Páneurópai

Az országúti gödröket emelték művészi alkotássá székelyudvarhelyi fiatal képzőművészek, így tiltakozva a megyéjükben járhatatlan közutak ellen. A kátyúkba tulipánokat és virágzó fákat ültettek, vagy feltöltötték a román nemzeti színekre festett vízzel. Az egyik különösen mély üreg gipszlenyomatát elküldték postán a kormányfőnek – az akció másnapján elkezdték foltozni az utakat.

2004. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Romániában különös jelenségre figyelhet fel az utazó: miközben az ország útjai egyre jobb minőségűek (gyakran a magyarországiaknál is jobbak, különösen Moldvában és Bukarest környékén), a többségében magyarok lakta Hargita és Kovászna megyékben a tengelytörés kockázata nélkül csak lépésben lehet haladni. A szembetűnő különbség nehezen magyarázható a véletlennel. A tények azt igazolják, hogy ezekre az utakra jóval kevesebb pénz jut a központi költségvetésből, mint a románok lakta vidékek esetében. Bukarest valószínűleg nem szeretné, ha a (többségében magyar) turisták elözönlenék a környéket, pedig jönnek azok a katasztrofális utak ellenére is. Nyaranta a két megyében majdnem annyi magyar rendszámú autót látni az utakon, mint helyit.
Hasonló a helyzet Székelyudvarhely környékén is, annak ellenére, hogy az egy főre eső autók száma az ezredfordulón országos szinten is ebben a városban a legmagasabb. A benzin- és gépjárműadóból azonban csak kevés áramlott vissza az utak karbantartására. A városban még tűrhető az aszfaltréteg állapota, ám a Csíkszereda–Balavására szakaszon (amely egyébként országos jelentőségű út) maradandó nyomokat hagyott a tél. A már évekkel korábban is tragikus állapotú Székelyudvarhely–Héjjasfalva (Segesvár) szakasz még jobban tönkrement, több helyen húsz-harminc centi mély árkokkal veszélyeztetve az autók, az utasok épségét. A páratlan szépségű Bucsin-tetőn áthaladó, Parajd–Gyergyószentmiklós megyei út is évek óta jóformán járhatatlan.
Négy udvarhelyszéki képzőművész Héjjasfalva közelében fogott neki a nem mindennapi kezdeményezésnek: rendhagyó módszerekkel foltozzák be a gödröket. Mindannyian a Kolozsvári Képzőművészeti Akadémián végeztek: Balázs Attila fotó-videó szakon, Kubanek László grafikus, Török Ferenc és Sebestyén Róbert pedig szobrászok. A nyílegyenes szakaszon, rendőri felügyelet mellett bemutatott akció során fát, rózsát és tulipánt ültettek a gödrökbe, és jó kertész módjára meg is locsolták a növényeket. (A tulipán különben a térségből a parlamentbe képviselőt küldő Romániai Magyar Demokrata Szövetség választási jele, a rózsa pedig a kormányzó szociáldemokrata párt szimbóluma.) Egy különösen mély kátyút kiöntöttek gipsszel, beleírták az út számát – és postázták Adrian Nastase miniszterelnök címére a bukaresti kormányhivatalba azzal, hogy ennek alapján biztosan tudni fogja, mi a teendő. Három egymás melletti gödörbe a román nemzeti színeknek megfelelően piros-sárga-kék festékes vizet töltöttek, és egy vállalkozó kedvű trabantos segítségével, aki belehajtott a kátyúkba, eredeti foltfestmény is készült az út mellé kifeszített fehér vászonra. Az út mellett az utászruhába öltözött művészek sírt ástak, eltemetve a rossz utak következtében kimúlt autóalkatrészeket, s a közelgő választásokra utalva a gödrök mellé VOTAT (szavazott) pecsétet festettek, Romániában ugyanis voksoláskor nem tollal ikszelni, hanem pecsételni kell. Az akció zárásaként tüzet gyújtottak a gödrökben, de a parázsból nem támadt fel főnixmadárként a hibátlan aszfaltréteg.
Balázs Attila fotós lapunknak elmondta: a cinikusnak is nevezhető módszerrel a székelyföldi utak tragikus állapotára szerették volna felhívni a közfigyelmet. Az akciót sikeresnek értékelik, mert országos tévék híradójába és a másnapi lapokba is sikerült bekerülniük. Azt nem tudják, hogy miattuk történt-e, de már másnap nekiláttak az útügyesek az említett szakaszon a foltozásnak, a térség egyik országgyűlési képviselője pedig sajtótájékoztatón vette védelmébe a kormányfőt, mondván, hogy a gödrök ügyében nem a miniszterelnök, hanem a megyei útügy az illetékes.
Korábban beszámoltunk arról, hogy a Románián áthaladó és uniós támogatással épülő úgynevezett IV-es számú páneurópai folyosó az intenzív magyar lobbizás ellenére is elkerüli Észak-Erdélyt, ám a román kormány némiképp váratlan döntése értelmében egy másik, a tervek szerint fizetős autópályát is megépíttet a közeljövőben az amerikai Bechtel céggel. Az országban különben jelenleg százhúsz kilométernyi autópályát lehet igénybe venni, az előző tíz esztendőben alig ötven kilométernyi épült.
A Nagyvárad–Kolozsvár–Marosvásárhely–Brassó között a jövő májustól épülő sztráda, amely a tervek szerint 2009-ben készül el teljesen, áthalad ugyan Észak-Erdélyen, de elkerüli Székelyföldet, a legközelebbi leágazás, a segesvári ugyanis ötven kilométerre lesz Székelyudvarhelytől. A váratlan döntés és a közbeszerzési eljárás nélkül az amerikaiaknak juttatott kétmilliárd dolláros üzlet (ez a román GDP hat százaléka) még Brüsszel tűrőképességét is próbára tette, komolyan felmerült a Romániával való csatlakozási tárgyalások megszakítása. Keleti szomszédunknak az év végéig kellene lezárnia a csatlakozási tárgyalásokat, hogy 2007-ben az unió új tagja lehessen.
A tömbben élő magyarság infrastruktúrájának fejlesztésére van ígéret: állítólag az idén uniós forrásokból felújítják a Csíkszereda–Balavására és a Parajd–Gyergyószentmiklós szakaszt, negyvencentis új burkolatot húzva a javíthatatlan rétegre, ezért aztán az idén nyáron jókora forgalmi dugókra lehet számítani abban a reményben, hogy jövőre kátyúmentesen utazhatunk Tamási Áron szülőföldjére vagy a csíksomlyói búcsúba. Ha pedig a sztráda is megépül, akkor a felére rövidülhet a Budapest–Székelyföld közötti hatszáz kilométeres útszakasz menetideje, ami most tizenkét-tizenhárom órányi zötykölődést jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.