A helytartó

Daher Rashed
2004. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legtöbb arab országban nem kizárólag az alkotmányon alapul a rendszer működése. Az arab alkotmányok formálisan a polgárok jogait biztosítják, meghatározzák az ideális vezetést, védelmezik a lakosságot az állami intézmények visszaéléseitől vagy épp zsarnokságától (példa erre az Oszmán Birodalom, amelyben az egyházi intézmények korlátlan befolyást gyakoroltak az alattvalókra és a hűbérurak birtokaira). Ezek az alkotmányok tartalmilag messze állnak attól, hogy valóságos képet adjanak a hatalom gyakorlásáról, már csak azért is, mert több országban – például Libanonban – még a gyarmatosító birodalmak alkották meg őket a huszadik század első felében. Irak esetében is teljes bizonytalanságról van szó; ami nem annak köszönhető, hogy a síita képviselők az „átmeneti kormányzótanácsban” kétszer is elálltak az ideiglenes alkotmány aláírásától, és módosításokat követeltek az utolsó pillanatban, hanem annak, hogy a jelenleg nem vitatott pontok is magukban rejtik a viszály csíráját. Az alkotmány labilitásának nem sok köze van ahhoz sem, hogy pillanatnyilag az Egyesült Államok a tényleges hatalom birtoklója. Nagyobb gond az, hogy az iraki politikai irányzatok között túlságosan egyenlőtlenek az erőviszonyok, s a közöttük lévő kapcsolatot történelmi ellentétek terhelik. Összességében nehéz feladat harmóniát teremteni az egységes nemzet és az egyes irányzatok érdekei között.
Március 8-án aláírták az iraki ideiglenes alkotmányt – ünnepségek és súlyos kritikák közepette. Az amerikaiak nagy erőfeszítések árán létrehozták a látszólag „új, kettős nemzetiségű és kettős nyelvű Irakot”. Az alkotmány 2005 végéig közvetlen amerikai mandátum alá rendeli az országot. A síita vezetők sokáig óvakodtak az alaptörvény aláírásától, mondván, hogy az alkotmány túlzott önállóságot biztosít a kurdoknak, és több pontban is hátrányos a 12 milliós síita lakosságra nézve. Ezzel szemben a kurdok nagy ünnepléssel fogadták az aláírást, amit a Kurdisztáni Demokratikus Párt vezetőjének, Maszúd Barzaninak a szavai tükröznek legjobban: „Irak történelmében a kurdok először élvezhetnek egyenlőséget a többi nemzetiséggel.” Véres ünnepségekkel fejezték ki örömüket, amelyeknek többen áldozatául estek Kirkuk városában. A kormányzótanács két halasztás után aláírta az ideiglenes alkotmányt, amelynek legfontosabb pontjai:
– az irakiak június 30-án formálisan átveszik az ország vezetését az amerikaiaktól;
– a fent említett dátumtól megszületik az átmeneti vezetés, amely 2005 januárját jelöli meg határidőnek az általános választások megrendezésére;
– 2005 decemberéig megszűnik az átmeneti időszak a végleges alkotmány aláírásával és az annak előírásai szerinti általános választások megrendezésével.
Az ideiglenes alkotmány a főbb határozatokon kívül számos vitatott pontot és bizonytalansági tényezőt tartalmaz. Először is: noha március elején írták alá, csak július elsején lép hatályba. Ez azt jelenti, hogy Paul Bremer amerikai helytartónak bőségesen lesz ideje arra, hogy törvényeket és rendelkezéseket hozzon Irak számára. Így a majdani iraki hatalom nemcsak ideiglenes alkotmányt örököl, hanem olyan törvények sokaságát is, amelyeket egy nyugati helytartó alkotott. Mivel az ideiglenes alkotmány nem csupán a június 30-án hatalomra kerülő átmeneti kormányra vonatkozik, hanem a később, az általános választásokat követően létrejövő kormányra is, Bremer ebben a kérdésben biztos győzelmet aratott. Gyors volt Ali al-Szisztáni síita ajatollah reakciója. Ő azt követelte, hogy a jövőre megválasztott parlamenti tanács döntsön az ideiglenes alkotmány elfogadásáról, és hogy jogában álljon bizonyos paragrafusokat módosítani. Ezzel szemben a nemrég aláírt alkotmány szinte lehetetlenné teszi a későbbi változtatást, így a síita ajatollah nagyszabású kampányba kezdett hatályon kívül helyezéséért. Jövőre tehát valóban furcsa helyzet áll elő: adott lesz egy alkotmány, amelyet egy megszálló hatalom által felállított hatóság hozott létre, és adott egy ezen alkotmány szerint törvényesen megválasztott kormány, amelynek gyakorlatilag nem áll hatalmában megkérdőjelezni a politikáját szabályozó alkotmányt. Még ezen az ellentmondáson is túltesz az a tény, hogy a januárban megválasztandó kormány – az ideiglenes alkotmányban foglaltak szerint – jövő májusban megalkotja a végleges alkotmányt, vagyis az irakiak hónapokig kettős alkotmány árnyékában élnek: a hatályban lévőt nem választott hatóság hozta létre, a hatályon kívülit viszont egy választott kormány alkotja meg.
Az ideiglenes iraki alkotmány tehát tovább mélyíti a különböző etnikumok között meglévő több évtizedes szakadékot. Az arab és a türk lakosság legalább annyira elutasítja ezt az alaptörvényt, mint amennyire a kurdok örülnek neki. Kérdés, hogy tudja-e igazolni a célját egy ilyen átmeneti alkotmány, amely meghatározza az ország jövőbeni struktúráját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.