Fiat Albea

Ahogy megszűnt a Suzuki Swift egyeduralma az olcsó, kisméretű szedánok közt, úgy eszmél rá mind több gyár, hogy ebben a kategóriában Magyarországon komoly rés támadt. A Renault jó ideje látványos eladásokat produkál a Thaliával, a Daewoo is piacra dobta a Kalost, most pedig itt a Fiat lépcsőshátúja, az Albea.

MNO
2004. 03. 20. 4:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Albea a Fiat világautó programjából származik, és közeli rokona a négyajtós Sienának, ami pedig a ferdehátú Palio testvére. Az autón azonnal érződik, hogy az olaszok olcsó, megfizethető autót akartak tervezni – ami mellesleg sikerült is. Az összbenyomás azonban távolról sem szegényes, hiszen az Albea tisztességesen megmunkált darab, mindössze a műanyagok keltenek olcsó hatást. A formaterv azonban már némi csalódást kelt, különösen annak tükrében, amit az olasz dizájnerektől megszoktunk. Az Albea meglehetősen szürke, fantáziátlan, a 80-as évek japán termékeit idézi, ami még akkor sem jó, ha tudjuk, hogy a megcélzott vevőkör határozottan konzervatív.

Az Albea szerény külseje is remekül példázza tehát azt, hogy az autógyártásban felértékelődött a dizájn, azaz keményen meg kell azt fizetni. A kis olasz négyajtós esetében pedig ez annyit tesz, hogy ami nincs, azért nem is kérnek pénzt, hiszen az Albea nagyjából annyiba kerül, mint a sokkal kisebb használati értékkel bíró, ám jóval egyedibb Punto, azaz 2,39 millióba.
Valamivel tetszetősebb kép fogad minket az utastérben. A formák kedvesek, semlegesek, sehol semmi meghökkentő, szokatlan. Illetve egy dolog azért van: a kellemes tapintású plüss üléskárpit az Albea és társainak mezőnyében szokatlanul pompás, igényes részlet. Kár, hogy csak kékben kapható, egy elegánsabb homokszínű változat maga lenne a dömpingáron kínált tömegautós luxus.



S ha már az előbb a pénzről esett szó, lássuk, mit kínál ezért a pénzért az alapmodell? Már ebben a változatban is van állítható magasságú szervokormány, elektromos ablakok és központi zár, valamint indításgátló és vezetőoldali légzsák. A 300 ezerrel többe kerülő HL-változat viszont sokkal jobban megéri az árát, ebben ugyanis a fentiek mellett még hathangszórós gyári rádiósmagnó, a szövet helyett ebben a kategóriában meglepően elegáns plüss üléshuzat, klímaberendezés, első ködlámpák, osztva dönthető hátsó üléstámla és ülőlap, valamint utasoldali légzsák is található. A HL-verzió tehát már valóban minden olyan igényt játszi könnyedséggel kielégít, amit a kedvező árú kiskocsik vevői támasztanak. S ha már a változatoknál tartunk, az Albea-paletta harmadik tagja az 1,6-os HL, amelynek fölszereltsége azonos az 1,2-esével, ám a mindössze 200 ezer forintért kínált nagyobb, nyomatékosabb motor miatt ezt is érdemes számításba venni.
Az Albea tengelytávja még kisautós ugyan (a Renault Thaliáé például valamivel nagyobb), az utastér és a csomagtartó mérete azonban már inkább emlékeztet az alsó középkategóriára. A beltér azért lehetett viszonylag tágas, mert az Albea magas építésű autó. Így az üléshelyzet kényelmesen magas, az utasok természetes testtartásban ülnek.



A raktér az Albea legmeggyőzőbb része: a több mint 500 literes befogadóképesség tetszetős, meggyőző érték. A raktér öblös, még közepes méretű bőröndök is elférnek benne felállítva. A raktér pereme viszont magas. Igényes és praktikus megoldás a HL-kivitelben, hogy nem csak a hátsó támla, hanem az ülőlap is osztottan dönthető előre, azaz a csomagtartó nagyon jól bővíthető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.