Egy furcsa háború első éve

Tóth Szabolcs Töhötöm
2004. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte milliók vonultak az utcára szombaton az iraki amerikai megszállás ellen tiltakozva. Az iraki háború kezdetének első évfordulóján a helyes meglátások mellett nyilván sok olyan szlogen is feltűnt a transzparenseken, amelyet könnyű olcsó populizmusnak minősíteni. Azok, akik továbbra is támogatják Amerika, Európa és azon belül Magyarország szerepvállalását az iraki megszállásban, minden bizonnyal ezekkel a demagóg megnyilatkozásokkal hadakoznak majd, ahogy eddig is tették. Pedig az iraki katonai kaland pont azt a küzdelmet zilálta szét, amelynek elárulását ezek az érvelők rendszerint ellenfeleik szemére vetik: a terror elleni háborút.
Közismert példázat a játékelméletben – e tudományág azt kutatja, hogy az emberek miképpen érintkeznek egymással, és hogyan hozzák meg döntéseiket – a buszmegálló allegóriája. Az autóbuszra várva mindannyian szembesülhettünk már azzal a dilemmával, hogy érdemes-e még tovább ácsorogni a megállóban a jármű mihamarabbi megérkezésének reményében, vagy mert már jó ideje nem jött az autóbusz, üljünk taxiba, hogy munkahelyünkről ne késsünk el. A dolog úgy áll, hogy minél többet várunk az autóbuszra, annál nehezebben hagyjuk ott a megállót. Nemcsak azért, mert úgy gondoljuk, hogy ennyi várakozás után hamarosan megérkezik a busz, hanem azért is, mert egyre jobban sajnálnánk veszni hagyni a várakozásba fektetett időnket és energiánkat. A játékelmélet csapdának nevezi a hasonló helyzeteket.
Irak csapda.
A 2001. szeptember 11-i terrortámadások után Európában is szinte mindenki egyetértett azzal, hogy ezek a rémtettek nem maradhatnak büntetlenül. A nyugati civilizáció országai felsorakoztak a megtámadott Amerika mögött. Az afganisztáni beavatkozás során – noha ezeket a szempontokat már akkor hangoztatták Washingtonban – elsősorban nem Afganisztán demokratizálását tűzték ki célul, hanem azt, hogy kézre kerítsék a New York-i ikertornyok romba döntésével vádolt Oszama bin Ladent, terrorista szervezetére pedig csapást mérjenek. Afganisztán politikai átalakítása hasznos, ám csupán járulékos következménye volt a terrorizmus elleni küzdelemnek.
Iraknak már semmi köze ehhez a harchoz.
Akik most az iraki beavatkozást ellenzőket azzal vádolják, hogy bírálataikkal a terroristák úgymond társutasaivá válnak, elfelejtik, hogy az iraki hadjárat csupán egyetlen szállal kötődött a terrorizmus elleni háborúhoz: George W. Bush amerikai elnök és Tony Blair brit miniszterelnök az invázió megindításakor azt állították, hogy Szaddám Huszein iraki diktátor tömegpusztító fegyvereket fejleszt, és hogy ilyen fegyvereket hajlandó a terrorcsoportok kezére átjátszani.
Ezt a szálat David Kay – aki fegyverzetellenőrként a CIA minden iránymutatása ellenére sem tudott ilyen eszközöket felfedni Irakban – egyetlen mozdulattal elvágta, amikor az amerikai szenátus januári meghallgatásán kijelentette: „majdnem mindenben tévedtünk” az iraki tömegpusztító fegyvereket illetően.
Miközben a kudarc miatt a döntéshozók az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is a titkosszolgálatokra mutogatnak, támogatóikkal egyetemben továbbra is kitartanak egy másik érv mellett: Szaddám Huszein embertelen rezsimjének megbuktatása humanitárius és politikai okokból is kívánatos volt. Az érvelés szerint az új Irak az első igazi demokrácia lesz a Közel-Keleten, afféle mintaállam, amely példát mutathat a térség arab országainak, ahol a reformerek maguk bírhatják majd rá az elnyomó rezsimeket a változtatásra. Az elmélet azt jósolja, hogy ekképp csökken majd az arab világban az a kilátástalanság, amely fiatalok tömegeit taszítja a szélsőséges ideológiák felé.
Ez az elmélet szintúgy hibás, három okból is.
Az erőszakos demokratizálás elméletének első hibája az, hogy az iraki háború állandósította és egyértelművé tette az amerikai katonai jelenlétet a térségben. Mindaddig, amíg az amerikai megszállás és a továbbra is megoldatlan izraeli–palesztin konfliktus mártírszerepbe helyezi az arab világot, a térség autokrata uralkodói elégedetten dőlhetnek hátra székeikben, hiszen a nyugati civilizációval szemben érzett düh és ennek megnyilvánulása a szociális feszültségek levezetésének egyben hatékony módja is.
A második kifogás a Közel-Kelet erőszakos demokratizálásával, amely ennek nyitányát az iraki invázióban látja, az, hogy Amerika leghűségesebb szövetségesei a terror elleni hadjárat során maguk is autoriter rezsimek. Elég, ha a terroristákat exportáló, a sariát követő Szaúd-Arábiára, a katonai hatalomátvétellel pozícióba kerülő, pakisztáni Musarrafra – akinek wazarisztáni „terrorellenes” hadműveletei egyelőre kevés eredményt, ám annál több civil áldozatot követeltek – vagy Amerika új szövetségesére, a sztálinizmust idéző Üzbegisztánra gondolunk. Miféle üzenetet küldenek ezek a szövetségek a társadalmi változásokat kívánó helyi reformereknek? Semmi mást, mint hogy Amerika elképzelései a demokráciáról mások otthon, mint idegenben.
Az erőszakos demokratizálás elméletének legnyilvánvalóbb tévedése azonban a teória harmadik hibája. Egy olyan feladat megoldását ugyanis, amelyet a háború utáni Irak kezelése jelent, már a kezdetektől fogva nem lehetett elvárni attól a Bush-kormányzattól, amely a kooperáció helyett az egyoldalú döntésekre helyezte a hangsúlyt külpolitikájában. A háború következményeképpen Amerika népszerűsége drámaian csökkent nyugati szövetségesei és az arab országok körében is. A rangos Pew kutatóközpont közvélemény-kutatásokkal alátámasztva egyenesen azt állítja: az iraki háború aláaknázta Amerika szavahihetőségét a világban.
Az Amerikának támogatást nyújtó országok maguk is nehéz helyzetbe kerültek: csapataik kivonása immár valóban azt az üzenetet küldené, hogy engednek nemcsak az Irakban, hanem a máshol merényleteket elkövetőknek is. Épp ezért talán nem járunk messze az igazságtól azzal, ha kimondjuk, mindazok, akik Irakba masíroztak, belesétáltak Oszama bin Laden csapdájába: igazából az al-Kaida és szövetségesei húznak hasznot a növekvő Amerika- és Nyugat-ellenességből és arab dühből.
Eközben a megszállók arra várnak, hátha valami csoda folytán a terror árnyékában tényleg létrejön az iraki demokrácia, hátha mégiscsak megérkezik a megállóba a várva várt autóbusz.
Pedig Jeffrey Z. Rubin, a bostoni Tufts egyetem néhai profeszszora már régen kiagyalta az ilyen csapdák megoldását. Szerinte előre határt kell szabnunk, mennyi időt szánunk a várakozásra, ehhez a határidőhöz pedig lehetőleg a későbbiekben is ragaszkodjunk. Rubin még hozzáteszi: kerüljük azt is, hogy más embereket kérdezzünk meg a megállóban, mert ha kiderül, mások is ugyanarra a buszra várnak, akkor hajlamosabbak vagyunk tovább várakozni az előzetesen eltervezettnél.
Spanyolországban a most hatalomra jutott szocialisták nem tettek mást, mint hogy iraki szerepvállalásuknak efféle ésszerű határt szabtak. José Luís Rodríguez Zapatero, az új spanyol kormány leendő miniszterelnöke a választások után rögtön kijelentette: Spanyolország kivonja katonáit a megszállt országból, hacsak az ENSZ az év közepéig nem veszi át Irak irányítását az amerikaiaktól.
Egyelőre erősen kétséges, hogy ez a megadott határidőig bekövetkezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.