Láthatatlan középkor

Fáy Zoltán
2004. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A váci Március 15. tér járókelői körében rögtönzött közvélemény-kutatásunkból korántsem az derült ki, hogy a város lakói megosztottak a főtér rendezési tervét illetően. A megkérdezettek ugyanis egy emberként ítélték el a központba tervezett üvegház gondolatát, és a lakossági fórumok hangvétele is az elutasítást jelzi. A vitatott rendezési tervnek azonban van egy mindenki által helyeselt hozadéka is: az önkormányzat az átalakításokhoz elvégezteti a főtéren található középkori templom régészeti vizsgálatát.
A Szent Mihály-templom feltárási költségeinek fedezéséről, valamint a főtér tervezett rendezéséhez készített pályázat önrészéről a képviselő-testület tavaly októberi ülésén döntött. Mivel a PHARE-pályázat határideje 2003. november 7-én járt le, az idő rövidsége miatt az önkormányzat valósággal lépéskényszerbe került. A Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága és a Tragor Ignác Múzeum a döntés után szinte azonnal, 2003. október 21-én hozzálátott a feltáráshoz. A régészeti munkákról az ásatást vezető dr. Tettamanti Sarolta régésszel beszélgettünk.

– A sajtóhíradások egy középkori templom maradványainak feltárásáról szólnak. Kideríthető, hogy mikor és kik építették a Szent Mihály-templomot?

– Vác északi részét a tatárjárás után Ausztriából vagy Csehországból betelepített németek építették, ezért ezt a városrészt német városnak nevezték. Az új lakók plébániatemplomaként szolgált a középkori Szent Mihály-templom. Első írásos említése 1319-ből való, de ekkor már mint álló épületről emlékezik meg a forrás, tehát nem zárhatjuk ki, hogy korábban épült. A magyar város temploma egy 1332–1337-es pápai tizedjegyzék szerint a váci egyházmegyéhez tartozott, viszont a német város temploma, amelyet Szent Mihály arkangyal tiszteletére szenteltek, az esztergomi egyházmegyéhez. Ez az állapot nem tarthatott sokáig, egy 1480-as forrás már a váci egyházmegyéhez tartozóként jelöli meg mindkét templomot.

– Az említett dokumentumon túl lehetett valami biztosat tudni arról, hol állt a hajdani Szent Mihály-templom, és hogy nézett ki?

– Lehetett, bár a templom falaiból ma már semmi sincs a földfelszín fölött. Esterházy Károly püspök ugyanis a XVIII. század közepén székesegyházat akart építtetni, s ekkor az első terv az volt, hogy a még romos állapotban lévő, de álló Szent Mihály-templom barokk átépítésével oldják meg a feladatot. Oracsek Ignác építész hozzá is látott a megvalósításhoz, 1755-ben terveket, felméréseket készített, s ezek ma is rendelkezésünkre állnak igen fontos forrásként a templom feltárásához. A Szent Mihály-templom azonban annyira rossz állapotban volt, és vélhetően statikailag is annyira bizonytalanná vált, hogy Esterházy 1761-ben leállíttatta a nem sok jóval kecsegtető építkezést, és új székesegyház felépítését rendelte el. Ez lett a Konstantin téri nagy templom, a ma is meglévő váci székesegyház.

– A rajz alapján milyen lehetett a hajdani templom?

– Tipikusnak mondható, háromhajós, sokszögű szentélyzáródású, toronnyal, sekrestyével és kápolnával kiegészített gótikus csarnoktemplom lehetett. A tél beállta előtt végzett kutatás során feltártuk a templom nyugati oromfalát, amely mintegy 21 méter széles, valamint az északi és a déli templomhajó részleteit. A délnyugati saroknál előkerült a torony alapja is. A torony nyolcszor nyolc méteres volt, a vastag falak miatt meglehetősen szűk belmérettel. Van egy 1671-es forrásunk az újjáépítésére vonatkozóan. Ebben az évben ugyanis a váciak levélben kértek segítséget Apafi Mihály erdélyi fejedelemtől, hogy támogassa a ledőlt torony újjáépítését.

– A falmaradványokon kívül mi került elő a föld alól?

– A jelek szerint több XVIII. századi átépítés nyomait fedeztük fel, elsősorban igen szép téglapadlórészleteket. Előkerült két kőfaragvány-töredék is. Mint másutt, Vác városának történetében is számos példa van arra, hogy a használhatatlanná vált középkori és hódoltság kori épületek köveit maradéktalanul elhordták az új építkezésekhez. Ez történt például a középkori várral. A várban lévő hajdani püspöki székesegyház a ferences kolostor alatt volt, és abból még csak falmaradvány sem maradt meg. Nagyon valószínű, hogy a Szent Mihály-templom kövei is ilyen metamorfózison mentek keresztül. Alighanem túlnyomórészt valamelyik környező ház falában hasznosították újra a fölöslegessé vált építőanyagot. De az ásatás még nagyon kezdeti stádiumban van, eddig mindössze három-négy fogvacogtató hetünk telt el, s ez szinte csak arra volt elég, hogy egyáltalán megtaláljuk a templomot. Ha tavasszal újrakezdjük a munkát, bármi előkerülhet.

– Az eddigi eredményekből lehet már tudni, hogy volt-e a templomnak kriptája?

– Erre a kérdésre egyelőre nem tudjuk a választ. Vannak elképzelések, hogy a templom alatt kripta húzódik, de az ásatás eredményei eddig ezt sem alátámasztani, sem cáfolni nem tudják. Eddig ugyanis még nem ástunk le a falak aljáig, hiszen a cél egyelőre csak az alapfalak és a helyszín lokalizálása volt. Az viszont biztos, hogy a templom körül temető működött, amelyet még a XVIII. században is használtak. Előkerültek szép, az ezerhétszázas évekből származó veretes koporsódíszek is a templom előtti területről. A temetőt fal vette körül, ám lehetséges, hogy a most megtalált maradványok egy korábbi kisebb templomhoz tartoztak, hiszen nagyon kicsi a temetkezésre használható hely. Célszerű lenne az egész teret kibontani. Az írásos emlékekből kiderül az is, hogy a templomot a XVIII. század közepéig használták, és ez volt az egyházmegye székesegyháza a török utáni időkben. A reformáció terjedésével kerülhetett a hitújítók kezelésébe, a XVII. század elejéről még az egyik protestáns lelkész, Foktövi János nevét is ismerjük. 1684-ben foglalták vissza a katolikusok.

– Arra vonatkozóan vannak források, hogy milyen volt a templom elhelyezkedése a középkori városban?

– A középkori városból a legtöbb épen megmaradt emlék a házak alatt húzódó pince. Ezeket kevésbé lehetett lerombolni, mint a fölöttük álló házakat. Az épületeket szinte teljesen letarolták, és új, barokk házak kerültek a régiek helyére. Miklós Zsuzsa monográfiát szentelt a föld alatti építményeknek: a pincék alapján szinte teljesen kirajzolódik a középkori utcahálózat is. Ez csaknem teljesen azonos a mai utcahálózattal. A város régészeti topográfiai felmérése során rengeteg egyéb apró kutatás is történt, ezért a városkapuk és a városfalak helye is biztosan tudható.

– Milyen jelentősége van ennek az ásatásnak a laikus nagyközönség számára?

– Mivel a középkor végi székesegyháznak a barokk építkezések miatt még a nyomai is nehezen rekonstruálhatók, magából az épületből pedig semmi sem látható, ezért a Szent Mihály-templom az egyetlen a középkori Vác templomai közül, amelyet be tudunk mutatni. Vác szinte teljesen eltűnt középkori történetének láthatóvá tétele a város lakói és az ide látogató vendégek számára is fontos lehet.

***

Főtér – főutca
Mint arról lapunk tavaly november 12-i számában hírt adtunk, a váci önkormányzat városfejlesztési bizottsága 2003. szeptember 3-i ülésén döntött a Március 15. tér rendezési tervéről. A meghívásos tervpályázat nyertese Sáros László Ybl-díjas és Pro Architectura díjas építész, vezetőtervező lett, akinek elgondolásait a lakosság egy héttel később ismerhette meg a városháza nagytermében rendezett lakossági fórumon. A rendezvényre meghívott tizennégy civil szervezet közül kettő tiltakozott a tervezett átalakítás ellen. Hamarosan a váci polgárok szélesebb köre is tudomást szerezhetett a változásokról, mert a Váci Hírnök mellékleteként megjelent egy színes kiadvány Főtér – főutca címmel, s ebben részletes leírást és látványtervet találtak a barokk főtér rendezéséről. A váci olvasók november 4-ig kitölthettek egy véleménykérő lapot is, amely szintén a kiadványban volt található. Néhány civil szervezet azonban úgy véli, hogy a véleménykérő lapok kiértékelése ellenőrizhetetlen, ráadásul az urnákat Népszavazás – 2003 feliratú szalaggal zárták le, és ez azt a hamis látszatot keltheti, mintha nem közvélemény-kutatás, hanem népszavazás történt volna a kérdésről. Érthetetlen továbbá, miért szerepelt a kérdőíven, hogy a Siketnéma Intézet, az Egyháztörténeti Múzeum, a kórház és a patika az olvasó szerint a főtérre való-e. Ezekre a kérdésekre azért volt szükség, mert a város vezetése nem csupán a főtér építészeti arculatának módosítására törekszik, hanem ezzel összefüggésben radikális, központilag irányított funkcióváltást is tervez. A terv hasonlít a tengerentúli Main street mozgalomhoz, amely a kiüresedett belvárosok revitalizációját tűzte ki célul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.