Nehéz teher maradt a sztrádamatrica

H A S Z O N J Á R M Ű - P I A C

2003. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leginkább a közepes és nehézgépjárművel közlekedő fuvarozókat terhelik a január 1-jétől emelkedő autópályadíjak, a drágulás átlagos mértéke 14,5–26,8 százalékos lesz. Ehhez jön, hogy – a kormány korábbi döntésének megfelelően – a matrica áfatartalmát nem igényelhetik vissza az üzembentartók. Az új rendeletek miatt a nehézgépjármű-forgalom kisebb lehet az állami kezelésű autópályákon, a sofőrök az alsóbbrendű főutakat választják a korszerű és biztonságos gyorsforgalmi utak helyett, a javítási és karbantartási többletmunkák az államra, pontosabban az adófizetőkre hárulnak. Jövőre a három és fél, illetve a hét és fél tonna közötti gépjárművek után megváltható tíznapos D2-es matrica 4600-ról 5500 forintra, a harmincegy napos, azaz a havi 8300-ról 10 000 forintra, míg az éves 73 000-ről 88 000 forintra emelkedik. A legmagasabb útdíjat, 6700 helyett 8500, 12 300 helyett
14 500 és 110 000 helyett 130 000 forintot a hét és fél tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedők fizetik. Az Állami Autópálya Kezelő Rt. vezetői a jelentős díjnövekedést többek között azzal indokolták, hogy a szomszédos országokban – Ausztria, Csehország, Szlovénia – a személyautók tarifáihoz képest jóval nagyobb összegeket fizetnek a nehézgépjárművekkel közlekedők, mint hazánkban.
Európa legdrágább autópályáján, az M5-ös Budapest–Kiskunfélegyháza közötti szakaszán horribilis pénzeket fizetn(én)ek a kamionosok, a díjtáblázat szerint ugyanis egyetlen út – 114 kilométer – 10 070 forintba kerül.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési tagozata elfogadhatatlannak tartja az egyes kategóriákban jelentkező díjemelést az állami kezelésű sztrádákon, akkor, amikor a pénzügyi kormányzat az éves inflációs célkitűzést öt-hat százalékban jelölte meg. Hangsúlyozzák: a nehéz tehergépjárművek kategóriában az általános forgalmi adó levonásának és visszaigényelhetőségének megszüntetése ellentétes mind az értéktöbblet típusú adó közgazdasági logikájával, mind az Európai Unió államaiban folytatott gyakorlattal. A közúti közlekedési szolgáltatók a D3-as kategóriában több mint negyvenöt százalékos költségemelkedést lesznek kénytelenek a fuvaroztatókra áthárítani. Ott, ahol ez a törekvés sikerrel jár, azt fogja eredményezni, hogy a végfogyasztó – általában a lakosság – az áru árának megfizetésekor az áfa áfáját is kénytelen lesz megfizetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.