Négyes metró: tízmilliárdos többletköltség

Folyó áron 227 milliárd forintba kerül a 4-es metróberuházás a DBR Metró Projekt Igazgatóság számítása szerint, amely ugyan kevesebb a Demszky Gábor által közölt 300 milliárdnál, ám lényegesen több az idén elfogadott metrótörvényben rögzített 195 milliárdnál – tudtuk meg.

2003. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A beruházási összeg hetven százalékát az állam, harminc százalékát pedig a főváros állná a törvény szerint. Ám ez az arány megváltozott azáltal, hogy Medgyessy Péter miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester tegnap aláírta a 4-es metró építéséről szóló, pénzügyi részletkérdésekre is kitérő szándéknyilatkozatot a Deák téri millenniumi metrómúzeumban.

A módosítás folytán a finanszírozási arány 79:21-re változott amiatt, hogy az állam beszáll a metróhoz kapcsolódó felszíni munkák (Móricz Zsigmond körtér, Bartók Béla út rekonstrukciója) költségeinek fizetésébe. Gulyás László, a metró-projektigazgatóság vezetője szerint a 195 milliárd forintos beruházási pénz a 2002-es áraknak megfelelő, míg a 227 milliárd forint a jelenleginek. Hozzátette: ennek a beruházási árindex és az infláció változása az oka, ám valójában a két szám ugyanaz. További érdeklődésünkre kifejtette: nem kell módosítani a metrótörvényt.
Demszky Gábor a finanszírozási kérdésekről nem kívánt nyilatkozni, a szándéknyilatkozat aláírása előtt azonban azt hangsúlyozta, hogy a tegnapi nappal végleg a múzeumba kerülnek a 4-es metróval kapcsolatos viták, mint például a beruházás peranyagai vagy az 57 sajtótájékoztató papírkötegei. Demszky Gábor a vita lezárását hangsúlyozta, ám többször keményen kritizálta az Orbán-kormányt, amely szerinte lényegében a 4-es metró miatt bukta el a választásokat, s a Fidesz döntése miatt kerül 60 milliárd forinttal többe a metró, mint 1998-ban. Medgyessy Péter a polgároknak köszönte meg a 4-es metrót. Mint fogalmazott, megvan a komoly munka feltétele, a metró mindazok ügye, akik Budapesten élnek és akik majd a városba látogatnak. A kormányfő arról is beszélt, hogy „az igazi állam esélyeket teremt, s hogy szükség van az építkezésekre, 2004 ilyen év lesz”.
Kupper András, a Fidesz– MKDSZ fővárosi frakcióvezetője szerint az Európai Unió legdrágább metrója lesz a 4-es, amely könnyen elképzelhető, hogy az eredeti beruházási összeg többszörösébe kerül majd. Teljesen jogosak azok a kérdések, amelyek a finanszírozásra vonatkoznak, hiszen a részleteket a fővárosi képviselőkkel sem ismertetik meg. A politikus utalt arra is, hogy a legutóbbi közgyűlés ülésén a helyszínen értesültek arról, hogy a metróval kapcsolatos felszíni beruházások utólagos elszámolásánál 1,3 milliárd forintnyi többletköltségigény jelentkezett. Kupper András felháborítónak nevezte a metróval kapcsolatos fővárosi titkolózást és a folyamatosan meglepő számadatokat.
Zsinka László, a MIÉP frakcióvezetője irreálisnak tartotta, hogy hirtelen 195-ről 227 milliárdra emelkedik a metróépítés főösszege: nagyon sok a gyanús elem a beruházásban, amiért szerinte az Állami Számvevőszék részéről nagy odafigyelésre lenne szükség az ellenőrzés során. Hozzátette: a főösszeg várhatóan meg sem áll majd 300 milliárdig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.