Megcsömörlötten és utat keresve

Valahol messze délen, illetve keleten, elveszve egy másik kultúrában, egyedül, kiégve, a másodperceket és a pohár whiskyket számolva. Bill Murray nem a megszokott szerepben, mosoly nélkül, fanyar humorral, Francis Ford Coppola lánya, Sofia rendezésében. Elveszett jelentés, avagy egy középkorú krízisét élő férfi és egy útkereső huszonéves filozófiadiplomás lány találkozása a vágóasztalon.

Nedbál Miklós
2004. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a film csak a kultúrák különbözőségét állítaná középpontba, szegény, nagy filmes felmenőkkel megáldott Sofia Coppola újfent bukott volna egyet újabb filmjével, de szerencsére nem ez a fő szál. (Ez sokkal érzékibben látható a Tokiói tortúra című filmben.) Persze felbukkan egy csomó foszlány, ami tipikusan japán vagy e kultúrához kötjük a sémák alapján. Például egy karaoke-bár, ahol öt négyzetméteren nyolc ember a monitort olvasva énekli a Sex Pistols God Save the Queenjét, egy hatalmas kaszinó, ahol öltönyben üldögélnek a szerencseszamurájok, egy játékterem, ahol megvadult tizenéves japán srácok püfölik a gépeket, hatalmas neonreklámok, bizarr szexbárok, na és a pálcikák, a bólogató emberkék, az állandó mosolygás az idegenekre, az erősen tört angol, szóval van itt minden, mi szem-szájnak ingere. De hál’ istennek nem csupán enynyiről van szó, ez csak a körítés, a jelentés, amelyben külföldinek – pláne amerikainak – könnyű elveszni. A magyar cím – Elveszett jelentés – kicsit zavaró, az eredeti Lost in Translation inkább a fordításra utalhat. Annál inkább is, mert az amerikai Robert Frost sokat idézett, vitatott sorára is célozhat a cím („Poetry is what gets lost in translation”, körülbelül: A költészet az, amely elvész a fordításban). Itt azért korántsem a költészet, hanem inkább az élet – egy középkorkrízisben lévő férfi és egy útkereső lány – van elveszve, szép angolszász–magyarosan kifejezve.
Az ötvenes éveiben járó Bob Harris (Bill Murray) színész egy whiskyreklámfilm forgatására érkezik Tokióba, felesége, gyermekei a tengerentúlon egyre jobban megvannak nélküle. Felesége csak a padlószőnyegmintákat küldi utána, válasszon, melyik legyen a felújított szobában. A reklámforgatás mellett elráncigálják egy eszement show-műsorba, s végigéli a fent leírt kliséket is. Marad a whisky, a szivar és az álmatlanság. Charlotte (Scarlett Johansson) nemrég kapta kézhez filozófiadiplomáját, meg hozzá egy férjet is, akit szinte nem is ismer, s nemigen törődik vele. A lány fotós férjét kísérte el Tokióba, s míg fiatal ura dolgozik, ő unatkozik, álmatlanságban szenved, elhagyatottnak érzi magát. E két ember találkozik, és… Nem, nem lesznek nagy, lángoló szerelmi együttlétek és közös szökés a szürke hétköznapokból fehér lovon, „csupán” együtt töltött egyre kedvesebb napok egy idegen városban, s a feszültség, a be nem teljesülhető szerelem a film végéig vibrál közöttük.
Bill Murray kitűnően alakítja a „nemérdekelmajdleszvalahogy”, kicsit kiégett, elfásult, magányos családapát, aki huszonegyedik századi Buster Keatonként rezzenéstelen arccal, fanyar humorral éli a hétköznapokat s a tokiói napok olykor bizarr történéseit. Scarlett Johansson méltó társa a filmben Bill Murraynak a szerény, de érett, ám mégis bizonytalan lány megformálásában. Sofia Coppola filmje nem egy pergős, tokiói ámokfutás, hanem egy lassan kialakuló, be nem teljesülhető szerelem-barátság, óvatosan, kimérten tálalva. Nyert már három Golden Globe-díjat s egy Oscart is a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában, de nem emiatt érdemes megnézni.
(Elveszett jelentés – amerikai– japán film, 102 perc. Írta és rendezte: Sofia Coppola. Forgalmazza az SPI.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.