Ágyas a sárkánytrónon

Lőcsei Gabriella
2004. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bertolucci kilenc Oscar-díjjal jutalmazott filmjében, Az utolsó kínai császárban van egy rémes jelenet: a hároméves fiúcska, Pu-ji a Tiltott Városban találkozik azzal a vénaszszonnyal, akinek császárságát köszönheti. A néző ereiben is megfagy a vér, ahogyan a gyermekében is megdermedhetett, amikor a trónussá formált betegágyon a rettenetes anyacsászárnét, a halállal kacérkodó Ce-hszit megpillantotta. Ám e hatásos jelenet is dajkamese ahhoz képest, ahogyan az angol film alapjául szolgáló önéletrajz megörökíti e találkozást: „Egyszerre egy sereg ismeretlen ember között találtam magam, s a sötét ágyfüggöny mögül borzasztóan rút, sovány arc kandikált elő. Ez volt Ce-hszi. Amint megpillantottam, mondják, egész testemben rázkódva zokogni kezdtem. Ce-hszi pálcikára tűzött cukrozott gyümölcsöt hozatott nekem, én azonban a földre dobtam az édességet, és szakadatlanul hajtogattam: A dadust akarom…”
A Nobel-díjas amerikai írónő, Pearl S. Buck az utolsó kínai császárnéról írt pompás történelmi regényében árnyaltabb képet fest Ce-hsziről, mint az a gyermek, az utolsó kínai (báb-) császár, aki voltaképpen életének minden tragédiáját ennek az egyszer látott nagyaszszonynak köszönhette. Pu-ji alakját éppen a róla szóló film sikere idézte fel, és fogadtatta el a modern emberekkel, a hölgyről azonban, aki Kína kül- és belpolitikáját legalább negyven éven át irányította, szinte mindenki megfeledkezett. Ahogyan a korában oly elismert írónőre, a presbiteriánus misszionáriusszülők gyermekeként Kínában felnövő s a XX. századi Kínát oly alaposan megismerő Pearl S. Buckra sem igen emlékezik ma már senki. Kész szerencse, hogy a történelem jelentős asszonyairól sorozatot megjelentető Tericum Kiadónak eszébe jutott az 1956-ban írt könyv, az Uralkodónő, amelyet a Bertolucci-filmre utaló címmel – Sziklai István fordításában – nemrég meg is jelentetett.
Igaz, a magyar szövegen még lett volna mit csiszolni, a sajtóhibák is olyan zavaróan hatnak, mint drága kelmén a légypiszok, de ezektől a szépségfoltoktól függetlenül is roppant érdekes, élvezetes és tanulságos olvasmány Az utolsó kínai császárné. A kor is érdekes, amelyben e páratlan karriert befutó asszony az uralkodói ágyasok sokadalmából éles eszével, erőszakos természetével és állítólagos szépségével a trónra (a sárkánytrónra!) felkapaszkodott. Ezt a mutatványt persze többen is színre vitték már előtte a Tiltott Városban, de olyan hosszú időn át nő létére senki sem tartotta kezében a hatalmat, mint ez a nemes és nemtelen jellemvonásokkal megáldott-megvert asszonyság. A nép szerette. A császári udvar hol gyűlölte, hol megadóan szolgálta. Belső lázadások, idegen betolakodók tépázták a hatalmas birodalmat, a hagyománytisztelet és a modernizáció hívei között dúlt a háború, az anyacsászárné azonban, aki mindössze huszonnyolc esztendős volt, amikor magához ragadta a hatalmat, és hetvennégy esztendős korában bekövetkezett haláláig erősen szorította magához, úrrá lett a bajokon. Vagy: elodázta a legfőbb katasztrófát, amely inkább csak az ő felfogása szerint lett volna tragédia. Megakadályozta a Csing-dinasztia bukását.
Pearl S. Buck, aki a kínai életről szóló regényei révén lett híressé, értük kapta meg 1938-ban az irodalmi Nobel-díjat is, elképesztően pontos rajzolatát adja a XIX. század végi, XX. század eleji kínai politikai életnek. Mintha a szépíró mögött pozitivista történész húzódott volna meg, olyan aprólékos adatszerűséggel ábrázolja az utolsó kínai császárné uralkodásának évtizedeit. A kommunista átnevelő táborokat is végigjáró utolsó kínai császár családi értesüléseit, gyermekkori emlékeit, udvari pletykákat levéltári kutatásaival pontosító írásának első fejezeteiben voltaképpen ugyanazokat a történéseket örökíti meg a dokumentum műfaj szikárságával, mint amelyeket Pearl S. Buck tálal színpompás történelmi regény formájában. Hogy Pu-ji ismerte-e a szerinte rémisztő nagyasszonyról írt amerikai regényt, nem tudható. Valószínűleg nem ismerte. De hogy az utolsó kínai császárnéról könyvet író amerikai hölgynek (aki a második világháború után minden írói honoráriumát az amerikai katonák Ázsiában született törvénytelen gyermekeinek megsegítésére ajánlotta fel) nem volt, nem lehetett találkozása a Mao-féle „népi demokrácia” vészterhes napjaiban önéletrajzát körmölgető utolsó kínai császárral, abban biztosak lehetünk. És mégis, voltaképpen ugyanaz a kép tárul elénk mindkettejük könyvéből.
Azaz, a regény árnyalt jellemrajzot is ad a Tiltott Város színpadán megjelenő, egyszer élt történelmi szereplőkről. Természetesen az anyacsászárnéról kapott kép a legplasztikusabb. Már csak azért is elismerésre méltó, ahogyan az írónő ezt a keleti hagyományok kalodájába szorított, szeszélyes nőalakot olvasói elé varázsolja, mert általa megismerhető a hatalommal frigyre lépő asszonyok természetrajza. A magasra törő, modern, emancipált európai vagy amerikai nők cselekedeteinek mozgatórugóival egyetemben… Amikor ugyanis Pearl S. Buck megfejti a hol testi fenyítést, hol lágy simogatást osztó, művészet- és gyilkosságbarát Ce-hszi titkát, a természet törvényeivel dacoló, de biológiai determinációjuktól szabadulni képtelen nők tragédiáját jeleníti meg. És mennyi van belőlük mostanában a közéletben, a gazdaságban, ilyen, olyan, amolyan döntéshozói fórumokon!
Amikor a császári ágyas először kezdett a trónról ábrándozni, a regény szerint erős fogadalmat tett: „csak a fia érdekeit nézi, és nem fogja követni azoknak a gonosz nőknek az útját, akik mindenki más fölé helyezték magukat, még saját fiuk fölé is, csak hogy egyedül uralkodhassanak”. Pár esztendő múltán azonban ő maga tör fia életére. Erre is van magyarázata: oly sok mindenről, szerelemről, személyes boldogságról kellett lemondania a fiának épített hatalom kedvéért, hogy joga s kötelessége magánál tartani asszonyi áldozatok árán megkaparintott impériumát. Az önsajnálat eszelőse ül a császári székben, sárkány a sárkánytrónon. Kínától távol is látni effélét. De nem baj, ha az éppen aktuális helyzetértékelésekhez színvonalas irodalmi alkotásból vesszük a megerősítést.
(Pearl S. Buck: Az utolsó kínai császárné. Tericum Kiadó, Budapest, 2003. Ára: 3170 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.