Hogyan legyél humorista

Sándor György
2004. 03. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedves szerzőm nekem az a bizonyos szalontai nótárius – vezette be úgy 1995 felé Hódmezővásárhelyen önálló estemet Kovács Imre Attila. (Nehezteltem is rá, miért beszél másról, ráadásul hosszan.) Titokzatos egyidejűséggel viselte az Akadémia hatalmas-kelletlen főhivatalnokságát és a tölgyek alá húzódó költőséget. (Nem bevezető író, nem is az utána következő önálló estes, hanem valami… Valaki! Aki aztán fénylik!) Ölébe ejtett kapcsos könyvébe örök verseket farigcsált, s mikor betelt, bajsza két szárnyán átevezett a ködtakarta túlsó partra.
Amit írt, annak egy része ránk szakadt az oskolában, s kezdetben úgy is bámultunk rá a padok lövészárkaiból, mint a fölébünk kormányzott lánctalpas tanterv ágyútorkolatába. Bumm egy ballada, durr egy béna hadfi, meg Lacfi, csak amúgy félvállra. Például enyhe büntetésfélének szánták A walesi bárdok bemagoltatását, amivel tökéletesen elérték a nevelési célt, hiszen emiatt az ezüstnyírhajú, ordításra szakosodott igazgató bácsinál is jobban utáltuk Edward királyt.
Akkor még egészen jól értettük az eszmei mondanivalót: ma valahogy nehezemre esik átlátni a poétikailag szőtt, direkt literátus kukucskálásra hézagolt szitán. Azért sejtem, hogy itt valamit nagyon elszúrtak (Edward meg az ötszáz égetni való pol-beates). A hozzáállásukkal volt baj, egészen egyszerűen és döbbenetes mértékben nem volt humorérzékük. A király előléptethette volna a zúgolódókat udvari bolonddá, s attól kezdve minden panasz és felségsértés évődésszámba ment volna. – Nosza, még valami zaftosat, te csörgősipkás! – így Edward. – Kegyes vérbarom – így a bárd –, szűk lukú tű a te agyad, de hátha átjárja a történet fonala, plim-plim, te enyvszagú hősszerelmes, mákos kefir és szöges nyalóka és leptoszom gumizsiráf, satöbbi és übersatöbbi.
Csak hát a király meg a többi mogorva bárd rideg északi férfi volt, homlokukat hó födte, merev tekintetüket vörösfenyő gerendák dúcolták alá, s kitanulták, hogy mi illik egy balladában. Igen, áldozatot kell hozni, akár a kincstári ész, akár az öntudatosan kipengetett művészet a tét. És semmi kacagás, léhaság, vörösre pingált ping-ponglabda az orr helyén. Manapság sokkal nagyobb a hajlandóság a lisztes képű, fülig festett szájú visszabeszélésre, többen a csörgőjüket ráznák a hatalom felé, s nem az öklüket, elfogadnák a bolond szerepét, műpúpot szíjaznának a hátukra, és spenótzöldre festenék a hajukat, csak hát eltűnt, megszűnt, áthelyezték, betiltották az udvart, nyugdíjazták a tűznyelőt, a medvét lelőtték, az udvarhölgyek végkielégítést kaptak, s a királyra nem akar emlékezni senki. (Ez már sok[k] volt nekem, türelmetlenül várakozva ott Hódmezővásárhelyen önálló estem kezdésére… tehetetlenül hallgattam ezt a – nálam jóval mívesebb – szöveget, nagyon vártam már, mikor lesz végre vége, itt most viszont bosszúból megnyújtom még egy „idevágó” Hamvas-szövegrésszel is, nem annyira az olvasóra, mint inkább a papírra való tekintettel, mivel a közhely szerint az türelmesebb…) A történet legutóbbi kétszáz esztendejére visszanézve az ember bizonyos idegenszerű aggodalmat alig vagy egyáltalán nem fojthat el. Nemzedékről nemzedékre tervszerűen tűnt el a világból, felülről lefelé először a király, aztán sorra: a főpap, a főnemes, az államférfi, a tudós, a katona, a művész, s vagy örökre elveszett, vagy helyébe kétes, gyanús alak lépett.
Voltak, akik a rendet helyre akarták állítani, ahogy Napóleon megkísérelte, hogy újra méltóságot szerezzen a királyságnak. Elvétve akadtak főpapok és főnemesek, akik meg akarták menteni a papot és a nemest. Államférfi, tudós, katona, művész is akadt néhány. Az ilyesmi azonban elszigetelt vállalkozásnak látszott. Mert talán nem egyes uralkodócsaládok tűntek el, hanem a királyi ember; és nem a főpapság és a főnemesség halt ki, hanem a papi és arisztokrata lény. És talán nem is halt ki, csak visszavonult és helyét feladta. És talán nem is gyengeségből tette, hanem jól megfontoltan és higgadt belátással. Elvonult, mert a rejtélyes, sötét járvány áldozatává lett emberiség jelenlétét nem érdemelte többé, s méltatlan lett arra, hogy uralmával megtisztelje.
De a nagy emberi helyek elvesztése és a nagy emberek visszavonulása végzetesen félelmessé csak annak válik, aki hallja, hogy a sötét járványba esett tömeg minden alkalommal, mikor hely elvész, mikor nagy ember viszszavonul, mikor a helyreállítás egy kísérlete kudarcot vall és elbukik, milyen diadalittasan ujjong. A járvány úgy kezdődött, hogy mindenki trónkövetelő lett. Úgy folytatódott, hogy mindenki elkezdett igényt támasztani a papságra, aztán az arisztokráciára, aztán a tudásra. Nem nagy dolog, szóltak. Mindenkiből lehet uralkodó, pap, tudós, művész. Mindnyájan egyenlők vagyunk. Mindnyájan mindent tudunk, és ha nem tudjuk, megtanuljuk. Mintha megtanulható lenne a királyság, a főnemesség és a papság.
Amikor a királyok ezt hallották, leköszöntek; a papok, a tudósok, a katonák, az államférfiak szintén. Volt néhány, aki szavát fölemelte, azt szétmarcangolták. A többi azt mondta: ha ez nektek uralom, legyetek uralkodók; ha ez nektek nemesség, legyetek nemesek. (…) Megindult a világ nagy átfestése visszafelé, beszennyezni mindent, ami tiszta, lerángatni azt, ami nagy, eltaposni, akinek feje kiemelkedik, és megmérgezni azt, ami egészséges. Így vész és veszett el az állam, a nemzet, a nép, a munka, a nemesség, a játék, az ízlés, az igazság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.