Néhány éve a távközlési piac növekedése igen lelassult, pedig az elemzők további erőteljes bővülést vártak, mondván, a mobiltelefónia lehetőségei határtalanok. A világméretű recesszió a telefonágazatot is sújtotta: a cégek eladósodottsága óriás méreteket öltött, sokan belebuktak, míg mások – a legnagyobbak – túlélték, de nagy árat fizettek a korábbi terjeszkedés miatt. Bár szinte az öszszes piackutatás a mobiltelefon-piacra készül, nem szabad elfeledkezni a vezetékes szolgáltatásokról sem, hiszen az adatátvitel leghagyományosabb formája a mai napig él, működik – igaz, a felhasználók számának növekedése az utóbbi években drasztikusan lelassult.
A Deutsche Telekom távközlési hálózatát értékesítő bonni székhelyű T-Systems ICSS kelet-közép-európai régióért felelős elnök-vezérigazgatója, Sándor Tamás szerint az ADSL-szolgáltatások és a magas hozzáadott értéket képviselő adatátviteli formák, például a VoIP (interneten keresztüli hang- adatátvitel) iránt egyre nagyobb kereslet mutatkozik. Míg Németországban tavaly az ADSL-előfizetések száma meghaladta a 400 ezret, addig Magyarországon csupán 120-130 ezerre volt tehető a gyorsított hálózati hozzáférések száma. A 350 főt foglalkoztató ICSS regionális vezetője rámutatott, hogy az Európai Unió bővítése minden szempontból kedvező a vezetékes távközlési piac számára is, hiszen az eddig jelen nem lévő szolgáltatók is beléphetnek a versenybe. Ennek kapcsán Sándor Tamás rámutatott, hogy a TELE2 magyarországi megjelenése is jelzi, a térségben lévő potenciál még nincs kihasználva. A vezetékes távközlés növekedési lehetőségeket mutat még a balkáni térségben is, a jelenleg hat irodával rendelkező ICSS kelet-közép-európai igazgatósága is keresi az újabb terjeszkedési lehetőségeket, Románia és Szerbia irányába.
A Strategy Analytics piacelemző cég prognózisai szerint 2004-ben újra rekordévet zárhatnak majd a mobilgyártó cégek: becslések szerint az idén 585 millió mobiltelefont értékesítenek majd a földkerekségen. Az eladások főként Ázsia bizonyos területein, Latin-Amerikában, valamint Kelet-Európában emelkednek majd jelentősen, mivel ezen régiókban a lakosság még csak viszonylag kis hányada rendelkezik mobiltelefonnal. A már telített észak-amerikai és nyugat-európai piacokon a meglévő készülékeket felváltó új mobilok eladásában számítanak gyarapodásra. A Strategy Analytics várakozásai szerint 2001 óta – amikor is első alkalommal adtak el kevesebb készüléket a gyártók, mint a megelőző évben – idén először lehet számítani az eladások növekedésére a mobilpiacon. Ez részben a regenerálódó gazdasági helyzetnek, valamint a készülékek új funkcióinak – például a beépített digitális fényképezőknek – köszönhető. A társaság adatai szerint tavaly világszerte 516 millió mobiltelefont adtak el, s a jó eredmény elérésében egyaránt jelentős szerepet játszottak a kamerás telefonok, illetve a készülékek csökkenő árai. Hasonló prognózis olvasható ki az EMC World Cellulas Database kimutatásából is, amely kiemeli, hogy a mobiltelefon-
társaságok GSM-ügyfeleinek száma 1,39 milliárd lesz világszerte a tavaly év végi 941,3 millió helyett.
Elemzők rámutattak viszont, hogy a GSM és a mobiltelefonok piaca nem növekszik annyira, mint azt a piackutatások jelzik. A túlzottan optimista kutatási adatokkal szemben a mobilkészülékeket gyártók jóval kisebb értékesítési növekedéssel számolhatnak évről évre. A nagy boom után a GSM-szolgáltatóknál sem várható túlzottan nagy előfizetőszám- bővülés. Az elemzők ezt azzal magyarázzák, hogy a piac telítetté válik, hasonlóan a vezetékes szolgáltatásokhoz. Igazán kedvező javulást a mobilpiacon az emelt díjas szolgáltatások számának növekedésétől lehet várni, míg a vezetékes területen a magas értéket képviselő gyors adatátviteli lehetőségek iránt szökhet fel a kereslet.
Kocsis Máté: Ne dőljünk be Magyar Péternek és a szekás trolljainak!