Tombol a vezetéképítési láz

A közelmúltban több európai gáz- és olajvezeték kiépítését határozták el. A vezetéképítés hazánkat is érinti, a tervek szerint Magyarországon húzódik át egyebek mellett a török– osztrák gázvezeték, amelynek első szakasza Arad és Szeged között még az idén elkészül.

–
2004. 03. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy Európa bebiztosítani igyekszik alapvető energiaszükségletét, s megpróbálja csökkenteni az egyoldalú forrásoktól való függését. Az elmúlt hónapokban több nagyszabású vezeték építési szándékát is bejelentették. Ezek közül talán a legfontosabb az úgynevezett Nabuccó-terv, amelynek célja, hogy Közép-Ázsiából és a Kaszpi-tenger körzetéből szállítsanak energiát Nyugat- és Közép-Európába.
A vezeték szakaszosan épül majd meg. A beruházásban, amelyet 4 millió dollárral támogat az Európai Unió, együttműködik a magyar Mol, a török Botas, az osztrák OMW és a román Transgaz olajtársaság. A vezeték első, Arad és Szeged között húzódó szakasza még az idén elkészül, s 1,5–2 milliárd köbméter gázt szállít évente. A projektbe várhatóan Irán is bekapcsolódik majd, a szakértők legalábbis vizsgálják ennek lehetőségét.
Nemcsak délen, hanem északon is építkezések várhatók, Oroszország és Németország ugyanis megkezdte annak a szerződésnek az előkészítését, amely egy, a Balti-tenger alatt húzódó gázvezeték kiépítését teszi lehetővé. Az észak-európai gázvezetékprojekt az orosz óriáscég, a Gazprom vezetőinek fejéből pattant ki, s hónapok óta keresik az építkezés befektetőit. A tervek szerint a vezeték Oroszországból tartana Németországba, de szóba került az is, hogy építenének egy lecsatlakozást Anglia felé. Ha minden a tervek szerint alakul, az évi 20-30 milliárd köbméteres évi kapacitással bíró vezeték 2007-ben már működne, ezt azonban kétségessé teszi, hogy a Gazprom gyönge befektetői aktivitásra panaszkodik.
Új szállítási útvonalakat keresnek az olajnak is. Lengyelország a kaszpi-tengeri kazah olaj szállítására kezdett vezetéképítésbe. Az Ukrajnáig tartó 500 kilométeres szakaszt még az idén elkezdik építeni, s várhatóan jövőre már be is fejezik a munkát. A cső Gdansk kikötőjében ér majd véget, ahonnan hajóval Európa más államaiba is el lehet szállítani az olajat.
A kaszpi-tengeri olajkincs felhasználására nemcsak Lengyelország fordít komoly figyelmet, de az Egyesült Államok is. Ismeretes: az amerikai védelmi minisztérium egyik tisztségviselője elárulta, hogy az USA stratégiai fontosságúnak ítéli meg a Kaszpi-tenger biztonságát, amit veszélyeztet, hogy a Szovjetunió felbomlása után a térség államai nem jelölték ki pontos tengeri határvonalaikat.
A lengyelnél jóval kisebb, de Ausztria ellátásbiztonsága szempontjából fontos vezetéket építenek Pozsony és Bécs között. A beruházást irányító céget az osztrák OMV és az orosz Jukosz hozta létre. A Barátság kőolajvezetékhez kapcsolódó új szakasz az OMV schwechati olajfinomítója számára szállítja majd az olajat. A vezeték éves kapacitása kezdetben 3,6 millió tonna lesz, amelyet a későbbiekben 5 millió tonnára lehet növelni.
Egyelőre nem tudni, megvalósulhat-e a Barátság és az Adria olajvezeték összekapcsolásának terve. Horvátország mostani vezetése ugyanis ellenzi a régóta létező ötlet megvalósítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.