Torokgyík ellen

Fáy Zoltán
2004. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hívők számának növekedésével egyes templomokban, illetve a mellettük álló paplakban vagy kolostorban szükségszerű volt, hogy a feladatok ellátásához az egyre gyarapodó könyvekből kisebb-nagyobb gyűjtemény alakuljon ki. A kiadványok között a leggyakoribbak a liturgikus könyvek: missalék, breviáriumok, a különféle szertartások végzését segítő munkák, gyóntatási segédkönyvek, alapvető egyházjogi írások. És természetesen azokból a művekből is jócskán találhatunk e régi könyvtárakban, amelyek a prédikálást segítették. Kész prédikációgyűjtemények, példák, florilegiumok és a bibliai konkordanciák segítették a szentbeszédek összeállításában a papságot. Senkinek sem káptalan a feje, és a homíliák vázlatának elkészítésénél gyakran szükséges egy-egy bibliai hely pontos kikeresésére. Ehhez a legjobban használható segédkönyv a konkordancia, mely a szentírás szavait vagy fontosabb témáit gyűjti betűrendbe, megadva az előfordulás pontos helyét. Ha például valaki a kevélységről beszélt, értelemszerű volt, és ma is természetes, hogy utánanézett, milyen szentírási szövegekben fordul elő a kifejezés.
A középkorban, középkor végén a legelterjedtebb Hugo kardinális, vagyis Hugo a Sancto Caro XIII. században élt dominikánus szerzetes, később püspök konkordanciája volt, melyet a Vulgata alapján állított össze. De sokan mások is jeleskedtek e fontos segédkönyvtípus összeállításában: Franz Lucas németalföldi exegéta vagy Antonius von Königstein ferences szerzetes a XVI. században írták össze könyvszerűen a Szentírás szavait. Természetesen munkájuk elkészítésekor nem csupán saját cédulagyűjteményükre támaszkodtak, hanem a már megjelent konkordanciákra is.
Így járt el Franciscus Arola, szintén franciskánus szerzetes, teológiai doktor, aki a korábban megjelent konkordanciák szövegeit a maga jegyzeteivel egészítette ki, és a kész művet a híres lyoni Sebastian Gryphius nyomdájában jelentette meg 1551-ben. Azt hiszem, ez a kiadvány nagyon sok helyre elkerült szerte a világban, Magyarországon is több ismert példánya található, de igazából nem volt sikeres, nemigen adták ki újból, és magát a szerzőt is elfelejtette a „teológiatörténeti emlékezet”.
Hogy milyen a könyv, tulajdonképpen részletkérdés. Egyik példányának kalandos története azonban nagyon érdekes. Hogyan, hogyan nem, kereskedő segítségével vagy más úton Magyarországra, méghozzá Erdélybe került nem sokkal a nyomtatás után. Az első tulajdonos, aki megörökítette magát a könyvben, györgyfalvai Aczél Ferenc volt, aki 1579-ben 32 forintért vásárolta a kötetet. Az ő neve alatt szerepel egy másik Aczél is tulajdonosként, aki azonban valószínűleg csak névrokona az első possessornak. Jeremias Aczel de Lipo éppúgy pénzért vásárolta a kötetet, mint Franciscus Aczél. A magukat regisztráló tulajdonosok közül a harmadik Császár István, aki szerencsére nem akarta kitörölni a könyvből az előző possessorok emlékét, csak feltüntette a maga nevét is, mint ahogyan Császár János is odaírta, hogy Császár István után ő birtokolta a könyvet. 1644-ben pedig Borosznyai Ferencé lett a konkordancia, 1676. november 10-én a nagykászoni plébános, Ivanics Márton írta oda magát a szépen gyarapodó névsor végére. Hogy meddig volt nála a kötet, nem tudjuk, de tíz évvel később, 1686-ban már Boldizsár István használta. Utolsónak még egy tulajdonos van feltüntetve a kötet lapjain, sajnos évszám nélkül: a csíksomlyói ferences kolostor. Talán Boldizsár István hagyományozta a barátokra, és ezzel a könyv hányattatásainak sorozata is megszűnt egy időre, mert dacolva a tűzvésszel, átépítéssel a következő 318 évet sikeresen átvészelte.
A sokféle tulajdonosi bejegyzés mellett két egyéb kézírás is található a konkordancia lapjain. Az egyik gazdasági, a másik orvosi természetű. A két szöveg bejegyzője nem azonosítható, mert sem a tinta, sem az íráskép nem egyezik a becsületesen felrótt nevek egyikével sem. Talán olyan tulajdonosok emlékét őrzi, akik nem akarták magukat megörökíteni, ám a papírra szükségük lévén, kénytelenek voltak „nyomot hagyni” az utókornak. A gazdasági természetű, XVII–XVIII. századi feljegyzés igen apró betűkkel hat font olaj eladásáról tett említést. Ehhez képest a másik bejegyzés sokkal érdekesebb és az írás alapján lényegesen régebbi is. A címe: Contra angina. Torokgyík ellen. Talán a legkorábbi tulajdonos valamelyik hozzátartozója küzdött a veszélyes gyerekbetegséggel, mely annyi áldozatot szedett. Talán másokon akart segíteni. Ki tudja, hogy került ebbe a szép, fatáblás, német reneszánsz bőrkötéses, rézkapcsos kötetbe a torokgyík elleni orvosság ma már alig kibetűzhető receptje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.