Citroen C2 1.6 VTR

Ha egy reklámkampány arra van kihegyezve, hogy a termék „született városi sportautó”, akkor nincs mit tenni, össze kell kalapálni egy sportos változatot is – így aztán a Citroen C2-ből készült egy VTR-verzió is. Tesztünk során azonban kiderült, hogy szegény C2-es attól még nem vált sportkocsivá, hogy 1,6-os motort és szekvenciálisan kapcsolható váltót építettek bele…

MNO
2004. 03. 09. 5:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha csak a műszaki leírást nézzük, tényleg sokat várhatunk a kocsitól: 110 lóerős motor egy apró karosszériában, kormányról kapcsolható szekvenciális sebességváltó, sportosan keményre hangolt futómű és széles, peres gumik… És akkor még nem beszéltünk a látványról, hiszen a C2 formája eleve dinamizmust sugall, pláne ha még megfejelik a VTR színre fújt köténylemezeivel, mélyre húzott lökhárítóival, a tetőre szerelt légterelővel és a dögös alufelnikkel.
A vizuális hatással tehát tényleg minden rendben van, és még a hang is passzol a versenyhangulathoz, mert az 1.6-os motor itt egészen másképpen szólal meg, mint a polgári Xsarában: mélyebben, agresszívebben, ígéretesebben. Így hát befészkeljük magunkat az ülésekbe, amelyek nemcsak jól tartanak, hanem talán a legszebbek is manapság, és kezdjük jól érezni magunkat az utastérben, mert meg kell adni, hogy a Citroen a belső dizájnon sem spórolt. A kormány – sportváltozathoz illőn – bőrrel borított, a belső kilincsek fémszínűek, de a formák, anyagok és színek kavalkádja a tervezők szándékának megfelelően egyetlen, jól megkomponált hangulattá olvad össze.



Elindulás után azonban úgy tűnik, hogy az autó kezdi felülbírálni a tervezők akaratát. Ők ugyanis aligha kívánhatták, hogy automata üzemmódban a kocsi látványos megtorpanásokkal és bólintásokkal jelezze a váltásokat, márpedig az egyes-kettes és a kettes-hármas közti kapcsoláskor ez történik. A bólintás a magasabb fokozatok között is érezhető, bár ott már sokkal kevésbé, de a jelenség elegendő ahhoz, hogy az automatikus üzemet ne erőltessük túlságosan sokáig, és átkapcsoljunk kézi vezérlésre. Ettől kezdve sokkal harmonikusabban viselkedik az autó, bár ha váltáskor nem vesszük el a gázt, némi döccenés itt is érezhető, de ennyi a hagyományos váltóknál is előfordul. A kormány mögött elhelyezett fülek révén a sebességfokozatok minden kormányállásnál jól és egyértelműen kapcsolhatók, de ezt természetesen a váltókar előre-hátrabillentésével is helyettesíthetjük. A kézi üzemmód egyébként meglehetősen hamar megszokható, különösen azért, mert elég, ha csak felfelé kapcsolgatunk – lassításkor a visszaváltásokat már elintézi helyettünk az automatika, hacsak nem akarunk nagyobb motorfékhatást.
Az 1,6 literes erőforrás magabiztosan mozgatja a C2-est, de nem okoz különösebb meglepetéseket: a hangját ugyan kicsit érdesre vették, ami belefér a sportos imázsba, a 10,9 másodperces gyorsulás 100 km/órára azonban meglehetősen szerény. Cserébe viszont meglehetősen étvágytalan, ami egy városi autónál kifejezett előny. A motor kevéssé sportos karakteréért a futómű kárpótol valamelyest – azért csak valamelyest, mert a magyar települések útjain ez a feszes hangolás sajnos inkább pattogást eredményez.



Ha sportautóként nem is válik be a C2 1.6 VTR, a mindennapi használatra jól megfelel. A városi forgalomban jól manőverezhető, könnyen parkolható kisautóként mutatkozott be, a közúton pedig hosszú távon is kényelmes, biztonságosan vezethető járműként ismertük meg. Ehhez azonban nem kellett sem a méregdrágán adott nagy motor, sem pedig a nehézkesen használható szekvenciális váltó; alapmotorral és kézi váltóval ugyanilyen jól használható a kocsi, legfeljebb kevesebb benne az érdekes cucc.

Értékelés

Citroen C2 1.6 VTR

- Motor: tulajdonképpen egyetlen baj van az 1,6-os erőforrással: fölösleges ebben az autóban. Egy városi miniben nincs szükség 110 lóerőre, de ha mégis ragaszkodunk hozzá, akkor komolyabb dinamizmust várnánk el egy ilyen motorizáltságú autótól.
- Ár/érték arány: 3,33 millió forint meglehetősen vaskos összeg egy ekkorka kocsiért, még akkor is, ha az kifejezetten divatos darab. És még csak azt sem lehet mondani, hogy ezért a pénzért teletömték az autót extrákkal: mindössze a könnyűfém felni, az automata váltó, a tempomat és az elektromos ablakemelők említhetők értékelhető felszerelésként, de a fontosabb dolgokért (klíma, hifi stb.) már fizetni kell. Ha valaki ennyit szán egy C2-esre, akkor jobban jár a 300 ezerrel olcsóbb 1.4 HDI-változattal, ami kifejezetten élvezetesen vezethető, és az árkülönbségből egy csomó hasznos extrát vehet.
- Használati érték: a C2-be a franciák mindent belezsúfoltak, amit a világ miniautó-gyártása eddig kitalált: külön-külön mozgatható hátsó üléseket, két részletben nyitható csomagtérajtót, mindenféle leleményes rakodóhelyet és számtalan további apróságot, ami praktikussá tehet egy nagyon kicsi autót.
- Biztonság: ezen a téren nem spóroltak a VTR alkotói, amibe talán az is belejátszott, hogy attól féltek: sokan tényleg szó szerint veszik majd a városi sportautózást. Így aztán a VTR utasaira négy légzsák vigyáz, van Isofix gyerekülés-rögzítő rendszer sportos babák számára, és persze egy csomó elektronikus eszköz: ABS, elektronikus fékerőelosztó, vészfékrásegítő, ráadásul az elektronikus menetstabilizáló program és a kipörgésgátló is reális áron (100 ezer Ft) megrendelhető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.