Mintegy húsz-huszonöt százalékkal több kátyú keletkezett idén az év első felében Budapesten, mint tavaly az év hasonló időszakában – jelentette ki lapunk kérdésére Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. közútfenntartási igazgatója. Mint mondta, évente általában százezer új úthiba keletkezik az utakon, 2004-ben azonban már megközelítőleg 86 ezer kátyú jelent meg. Idén az FKF számára valamivel több mint egymilliárd forintot különítettek el toldozásra, ebből mintegy hétszázmilliót már elköltött a cég. Az igazgató szerint a lyukak számának emelkedését az utak elöregedése okozza, bár szerinte rosszat tett az elhúzódó tél, illetve a csapadékos nyárkezdet is. Csanádi kijelentette: az idén újonnan keletkezett kátyúk közül ötszáznál valamivel több vár még javításra.
Csanádi elmondta azt is: az FKF Rt. alapvetően saját erőforrással és alapanyaggal végzi el a kátyúzási munkálatokat a fővárosi úthálózaton. Hozzátette azonban, hogy voltak rövidebb időszakok, amikor alvállalkozót bíztak meg az úthibák kijavításával. Érdeklődésünkre nem kívánta elárulni, hogy mely céget kérték fel ezekre a rövidebb időszakokra a kátyúk betömésére.
Az útjavító gépeket hiányolja Budapestről a Főtaxi forgalmi igazgatója. Veszlényi Gábor szerint nem az a probléma, hogy egyre több a kátyú, hanem az, hogy egyre mélyebbek, tehát egyre veszélyesebbek a gödrök. Mint mondta, korábban nem volt jellemző az öt centinél mélyebb kátyú, mostanában azonban szinte csak ilyen van, s ez már-már életveszélyes.
A Rádiótaxi irodavezetője is kételkedik abban, hogy a nyár végéig eltűnnének a kátyúk a budapesti utcákról. Varga Tamás szerint is folyamatosan romlik a helyzet, hiszen tapasztalatai szerint a frissen kijavított úthibák két héten belül újra megjelennek. Szerinte a csapadékos időjárás miatt még fontosabb lenne a kátyúzás, mert esőben még csak nem is látni a mélyedéseket, ez pedig fokozottan balesetveszélyes.
Nem tapasztaltak útjavítási munkákat a 6x6 Taxi munkatársai sem. A cég diszpécserszolgálatának vezetője is azt emelte ki, hogy egyre több autó hibásodik meg, egyre magasabbak a szervizköltségek. Állítása szerint a biztosítók általában megtérítik a kárt, ám a procedúra túl sokáig tart.
A közterület-fenntartó az Allianz Hungária Biztosítóval kötött szerződést a kátyúkkal kapcsolatos károk rendezésére. A biztosító kommunikációs igazgatója lapunk kérdésére elmondta: ők csak azokkal a bejelentésekkel foglalkoznak, amelyeket az FKF juttat el hozzájuk, azaz amelyeknél a vállalat elismeri a felelősségét. Sipos Jenő közölte: tavaly az ilyen esetek öt-tíz százalékkal szaporodtak meg a korábbi évekhez viszonyítva. Tudatta azt is: idén az elmúlt két-három hónapban érzékelhetően csökkent a bejelentések száma, ám szerinte ez minden esztendőben így van. A kátyús balesetek ugyanis elsősorban az őszi-téli időszakra jellemzők.
A lapunk által megkérdezett más biztosítótársaságok nem kezelik külön a kátyúkkal kapcsolatos bejelentéseket a más típusú balesetek miatti bejelentésektől, így nem is tudták megmondani, hogy változott-e az ilyen bejelentések száma az utóbbi időben.
Úgy néz ki, mint a területi képviselő autója, de ez a Focus versenypályán van igazán elemében
