BMW Z4 bemutató

Annak ellenére, hogy az Egyesült Államok nem az eszeveszetten száguldozó autósokról ismert, a BMW új roadstere, a Z4 elsődleges piaca az USA. A kissé nehézkesnek talált Z3-ast leváltó kétüléses sportkocsi ettől függetlenül természetesen Európában is kapható lesz, ám a fejlesztés során elsődlegesen az amerikai igényeket tartották szem előtt.

MNO
2004. 03. 19. 5:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bajor márka vadonatúj roadster modelljében, a Z4-ben kiteljesedik a BMW sokak által értetlenséggel szemlélt, új formanyelve. Az autó már arányaiban is újat hoz, rövid, izmos farával és hosszan elnyúló orr-részével a műfaj gyökereihez nyúlik vissza. Szintén a korai, ajtó nélküli roadstereknek állít emléket a kettős övvonal alsó íve, amely először lefelé, majd felfelé tart. A felső oldalél ezzel szemben büszke ívben húzódik végig az autón; a vonalak játékában az ajtó is részt vesz, felső éle enyhén hátrafelé emelkedik. A konvex és konkáv felületek váltogatása páratlan fény-árnyék viszonyokat teremt a mindössze négy méteres karosszérián.

A puritán kétülésesek esetében rendszerint mellékes a tetőszerkezet, a Z4 azonban itt is újat alkotott. Egyrészt ez a világ egyetlen olyan roadstere, amelyhez teljesen automatikus motoros tetőmozgatás rendelhető (a nyitás, illetve a zárás így mindössze tíz másodpercig tart, ami meglehetősen jó eredmény), másrészt a különlegesen kialakított, helytakarékos szerkezet révén a tető első szekciója zárt állapotában a tárolóüreg fölé borul, így nincs szükség külön fedélre.

Mivel a Z4-es nem tetejétől megfosztott kupé, hanem eleve roadsternek alkották, a kocsiszekrény merevsége kifogástalan: torziós szilárdsága több mint kétszerese az előd Z3-asénak. Borulás esetén a biztonságról a nagy szilárdságú acélszerkezeten túl bukócsőként szolgáló A-oszlop, valamint két hátsó keret is gondoskodik. A Z4-et szériában négy légzsákkal kínálják, ráadásul az amerikai piacon mindezt a nálunk ismeretlen térdlégzsákkal egészítik ki.

A Z4 piaci bevezetésekor – Az Egyesült Államokban már megrendelhető, Európában jövő tavasztól árusítják – kétféle hathengeres motorral lesz kapható. A szériában hatfokozatú manuális váltóval kínált háromliteres, 231 lóerős, valamint a 192 lóerős 2,5-ös régi kedvencek nem csak a vásárlók, de az iparág szakértői körében is: idén ismét a világ legjobb motorjai közé választották őket. Ezekkel a soros erőművekkel felvértezve a Z4-es 250, illetve 235 km/h csúcssebességre képes, a gyorsulási érték pedig 5,9, illetve 7 másodperc.

Aki még több dinamikára vágyna, megrendelheti a DDC névre keresztelt elektronikai csomagot, amely gombnyomásra áthangolja a motorvezérlést. Ilyenkor alacsonyabb fordulaton jelentkezik a csúcsteljesítmény, a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozdítására, és még a BMW-nél először alkalmazott elektromos szervokormány is közvetlenebb áttételre vált. A feláras hatfokozatú szekvenciális SMG váltóval vagy ötfokozatú automatával szerelt modelleknél a DDC hatására az elektronika tovább engedi pörögni a motort, és a váltás is rövidebb ideig tart.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.