Emelkedik az autópálya-matrica díja

A jövő hónapban megkezdődik az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának építése, kivitelezői megbízáshoz fővállalkozóként az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. külföldi tulajdonosainak érdekeltségi körébe tartozó cégek jutnak. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a nyár végén emelik az autópálya-matricák árát.

Putsay Gábor
2004. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áprilistól épül tovább az M5-ös autópálya Kiskunfélegyházától Szegedig, a Strabag–Colas– Bouygues konzorcium fővállalkozásában, a kivitelezők a jövő hónapra tervezik az alapkőletételt – értesült lapunk. A beruházáshoz, mint ismeretes, közbeszerzés nélkül jutott az immár negyvenszázalékos állami tulajdonú AKA Rt., az autópálya építésében a külföldi tulajdonosok érdekeltségébe tartozó cégek, a Strabag Építő Rt., az Egút Rt., valamint az Alterra Építőipari Kft. kap közvetlenül megbízást. Az építési szerződést a magyar állam és az AKA között meglévő koncessziós szerződés módosításával egyidejűleg kötötték meg a felek még március 12-én, amikor bevezették az autópálya-matricát az M5-ös meglévő szakaszán. A szerződést többek között azért kellett módosítani, mert az AKA Rt.-nek az autópálya továbbépítésére csak 2003. december 31-ig volt lehetősége. Miután az állam tulajdonrészt szerzett az autópálya-társaságban huszonegymilliárd forintért, lehetőség nyílt a matrica bevezetésére, viszont az autópályát az AKA Rt. építheti tovább. A közbeszerzés elmaradásával az egyik legnagyobb útépítési projektből maradnak ki fővállalkozóként hazai cégek.
A negyvenöt kilométer hosszú autópálya átadásának határideje 2005. december 31-e. Úgy tudjuk, hogy az építkezést az AKA saját költségvetéséből kezdi, a bankokkal ugyanis még nem kötötték meg a finanszírozási szerződést. A beruházás finanszírozására az EBRD vezette bankkonzorcium kapott felkérést, az útépítéshez szükséges összeg egy részét a Magyar Fejlesztési Bank Rt. biztosítja, egyidejűleg a hitelek visszafizetésére a magyar állam vállal garanciát. A Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakasz építésének költségvetése 365 millió euró, azaz – a Magyar Nemzeti Bank hivatalos árfolyama szerint – 92,34 milliárd forint, amiben benne foglaltatik az AKA által meghatározott tizenhárom százalékos kockázati tartalék. Figyelembe véve, hogy a sztráda fel-, illetve lehajtóival együtt összesen negyvenkilenc kilométernyi új útpálya épül az M5-ösön, a kilométerenkénti költség 1,88 milliárd forint, ami a sík vidéki nyomvonalhoz képest magas összeg. Az állami beruházásként közbeszerzéssel épülő M3-as autópálya Polgár–Görbeháza szakaszán a kilométerenkénti költség 1,38 milliárd forint, igaz, a szerződést a 2003-as árakat figyelembe véve kötötte meg a beruházó a fővállalkozóval. A koncesszióban épülő autópályák elsősorban azért kerülnek több pénzbe, mert a költségek tartalmazzák a tulajdonosok által elvárt nyereséget.
Amennyivel nőtt a magyarországi autópálya-hálózat hossza, olyan mértékben nőnek várhatóan a nyár végén az autópálya-matricák díjai – mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap. A díjemelés pontos mértékét a miniszter nem adta meg, ám utalt arra, hogy az M5-ös kilencvenhat kilométeres szakaszának március 12-i bevonásával a magyarországi matricaköteles autópályák hosszúsága huszonkét százalékkal emelkedve elérte az 543 kilométert – adta hírül az MTI.
Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke közölte: a négynapos matrica újbóli, 2003. decemberi bevezetése óta összesen 1,6 millió matrica fogyott, ami 50 százalékkal több, mint tavaly ilyenkor. A pártelnök szerint ez is igazolja: ha a matrica ára megfizethető, az úthasználók inkább megvásárolják azt, mintsem kockáztatnák a lebukást és a bírságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.