A sárkány tornya

Szepesi Attila
2004. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nevezetes lőcsei családból származott a derék Hain Gáspár (1632–1687), a Szepességi krónika és évkönyv megalkotója. A részben latinul, részben németül, pontosabban a helyi német nyelvjárásban írott jeles opus eredeti címe: Zipserische oder Leutschanerische Chronica. Hain maga is köztiszteletben álló polgára volt a cipszer városnak, előbb a helyi iskola rektora, majd a büszke és gazdag település főbírája. Amikor Lőcse delegációt küld Sárospatakra I. Rákóczi Ferenchez, azt Hain Gáspár vezeti. A város nevében ugyanő köszönti – latinul és németül – a városkapun immár fejedelemként bevonló Thököly Imrét. Egyik rokonát, Jánost, aki a Kárpátok barlangjaiban talált „sárkánycsontokról” írt képekkel díszített értekezést, a magyar őslénykutatás úttörői között tartják számon. Amúgy se szeri, se száma azon rokonaiknak, akik szellemük nyomát rajtahagyták a Szepességen, s ha nagy ügyekkel, országra szóló eseményekkel csak ritkán kerültek is kapcsolatba, a történelem mégis joggal tartja őket számon.
Hain Gáspár Kassán született, de gyerekként került Lőcsére, és a középkori emlékeit ma is őrző településnek igazi lokálpatriótája lett. Tulajdonképpen csak részben volt szerzője a nevezetes krónikának: tollforgató elődei munkáját kipótolva fércelte össze élvezetes és tanulságos olvasmánnyá művét – ahogy jelzi – „a kedves utókor számára”…
A megörökítésre érdemesített események sora a tatárjárást követő időkben kezdődik, amikor a szepességi szászok, a cipszerek – legalábbis akiket a szörnyű öldöklés közülük megkímélt – újra nekilátnak porig pusztított településeik felépítéséhez, sőt újak alapításához is. Szívós munkával rendezik soraikat, irtják a Kárpátok vadonját, hogy többek között Lőcse városának alapjait is lerakják. Még hosszú évtizedek elmúltával is óriás tuskók és gyökerek kerültek elő a helybéli házak pincéjéből: a valahai tölgyerdő emlékeztetői.
Amúgy a szorgos munkával felépített város többször is tűz martaléka lett, de pestisjárvány és sáskajárás, garázda martalóchadak és éhínség is gyakori vendég volt errefelé. 1312-ben például „olyan éhínség volt, hogy az emberek egymást ölték és ették, még a tolvajokat is levágták éhségükben az akasztófáról”. Később a huszita hadak pusztítják a jobb sorsra érdemes lakosságot, majd 1443-ban szörnyű földrengés tetőzi az amúgy sem ritka tragédiák sorát. Aztán akkora aszályról számol be a krónika, melyben „a naptól meggyulladtak az erdők”.
Ám az akkurátus tollforgatóknak az országot megrengető események mellett a mindennapok mikrovilágában lezajló emberi tragédiák sem kerülik el a figyelmét. Karóba húzott leányanyáké, akasztófára vont kasszafúróké, gyújtogató szipirtyóé és lótolvajoké, templomfosztogatóké és útonállóké. Bigámistáé, akit lefejeznek – „két felesége volt a megátalkodottnak, amellett egy kurvája is”. Közben új, eddig ismeretlen üstökös lobog baljósan a tetők felett. Felrobban a lőporkészítő Reuter György háza, aztán egyszerre három nap ragyog az égen, jövendő tragédiák előhírnöke. „Július 13-án az öreg hóhér furcsa balesetet szenvedett, mikor két rablót ki akart végezni, az egyiket akasztással, a másikat kerékbetöréssel, megszédült, lezuhant az akasztófa faláról és jobb lábát törte… Késmárkra küldtek az ottani bakóért, aki kivégezte a két szegény bűnöst.” Amúgy a város múzeumában őrzött hóhérpalloson a következő felirat olvasható: „Wenn ich dieses Schwert thue aufheben, so wünsche ich dem armen Sunder das ewige Leben” – vagyis: Amikor lesújtok eme pallossal, a szegény vétkesnek örök életet kívánok. Amiből látható, hogy a hóhérban is érző szív dobog…
A derék cipszerek hol harangot avattak, hol véreső öntözte földjeiket. Aztán újra támadt a pestis. Tyúktojásnyi jég verte el a termést. Kétfejű gyermek született – rossz ómen! –, „mindkét fejének rendesen megvolt minden része: két füle, két szeme, orra, szája és rendes arca”. Gúnydalt költöttek a káposztafalvai „megfattyazó leányra”. Az eperjesi evangélikus zsinaton megszüntetik a „régi ceremóniákat, a latin énekeket, a rorátékat meg az ördögűzéseket”. Korábban pedig még boszorkányságért is kivégzés dukált, ahogy az 1602-es esztendő krónikása jegyzi: „Ez év augusztus 23-án egy boszorkányt, aki az embereknek nagy kárt okozott, lefejeztek, mert gyóntatójának nem akarta megvallani bűneit, s a szentséget sem volt hajlandó befogadni, hanem mikor kivezették, a lelkésznek még azt mondta, hogy nem bűnös, sem Istennek, sem embernek soha életében semmi rosszat nem tett, de egy miatyánkot sem akart elimádkozni, tehát testestül-lelkestül az ördögé lett.” A krónikás mintha maga is bizonytalankodna a szegény asszony bűnösségét illetően, mert szinte önigazolásul fűzi hozzá: „Rá nemsokára nagy zivatar támadt, hatalmas jég esett, és sok becsületes embernek elverte a nyári gabonáját” – ami mintha mégis a megboldogult boszorkányságát bizonyítaná.
A rajtakapott csintalankodó cselédlányokat vasketrecbe zárták, s kitették a piactérre – kinek-kinek örök tanulságul. Az ominózus vasketrec neve a cipszerek nyelvén Katerhauschen...
A Szepességnek saját, királyi rendelettel jóváhagyott jogrendje volt, melynek foglalata a nevezetes Zipser Willkühr. A kisebb kihágásokat kalodába zárással torolja meg, sőt olyan csacskaságra is módot ad, hogy a papságot meg az elöljárókat becsmérlőnek a nagy nyilvánosság előtt háromszor a szájára kell ütnie, ám a karóba húzás, lefejezés, akasztás, sőt – a bujálkodás megtorlásául! – az elevenen eltemetés is szerepel büntetési tételei sorában.
„November 3-án a toronyból a harangozó lezuhant és másnap meghalt”, miközben „Molitor András megbecstelenítette maga vérbeli lányát” – máglyán végezte a megátalkodott. Szabályos háború zajlott a csizmadiák meg a cserzővargák között, s a Tátra egyik tengerszemében „felbukkant egy eleven sárkány, majd a csorbai elhagyott templom tetejére telepedett, s miután néhány napot ott töltött, és senki nem mert a közelébe menni, végül eltűnt…” Korabeli metszeteken gyakran felbukkan a hegyi sárkány, de a hincó is, a titokzatos bányaszellem, a barlangok és bányák kincseit őrző manószerű csodalény.
A martalóchadak garázdálkodását ugyanúgy feljegyzésre érdemesíti az akkurátus krónikás, mint a tetőzsindely alól kilógó verébfészket, melyet a villám lángra lobbantott, s tőle kis híján szörnyű tűzvész támadt. Így örvénylik, zajlik az élet. Tragédiát farsangi bolondság követ. Akasztást fényes lakodalom. Árvizet keresztelő, hetivásárt marhavész. Incifinci ügyeket – Hertel Jakab kereskedőt elválasztják háborgó nejétől, Ries Annától, „aminek oka a férj impotenciája volt” – nevezetes események követnek: „1543-ban gyökeret vert a Szepességben a lutheranizmus”, aminek aztán megjön persze a böjtje is: templomfoglalás, lelkipásztorok gályarabságba hurcolása, felégetett kolostorok. Azokat a református és lutheránus prédikátorokat, „akik a pozsonyi rendkívüli törvényszék előtt nem akartak aláírni” – mármint katolikus hitre térésüket szentesíteni –, kínzás, szomorúság-nyomorúság, munka és szorongattatás után fogolyként elszállították, egy részüket a vízbe dobták, ahol nyomorultul elpusztultak, megfulladtak, más részüket gályarabnak vitték – ezek Spanyolországból írtak az övéiknek… „A pitiáner tolvaj Bittner Györgyöt a szégyenoszlopnál kivégzi”, miközben a „semmirekellő, tolvaj és hitszegő késmárkiak” – a gyűlölt „szomszédvár” képviselői – szorult helyzetükben „golyók hiányában tehéntúróból készült sajttal lőttek a mieinkre”, a jámbor utókor ámulatára és a regénytémát kereső Mikszáth Kálmán örömére!
A szépséges Késmárk szerzőink szóhasználatában közönségesen csak rablóbarlang, s amikor Koch Pál lőcsei szenátor fia „jegyet váltani merészkedik a késmárki bíró leányával”, a sértett lőcsei tanácsurak a szenátort azonnal el akarták csapni tisztségéből. A szepességi Rómeó- és Júlia-história közepébe csöppent jámbor szenátor később úgy eladósodott, hogy „becsesebb ingatlanait mentve 12 ládába zárta és magyar szilvával álcázva” titokban megszökött Lőcséről. Isten nem ver bottal!
A krónikában tüneményesen keverednek a mikroszkopikus meg a nagyszabású események: „1677. május 27-én egy merényi vénasszonyt lopás miatt felakasztottak”, augusztus 18-án viszont „a kurucok rajtaütöttek a korompai nagyvásáron és kifosztották”. Nem sokkal később „Maukisch Donát háziasszonya figyelmetlenség következtében beleugrott a kútba és megfulladt”, miközben „a labancok elfoglalták Dévényt, Tornát és Szaláncot, a kurucok viszont éjszaka megrohanták Kisszebent”. Közben elcsapják a papjukat, aki „furcsa szerzet volt, a rábízott nyájjal keveset törődött, inkább minden jobb belátással és lelkiismerettel szemben szatócskodott”. A szepesszombati templomban elásott kincsre találnak, néhány napra rá „Thököly Imrét egész Magyarország fejedelmévé nyilvánították”, miközben „egy parasztot agyonvert a villám az Őz-hegyen”. Később aztán „nagy viharok dúltak, rengeteg volt a hernyó is, mindent lerágtak a kertekben, annyi fehér denevér lett belőlük, hogy az egész mezőt elborították a város körül…” Az örvénylő-fortyogó események hátteréből – sárkánytorony ide, ördögűzés oda – mindig kiérződik a krónikások józansága. Derék iparosnép a cipszer, hadra csak akkor kel, ha nagyon muszáj. Inkább választott mesterségét űzi, szőlészkedik, vásznat sző, arany kegytárgyakat készít, tárnát váj a hegyek gyomrába, házát csinosítja, vásárra viszi gabonáját és borát, de a história ádáz viharait csak távolból és gyanakodva figyeli. A természet és a történelem viharai épphogy megérintik, azok holdudvarából mégsem vonhatja ki magát egészen, pedig legszívesebben mintha ezt tenné. Malátát főz, malomba viszi gabonáját, miközben a Teremtőhöz fohászkodik, „mert a török és a tatár a Tiszán túl borzalmasan dúlta a vidéket, és ez időben sok embert, kicsit és nagyot hurcolt el rabságba, minket is végpusztulással fenyegetve”. Ám a távoli rettenetes viharok közt azt is feljegyzésre érdemesíti, hogy „szeptember 8-án estefelé férgek tűntek fel, olyanok, akár a szöcskék, tüskés farkuk volt, felülről az Alsó-kapu felé szálltak, aztán a sáncok előtt elfordultak, s a vendégház felé kanyarodtak”. Nem sokkal később „dörgött-villámlott, szélvihar dúlta fel a kerteket, megrongálta és lesodorta a tetőket, a nagy fákat is gyökerestül kicsavarta”. Erre is, arra is figyel, ahogy az egy akkurátus és szorgos cipszertől elvárható, nem csak a garázda „pribékekre”, akik ugyan kurucnak adják ki magukat, ám megfékezésük még Thököly fejedelemnek sem mindig sikerül…
Lőcse városának krónikája főként a XVII. századról fest eleven képet. Arról a viharos időszakról, amikor Hain Gáspár maga vetette papírra a feljegyzéseket. Bár még 1687 után, tehát a város derék főbírájának halálát követő esztendőkből is olvasható a néhány hevenyészett sor, 1713-ban Szentháromság vasárnapjával a feljegyzések megszakadnak. Igaz, örömteli eseménnyel: a lőcseiek ekkor tartják hálaadó istentiszteletüket az újonnan felépült templomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.