Szakértő legyen a talpán, aki oldalról meg tudja különböztetni az újoncot az 1999-ben bevezetett modelltől. Példa nélküli ez a tökéletes azonosság, azonban nem indokolatlan: a visszafogottabb ötajtós, és az aszfaltot ékként hasító háromajtós sziluettjére az elmúlt négy évben mintegy kétmillió európai vásárló harapott rá. Hátulról is csak az utóbbi változatot árulják el a csomagtérajtóra biggyesztett kiegészítő lámpák, no meg az egyszerűbbre szabott lökhárítók – igaz, a sportváltozatokat továbbra is agresszív kötény díszíti.
Nehéz dolga lesz azonban annak a bizonyos szakértőnek, ha egy szemből érkező Puntót kell azonosítani. A kerékdobtól előre teljesen kicserélték a kis Fiat fizimiskáját: a szűken húzott lámpákat magasabbra nyúló, dupla optikás reflektorok váltották fel, valamint lecserélték a hűtőrácsot és a lökhárítót. A változások következtében talán kevésbé karakteres, ám elegánsabb és felnőttesebb lett a Punto. Ugyanez igaz a hangulatában változatlan utastérre, ahol a műanyagok igényesebb felületkezelést kaptak, a vásárlók pedig új fajta üléskárpitok és színkombinációk között válogathatnak. A felszereltség azonban szembeszökően kibővült: a multifunkciós kijelző, a kétzónás klímaszabályozó rendszer, az opcionális MP3 lejátszó, az újfajta – CD-re égetett térkép helyett központi diszpécser segítségével működő –, interaktív navigációs rendszer, az esőérzékelő, a sebességtartó automatika, valamint az ismét csak újjátervezett kormányra helyezett audio kezelőszervek a legigényesebb kisautó-vásárló kívánságlistáján is túlmutatnak.
A vezetést megkönnyítő extrák közül kiemelkedik a visszagurulás-gátló, és természetesen megőrizték a gombnyomásra városi üzemmódba váltó elektromos szervokormányt is. Az igazi szenzáció azonban a hallatlanul bőséges motorizáció. A nyolc négyhengeres motorhoz hat különböző váltót kínál a Fiat. Vadonatúj a Dualogic szekvenciális váltó, amely helyett a kényelemkedvelők a már ismert, fokozatmentes Speedgear rendszert is választhatják. A négy benzines és három dízel üzemű erőforrás mellé egy vegyes üzemű, metánnal is itatható 1,2 literes Bipower motort sorakoztattak fel.
Nem kevesebb mint három újdonsággal találkozhatunk a motortérben. A legnagyobb szenzáció az 1,3 literes Multijet turbódízel, amely 70 lóerővel, 180 Nm nyomatékkal, valamint aszketikus fogyasztással kedveskedik tulajdonosának. Ugyancsak új fejlesztésű az 1,9 literes, 100 lóerős dízel, valamint a 95 lovas, 16 szelepes 1,4 Fire benzinmotor, amelyhez hatfokozatú sebességváltót csatolt a Fiat. A kínálat többi tagja régi, bár kissé átdolgozott ismerős: a nagyobbik gázolajas erőforrás 85 lóerős, nyolcszelepes változata; az 1,2 literes benzinmotor hengerenként kettő (60 LE), illetve négy (80 LE) szeleppel; és végül a csúcsváltozatot hajtó 1,8-as négyszelepes. Az új idők szavának a Fiat is engedelmeskedett: a hangsúlyozottan sportos HGT modell ezentúl nem csak ezzel a 130 lóerős benzinmotorral, hanem a legerősebb dízellel is rendelhető.

Orbán Viktor: Isten veled, Mester! – fotó