A görögök esetében kényszerítő körülmény a területi széttagoltságból származó hátrányok leküzdése. Ebbe beletartozik az Égei-tenger szigetvilága közötti kapcsolattartás és a foglalkoztatáspolitika is. A portugáloknál a mezőgazdaság modernizációja még nem következett be, elsősorban Lisszabonra és Portóra koncentrálják a fejlesztéseket, az ország peremvidékei ebből kimaradnak. Ugyanakkor iskolapéldája a források jó felhasználásának Írország, amely az 1973-as csatlakozáskor az akkori kilencekhez képest elmaradott ország volt, mára azonban utolérte a legsikeresebb régiókat, közben megőrizte sajátos arculatát. Az írek általában a turizmussal kapcsolatos vendéglátóipart fejlesztették, illetve a mezőgazdaságot korszerűsítették. Ehhez hozzátartozik még, hogy az infrastruktúrájuk fejlesztése is az elmúlt harminc év EU-s forrásainak köszönhető.
„Magyarországon a jövőben a régióknak a jövőben nagyobb pénzügyi és gazdasági szabadságot kell adni, hogy ezzel is csökkenjen a fővárostól való kiszolgáltatottságuk, és versenyképessé váljanak. Ezért az infrastruktúra fejlesztése lesz a legfontosabb feladat. Elképzelhető, hogy a vidéki régiókban az alacsonyabb munkabérekkel a jelenleginél tartósabb foglalkoztatás valósulhat meg. A tőkebefektetők sajnos a már működő régiókat kedvezményezik, a válságokkal küszködőket elkerülik. Ha például a külföldi befektető Németország régiói között válogathat, valószínű, hogy Bajorország és nem Szászország, vagy a keleti tartományok mellett dönt.
Feltételezhetően nálunk is a központba, illetve a dunántúli régiókba irányul majd a legtöbb befektetés, ezért a nemzeti fejlesztési koncepcióban külön figyelmet kell fordítani az ország középső és keleti régiói elérhetőségének, ezáltal versenyképességének biztosítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.