Gyorsuló sztrádaépítések a régióban

Népszerűségüket igyekeznek növelni a kormánypártok az autópályák építésével, s mivel e témát inkább politikai ügynek tekintik, ígéretekből nincs hiány. Ezzel szemben Horvátországban nem kötik választási időszakokhoz az egyes autópálya-szakaszok átadását. Szlovákia hasonló helyzetben van, mint hazánk; Romániában az észak-erdélyi autópálya-építés mozgatta meg az állóvizet.

Dénes Zoltán
2004. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keveset beszélnek róla, viszont annál gyorsabb tempóban építik az autósztrádákat a horvátok, akik a magyarországi gyakorlattal szemben inkább nemzetgazdasági kérdésnek tekintik az autópálya-építést. Déli szomszédunknál, lényegesen nehezebb terepviszonyok mellett, 2003-ban 150 kilométer autópályát adtak át a forgalomnak, június végéig pedig újabb 177 kilométert átadását tervezik. A Horvát Utak nevű vállalat a jelenlegi ütemmel 2008-ig több mint 1500 kilométer autópályát épít. Ezt úgy tudják elérni, hogy a pályát részletekben építik, s a horvát állam az elkészült szakaszokból befolyó használati díjat továbbépítésre költi. Ugyancsak útépítésre fordítják a benzin árának tíz százalékát. Figyelembe véve a terepviszonyokat, furcsa, hogy hazánkban kilométerenként több mint százmillió forinttal drágábban építenek egy kilométernyi autópályát, mint a horvátoknál.
Pozsonyban is inkább a politikai közbeszéd áldozata az autópálya-építés, bár amióta Meciar 1996-ban kijelentette, hogy a következő kilenc évben 400 kilométer autópályát fognak építeni, több mint 300 kilométert adtak át. Horvátországban pedig ahhoz képest, hogy a nagy eladósodottság miatt kénytelen voltak lelassítani az építkezést, viszonylag közel állnak ahhoz, hogy teljesítsék e szerény vállalást.
Az Észak-Erdélyt átszelő sztráda építésének tervbe vételével Romániában is megmozdult az állóvíz. Keleti szomszédunk a meglévő 100 kilométeres autópálya-hosszal kelet-közép-európai összehasonlításban a legrosszabbul áll. Itt is sok politikai és gazdasági vita kísérte a Budapestet Bukaresttel összekötő autópálya építésével kapcsolatos kormánydöntést. Végül a képviselőház az ellenzékkel együtt megszavazta azt a kormányrendeletet, mely szabaddá tette az utat az amerikai Bechtel cég előtt az észak-erdélyi műút megépítéséhez. Románia különböző pontjain összesen 225 kilométer autópálya építése folyik, s ehhez adódik az idén kezdődő 415 kilométer sztráda létesítése.
Ahol felismerték, hogy az autópálya-építés nemzetgazdasági érdek, ott gőzerővel folynak a munkálatok, ahol pedig inkább politikai közbeszéd tárgya, ott többnyire az ígéretek szintjén maradnak a beruházások. Szlovákiában lassan, de biztosan, Romániában újabban felgyorsult tempóban, míg Horvátországban az immár szokásosnak mondható gyorsasággal halad a kivitelezés. Magyarországon még mindig politikai oldalról közelítik meg a témát.
Viszont a politikai váltógazdaság miatt eddig egyik kormány sem tudott ebből előnyt kovácsolni: a Horn-kormány által elkezdett autópályát Orbánék adták át, majd Medgyessyék következtek, akik a polgári kabinet által elkezdett autópályákat helyezték forgalomba. Emlékezetes, hogy a szocialista–liberális koalíció választási témává emelte az autópálya-építést, olyannyira, hogy Medgyessy Péter a kampány idején már 800 kilométer autópályát ígért a választóknak. Az eltelt két évben átadták az Orbán-kormány által elkezdett M3-ast 2002-ben, illetve a szekszárdi hidat, s a hozzá vezető 20 kilométeres utat. Jelenleg száz kilométer hosszú gyorsforgalmi út épül, tavaly decemberben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium összesen 175 kilométer autópálya-szakasz megépítésére írt ki pályázatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.