A Kormorán-jelenség

Hegedûs Tamás
2004. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint negyed százada tűnt fel hazánkban egy jelenség, amit úgy hívunk: Kormorán. Ez bizony már történelmi távlat. Ami persze még nem indokolná önmagában azt, miért foglalkozunk vele egy közéleti publicisztikában. Csakhogy egyre többen látják úgy: a Kormorán mindig is kiváló zenekar volt, mára azonban nemzeti ügy lett. A nemzeti ébredés egyik sarokköve. Az induláskor talán magukban az alapítókban sem tudatosodott teljes mértékben, hogy az, amibe belekezdtek, valóságos küldetés. Ők esetleg csak azt érezték: fájdalmasan hiányzik a magyar rockzenéből az a vonulat, amely népzenei örökségünket élő részévé teszi a jó értelemben vett könnyűzenének. Kezdeményezések persze voltak: Szörényi Levente vagy a Tolcsvay testvérek már a hatvanas években is beleszőtték dalaikba folklórkincsünket, és ez el is jutott a rajongóknak nemcsak a füléig, hanem a szívéig is. Példájuk azonban nem talált olyan követőkre, akik tartósan tudták volna áttörni a hallgatás falát. Maga Szörényi ugyan a nyolcvanas évek elejétől visszakanyarodott örök szerelméhez, a magyar népzenéhez, és ennek jegyében komponálta egyre elmélyültebb zeneműveit, de a hetvenes években e tekintetben szinte légüres tér volt. Létrejött azonban az a táncházmozgalom, amely az autentikus magyar népzenét tette népszerűvé a fiatalok széles rétegei előtt, és amely kifejezett egyfajta dacos szembenállást is a fennálló, velejéig romlott, internacionalizmust hirdető államszocialista rendszerrel. A táncházmozgalom egyik zászlóvivője az a Sebő együttes volt, amelyben a névadó Sebő Ferencen kívül ott muzsikált Koltay Gergely is. Ő az, aki 1976-ban negyedmagával létrehozta a Kormoránt, tartós hidat képezve a népzene és a rockzene között. Az együttesben az idők során számos tag kicserélődött, de végre, úgy tűnik, állandósult a csapat, a mostani kilencfős felállásban nagyon magukra és egymásra találtak a zenészek. Ma már ugyan csak Koltay van jelen az egykori alapítók közül, de éppen személye a folytonosság – és egyben a folyamatos megújulás – legbiztosabb garanciája. Kezdettől fogva ő írja a dalok legnagyobb részét, a szövegeket pedig teljes egészében. Ez utóbbiak a Kormorán esetében legalább olyan fontosak, mint maga a zene: nemcsak költői színvonaluk, hanem szilárd értékrenden nyugvó, elkötelezett mondanivalójuk miatt is. A Kormorán az évek-évtizedek alatt megteremtette saját eszmei világát, amit a hazaszeretet, a nemzeti hagyományok tisztelete, minden magyar együvé tartozásának megélése, a hit, remény és szeretet megvallása jellemez. Mindezt mélyen emberien, a magunk esendőségét, szenvedélyeit, küzdelmeit, tévedéseit és hétköznapi örömeit is magába foglalva.
A Kormorán zenéje híven tükrözi a fenti érzés- és gondolatvilágot. Dalaik hol megrendítően szép líraisággal, hol vérpezsdítő dinamizmussal, hol katartikus drámaisággal szólalnak meg, minden esetben végsőkig fokozva az érzelmi átélhetőséget. Muzsikájukban szerves egységként olvadnak össze a folkos és a rockos elemek, amit egyedülállóan színes hangszerelés – a szokásos alaphangszerek mellett például hegedű és tárogató – jelenít meg. Az énekelt szövegek kiemelt fontosságát jelzi, hogy – szintén rendhagyó módon – három lenyűgöző hangú szólóénekes tolmácsolja Koltay Gergely dalait, külön-külön és kórusban is a vokális lehetőségek csúcsait ostromolva.
A Kormorán megalakulása óta búvópatakként van jelen nemzeti kultúránkban. Maga a zenekar sokszor hosszú évekig nem adott ki új hanghordozót, ugyanakkor számos, a műfaj kereteit feszegető produkciót hozott létre. Rockoperák, rockoratóriumok, filmzenék, tematikus albumok (mint például az 1848) mellett állandó résztvevői voltak a gödöllői Szabadság napja rendezvénysorozatnak, ahol a nemzeti elkötelezettségű kultúra más reprezentánsaival együtt tartották égve a lángot a ránk zúduló globális tömegkultúra áradatával szemben, dacolva a fogyasztásközpontú, közösségellenes és értéktagadó korszellemmel.
„Felejtsd el az álmaidat, élj, ahogyan élsz, a valóságot nem látod a hírek tengerén. Így mondják a mindent tudók, a lélek gyárosai, kik félnek attól: él még egy hazafi!”
A nagy lélektani áttörést talán éppen a nemzeti oldal 2002-es választási veresége hozta el. Több millióan ébredtünk rá ekkor, menynyire tünékeny és sérülékeny az az éppen csak szárba szökkent érzés, amit úgy fogalmaztunk meg egyszerűen: de jó megint magyarnak lenni! Volt néhány év, amikor úgy érezhettük: a hazafias érzés, múltunk tisztelete és szeretete, a nemzet jövőjébe vetett hitt végre nem csupán egy – paradox módon – kisebbségi szubkultúra sajátja (ide jutottunk ugyanis negyven plusz négy év kádárista–aczélista, majd balliberális nemzetellenes kormányzás után), hanem ismét visszakerültünk a történelem főutcájára, a többszörösen megtört szerves nemzeti fejlődés útjára. Ezt a reményünket, ezt a hitünket roppantották meg 2002 áprilisában. De a szellemet már nem lehetett visszaparancsolni a palackba – a nemzeti ébredés elindult. A Kossuth téri nagygyűlés katartikus élménye azt üzente: csatát veszítettünk ugyan, de háborút nem. A nemzeti oldal a vereség okozta sokk hatására magára talált és megszervezte magát. Megerősödött az a tábor, amely a szélsőséges, értéktagadó individualizmus, a mesterségesen gerjesztett konzumidiotizmus és a kereskedelmi médiakloákák szennyes folyamával szemben visszaköveteli magának őseink országát és kultúráját.
„Gyökerek lent a mélyben, hogy soha el ne tévedj. Harangszó a toronyban, zászló minden kézben. Adják vissza, mi tiéd volt, évek óta várod. Jöjjön el a Te országod, jöjjön a Te országod!” A sötétség újabb éveiben, ebben a posztmodern Bach-korszakban az újjászületett Kormorán fáklyaként világított és világít az elcsüggedt lelkeknek. Koncertjeik és kiadványaik a korábbiaknál is hitvallóbbak lettek, gyógyírt nyújtva régi és új sebeinkre. A szívekben létrejött az az egységes ország és nemzet, ami egyszer talán újra történelmi valósággá válik.
„Szomszéd a szomszédját ismét barátnak nézze, testvér a testvérnek ne legyen ellensége. Ne legyen több határ, mely elválaszt apámtól, ne kelljen a temetőket útlevéllel járnom.” Bár minden zenekar körül kialakul egyfajta rajongótábor, a Kormorán körül létrejött közösség (Kormorán Baráti Kör) nem véletlenül tartja magát valóban baráti körnek. Az együttlét ugyan gyakran csak virtuálisan, a világhálón keresztül jön létre, és csak ritkán „természetes” körülmények között, mégis kialakult a tagok közt egy erős lelki és tudati összetartozás. Ebben a körben nem kérdés, hogy tíz- vagy tizenötmillió magyar alkotja-e a nemzetet, hogy meg lehet-e erősödnünk nemzetként gyökereink újbóli felfedezése nélkül, hogy megújulhatunk-e az örök emberi és isteni törvények megszilárdítása nélkül. A Kormorán a művészet eszközeivel és erejével hozta létre azt a közös hitvallást, amely alapja lehet az új lendületet kapó nemzeti ébredésnek. A hitvallás köré mozgalom szerveződött, amely utat fog törni magának, és újra egyesíti a többszörösen szétszakított, megosztott magyar nemzetet. A Kormorán és a körülötte alakuló, egyre szélesedő közösség megkerülhetetlen tényezője, zászlóvivője és motorja lett a nemzeti újjászületésnek, a nemzeti reneszánsznak.
„Maradjon a tánc, úgy, ahogyan járják, maradjon a szó, ahogy ma még mondják. Ha messze fent az Égben, létezik igazság, hagyja, hogy az anyák fiukat magyarnak mondják!”
Úgy legyen.

A szerző közíró
* Az idézetek Koltay Gergely szövegrészletei A forrás felé című Kormorán-albumról (2003)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.