Két vizsgálat is indult annak kiderítésére, hogy mi okozta a posta világszínvonalú gépekkel felszerelt, vadonatúj logisztikai központjának összeomlását, ami miatt egy héttel elcsúszott mintegy nyolcszázezer küldemény kézbesítése. Az elsőt Kovács Kálmán miniszter rendelte el, hogy megállapítsa, hibázott-e a posta előző vezetése, amiért Budaörsöt választották a központ helyszínéül, a második cégen belül keresi a felelősöket.
Kalmár István, a Magyar Posta 2002 nyarán, közvetlenül a kormányváltás után leváltott ügyvezető igazgatója lapunknak nyilatkozva visszautasította, hogy a helyszínválasztásnak bármi köze lenne a fiaskóhoz.
– A magam és a posta akkori vezetői nevében visszautasítom Kovács Kálmán feltételezését – nyilatkozta kérdésünkre Kalmár István.
– Budaörsöt nem véletlenül, hanem hosszú előkészítő munka után, 20 helyszín közül választottuk ki annak idején. Egy harminc-negyven fős, tapasztalt postai szakemberekből álló bizottság döntött, méghozzá teljes konszenzussal. A döntéssel akkor az üzemi tanács és a szakszervezetek vezetői is egyetértettek, ennek fényében különösen furcsállom, hogy a posta mégsem tudott elég munkaerőt átirányítani a központba.
Kalmár István figyelemre méltónak tartja, hogy amíg az új rendszer összeomlása okainak feltárását a szakminiszter a posta jelenlegi vezetőjére bízza, addig a helyszínválasztással maga foglalkozik. Ezzel egyértelműen politikai szintre emeli a kérdést, megfeledkezve arról, hogy a logisztikai központ tervét ugyan az előző vezetés készítette el, a kivitelezésről szóló szerződést azonban már a jelenlegi kormány alatt írták alá, sőt, a létesítmény alapkövét is ő maga rakta le.
Mint ismeretes, a nagyrészt automatizált elosztórészlegben azért állt le a küldemények feldolgozása, mert az utolsó percben kiderült, hogy a munkások egy része nem hajlandó elhagyni a Keleti pályaudvaron működő elavult, korábbi központot. Kovács Kálmán ennek kapcsán felvetette, hogy talán hiba volt elvinni a városból a részleget, elvágva azt a vasúttól.
Kalmár István erre reagálva felhívta a figyelmet, hogy a budaörsi központ egy szárnyvonal révén igenis megközelíthető vasúton. Úgy véli, a posta vezetőinek nem az utolsó pillanatban kellett volna felmérniük, ki hajlandó eljönni a Keleti pályaudvarról, főleg miután a szakszervezetek már tavaly novemberben is jelezték: a dolgozók egy része nem szívesen vállalná az utazást.
***
Két évszázadnyi ugrás.
A budaörsi központ elődjében, a Keleti pályaudvaron létesített levélfeldolgozóban meglehetősen elavult módszerekkel válogatták a küldeményeket. A napi 3 millió levélből 2,4 milliót kézzel dolgoztak fel, a maradékot pedig egy olyan szovjet gépsorral, amely gyakran képtelen volt felismerni a borítékra írt irányítószámot. A 9,5 milliárd forintos beruházással felépült új központban dolgozók XIX. századi körülmények közül csöppentek a XXI. századba. A modern gép az ömlesztve beöntött küldeményeket emberi segítség nélkül szortírozza.

Diónyi jégeső, felhőszakadás és drasztikus lehűlés várható