Lóerők betonon, sárban, sziklákon

H A S Z O N J Á R M Ű - P I A C <br/> <br/>Nemcsak fuvarozásra használhatók a teherjárművek, a kamionok, hanem a versenypályákon is összemérhetők erőik. A lőerők próbatétele mind terepen, mind az aszfalton egyre népszerűbb Európában. Vannak, akik az előbbi, mások az utóbbi megmérettetést részesítik előnyben.

2003. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyesek a teherautók terepversenyére, míg mások a kamionok gyorsasági futamaikra esküsznek. Az igazság: mindkettőnek megvan a maga varázsa. A terepverseny (Truck Trial) magyarországi EB-futamának szervezője, Szentes László lapunknak elmondta: az Európa-bajnokság hét országban és hét kategóriában zajlik. Öt szériaverseny – ahol a jármű paraméterein nem lehet változtatni –, míg kettőben tuningautók küzdenek. A helyszínekre a versenyzők döntően Németországból és Ausztriából érkeznek, de vannak spanyol, angol, ukrán, orosz és fehérorosz versenyzők is. Természetesen a magyarok is kormány mögé ülnek, ám anyagi okok miatt „csak” a középmezőnyben vannak. Pénzhiány miatt ugyanis többnyire csak a hazai futamokon vesznek részt. A szabályok viszont úgy szólnak, ha egy versenyző legalább négy futamon nem indul, akkor már nem szólhat bele az EB-sorrend alakulásába. Egy jármű megépítése is sokba kerül, annak költsége elérheti az 5–10 millió forintot. Szentes szerint napjainkban ezek a versenyek Kelet-Közép-Európában már népszerűbbek, mint a kontinens nyugatibb felén, s azokra akár 15–20 ezer néző is kilátogat. Ezért tavasszal ismét megrendezik a hazai, nyáron pedig az EB-futamot hazánkban.
Szinte mindenkit elkápráztatnak a másik versenyforma, a Truck Race versenyzői is. A „dromedárok” futama és környezete leginkább a Formula–1-hez hasonlít. Ez is egy vándorcirkusz, ahol időről időre újabb és újabb – európai – helyszíneken mérik öszsze tudásukat a sofőrök és az 1000–1500 lóerős, aszfaltszaggató gépmonstrumok. A nézők akár személyesen is találkozhatnak a versenyzőkkel, megnézhetik a járműveket. A kamionok akár 160 kilométer/órás sebességgel is róják a köröket. Némely szakemberek és versenyzők azonban úgy látják, hogy a biztonság szavatolása mellett még látványosabbak lennének a futamok, ha tovább nőne a sebességhatár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.