Fizessenek a gazdagok?

2004. 04. 27. 19:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak az első pillantásra tűnik ártalmatlannak a Pénzügyminisztérium által szakértői munkaanyagnak minősített javaslat, amely megadóztatná az árfolyamnyereséget és a kamatjövedelmeket. A háttérben valószínűleg az MSZP azon tábora áll, amely a Fizessenek a gazdagok! felkiáltással újabb voksokat szeretne begyűjteni a június 13-i EP-választásra, illetve a 2006-os parlamenti megmérettetésre. Az ötlet persze nem csak a szocialisták felettébb tévútra futott szavazatmaximálási akciója miatt jelent veszélyeket a magyar gazdaságra. Azon belül is a lakossági szektorra, valamint a pénz- és tőkepiaci befektetésekre, hanem azért is, mert maga a felvetés olyan, amilyen: hevenyészett, s egyelőre konkrétumok nélküli. Második pillantásra azonban a szóban forgó téma valóban az, ami: a pénzügyi tárca irányítójának bejelentése után a napnál is világosabb, hogy a jelenlegi hatalom újabb sarcokkal kíván a központi költségvetés tátongó lyukai számára forrásokat előteremteni. Ám az a bökkenő, hogy Draskovics Tibor ismét melléfogott: a kamatadó bevezetése tovább pörgeti az amúgy is magas inflációt, másrészt pedig, s ez a súlyosabb gond, visszafogja a megtakarításokat. Az árfolyamnyereség-adó ugyanakkor a befektetőket riasztja el, továbbá azokat a piaci szereplőket, amelyeket a Medgyessy-kormány a tavalyi sorozatos pénzügyi krach miatt szinte elüldözött az országból. Márpedig a modern gazdaságok, reméljük ilyen hazánk is, fejlődését alapvetően befolyásolja a megtakarítások-befektetések alakulása, azaz, ha itt bakot lő a kormányzat, akkor újból bizalmi válságot gerjeszthet. De haladjunk sorjában.
1. Tény, hogy az Európai Unió (EU) legtöbb államában általános a kamatadó, ám számos országban ezt az adónemet összevontan kezelik. Például a számunkra legfontosabb Németországban az ottani személyi jövedelemadóval együttesen alkalmazzák, Olaszországban viszont a befektetési formától függően veti ki azt az adóhatóság. A környezetünkben azonban több olyan ország is van, amelyek mind a mai napig nem vezették be a kamatadót. Ilyen például a térség mintaállama, Szlovénia, vagy az immár elképesztő fejlődési pályán lévő Horvátország is.
Arról nem is beszélve, hogy a pénzügyi tárca szakértői által készített verzió lényegében a kamatjövedelmek integrálását javasolja az egységes szja-alapba, míg a hozzánk közel fekvő, európai uniós országokban inkább forrásadót alkalmaznak. A fentebb említett Németországban is tervezték a 25 százalékos forrásadóra való áttérést, de pár héttel ezelőtt szakszervezeti nyomásra el is vetették. A német szakszervezetek tudniillik úgy érveltek, hogy az emeléssel a munkajövedelmek a forrásadó bevezetése esetén hátrányosabban adóznának.
2. Hogy szocialista pénzügyi berkekben nem ismeretlen fogalom a kamatadó, azt mi sem jelzi jobban, mint a magyarországi kamatadó története: annak be- és kivezetése. Talán csak a legfiatalabb generációk nem emlékeznek rá: hazánkban a tőkejövedelmekre közül a kamatra és az osztalékra 1988-ban vetett ki az állam forrásadót. Hogy van némi hasonlóság akkori vezetőink (Medgyessy Péter volt a hivatalban lévő pénzügyminiszter, illetve a gazdasági ügyekkel megbízott miniszterelnök-helyettes) és a mostaniak névsorában, talán nem a véletlen műve. Mindenesetre a kamatok forrásadója sokáig 20 százalék volt. 1994-ben aztán a kamatadó úgy szűnt meg, hogy az adókulcsot nulla százalékra mérsékelték. Hogy a helyzet bonyolultságát érzékeltessük: ilyen adónemet hipp-hopp nem lehet rögtön megszüntetni. Az említett, 1994-es állapot csak 1996-ra normalizálódott. A kamatok adózása ugyanis a kivételek nyomán csak rá két évre szűnt meg teljesen, amikor is az új szja-törvény rendelkezései hatályba léptek. Az MSZP fináncklubja persze egykönnyen nem törődött bele ebbe: a Bokros-csomag számolt a kamatadóval, ám ez a terv meghiúsult. A józanabb szocialisták úgy érveltek: a kamatadó veszélyt jelent a megtakarításokra, a lakossági források elmaradása pedig a bankok pénzkihelyezéseit gátolja, így a vállalatoknak sem jut banki forrás a beruházásokra.
3. Nem tudni pontosan, hogy a Draskovics Tibor által szorgalmazott konstrukció mikor is lépne életbe. A hírekből annyit szűrhettünk le: az erre vonatkozó céldátum vagy 2005-ben, vagy pedig 2006-ban jönne el. Mindenesetre a József nádor téren úgy tervezik, a kamatadó a bevezetésétől számítva, három év alatt érné el a 20 százalékos szintet. A fentiekkel kapcsolatos fanyalgásunk oka: a dátummal várni kellene, hiszen az Európai Unióban, amelynek hazánk is tagállama lesz májustól, arra törekednek, hogy egységesen adóztassák meg a kamatjövedelmeket. Másrészt az EU jelenlegi tagállamaiban csak Ausztriában magasabb a kamatszint, az összes többi tagállam 12,5–19 százalékos forrásadóval számol. A szóban forgó uniós törekvést mellesleg azért is lenne érdemes megfontolnunk, mert Brüsszel lehetetlenné akarja tenni a külföldi kamatjövedelmek titkosítását, tehát az egységes, európai kamatadó ezt a célt is szolgálná.
4. A PM által korábban felvázolt, szigorodó, ám befektetésösztönző és megtakarítási hajlandóságot célzó, továbbá az általános adószintet és terheket csökkentő elképzelésekkel a kamatadó bevezetése köszönő viszonyban sincs. Elképzelhetetlen ugyanis, hogy a következő évek költségvetési és adópolitikáját olyan keretbe foglalják, amely egyfelől mérsékelné a lakossági és munkaadói terheket, másfelől pedig újabb sarcokat vetne ki; ez minden, csak nem a gyorsabb és kiegyensúlyozott gazdasági növekedéshez vezető út. Figyelemre méltó: az igazságosabb adórendszerrel kapcsolatban a pénzügyminiszter az Egyesült Államokban úgy nyilatkozott, hogy amilyen mértékben az állam a közkiadásokból vissza tud vonulni, olyan mértékben csökkenti az adóterheket. Ezek szerint olyan programon dolgoznak, amely egyszerre célozza meg az államháztartás méretének és az adóknak a csökkentését, eközben pedig a lakosság félre tett pénzének bizonyos részét magához vonná az állam.
A fentiek tükrében elfogadhatatlan tehát, hogy a Medgyessy-kormány be akarja vezetni a kamatadót, mert az újabb adóterhet jelent. Ismét az alacsonyabb jövedelműeket, a kispénzűeket sújtja, azokat, akiknek maradt némi megtakarításuk; az inflációt pedig tovább erősíti. Ráadásul Magyarország jelenlegi gazdasági helyzete egy jó ideig ezt nem is teszi lehetővé, a kamatadó bevezetése pedig nem európai uniós tagságunkból fakadó kényszer. Amennyiben viszont a kormány hajthatatlan, legalább várja meg a szóban forgó EU-megállapodást. Ugyanakkor azzal is számolni kell, ha a kamatadó mértéke eléri a 20 százalékot, az már elriasztja a befektetőket attól, hogy itteni bankban helyezzék el a pénzüket, így nem marad más hátra: a csekélyke megtakarításokat az érintettek majd másutt kötik le. Egy szó mint száz: a magyar gazdaságot, az oly kívánatos megtakarításokat, amiből fedezhetőek a vállalati beruházások és az új munkahelyek, féltjük. Nem tudni persze, miként konkretizálódik a terv, csak az a biztos: a Medgyessy-kormány semmi esetre sem áll nyerésre az ügyben, legalábbis kamat nem jár érte.



A fentiek tükrében elfogadhatatlan tehát, hogy
a Medgyessy-kormány be akarja vezetni a kamatadót, mert az újabb adóterhet jelent. Ismét az alacsonyabb jövedelműeket, a kispénzűeket sújtja, azokat, akiknek
maradt némi megtakarításuk; az inflációt pedig
tovább erősíti

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.