Áprilistól épül tovább az M5-ös autópálya Kiskunfélegyházától Szegedig, a Strabag–Colas– Bouygues konzorcium fővállalkozásában, a kivitelezők a jövő hónapra tervezik az alapkőletételt – értesült lapunk. A beruházáshoz, mint ismeretes, közbeszerzés nélkül jutott az immár negyvenszázalékos állami tulajdonú AKA Rt., az autópálya építésében a külföldi tulajdonosok érdekeltségébe tartozó cégek, a Strabag Építő Rt., az Egút Rt., valamint az Alterra Építőipari Kft. kap közvetlenül megbízást. Az építési szerződést a magyar állam és az AKA között meglévő koncessziós szerződés módosításával egyidejűleg kötötték meg a felek még március 12-én, amikor bevezették az autópálya-matricát az M5-ös meglévő szakaszán. A szerződést többek között azért kellett módosítani, mert az AKA Rt.-nek az autópálya továbbépítésére csak 2003. december 31-ig volt lehetősége. Miután az állam tulajdonrészt szerzett az autópálya-társaságban huszonegymilliárd forintért, lehetőség nyílt a matrica bevezetésére, viszont az autópályát az AKA Rt. építheti tovább. A közbeszerzés elmaradásával az egyik legnagyobb útépítési projektből maradnak ki fővállalkozóként hazai cégek.
A negyvenöt kilométer hosszú autópálya átadásának határideje 2005. december 31-e. Úgy tudjuk, hogy az építkezést az AKA saját költségvetéséből kezdi, a bankokkal ugyanis még nem kötötték meg a finanszírozási szerződést. A beruházás finanszírozására az EBRD vezette bankkonzorcium kapott felkérést, az útépítéshez szükséges összeg egy részét a Magyar Fejlesztési Bank Rt. biztosítja, egyidejűleg a hitelek visszafizetésére a magyar állam vállal garanciát. A Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakasz építésének költségvetése 365 millió euró, azaz – a Magyar Nemzeti Bank hivatalos árfolyama szerint – 92,34 milliárd forint, amiben benne foglaltatik az AKA által meghatározott tizenhárom százalékos kockázati tartalék. Figyelembe véve, hogy a sztráda fel-, illetve lehajtóival együtt összesen negyvenkilenc kilométernyi új útpálya épül az M5-ösön, a kilométerenkénti költség 1,88 milliárd forint, ami a sík vidéki nyomvonalhoz képest magas összeg. Az állami beruházásként közbeszerzéssel épülő M3-as autópálya Polgár–Görbeháza szakaszán a kilométerenkénti költség 1,38 milliárd forint, igaz, a szerződést a 2003-as árakat figyelembe véve kötötte meg a beruházó a fővállalkozóval. A koncesszióban épülő autópályák elsősorban azért kerülnek több pénzbe, mert a költségek tartalmazzák a tulajdonosok által elvárt nyereséget.
Amennyivel nőtt a magyarországi autópálya-hálózat hossza, olyan mértékben nőnek várhatóan a nyár végén az autópálya-matricák díjai – mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap. A díjemelés pontos mértékét a miniszter nem adta meg, ám utalt arra, hogy az M5-ös kilencvenhat kilométeres szakaszának március 12-i bevonásával a magyarországi matricaköteles autópályák hosszúsága huszonkét százalékkal emelkedve elérte az 543 kilométert – adta hírül az MTI.
Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke közölte: a négynapos matrica újbóli, 2003. decemberi bevezetése óta összesen 1,6 millió matrica fogyott, ami 50 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor. A pártelnök szerint ez is igazolja: ha a matrica ára megfizethető, az úthasználók inkább megvásárolják azt, mintsem kockáztatnák a lebukást és a bírságot.

Megérkezett a magyar eper – ennyibe kerül idén a kedvenc gyümölcs