Kátyúban Demszky ígérete

Az európai parlamenti választásig minden kátyú eltűnik a főváros útjairól – jelentette ki a közelmúltban Demszky Gábor főpolgármester. Az autóstársadalom nevében megszólaló taxitársaságok szerint azonban az úthibák kijavítása korántsem fejeződött be, a gödrök pedig mélyebbek, mint valaha. Idén egyébként húsz-huszonöt százalékkal több kátyú keletkezett a budapesti utakon, mint tavaly az első fél évben. A rendelkezésre álló, kátyúzásra fordítható pénz hetven százalékát már elköltötte a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.

2004. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy húsz-huszonöt százalékkal több kátyú keletkezett idén az év első felében Budapesten, mint tavaly az év hasonló időszakában – jelentette ki lapunk kérdésére Csanádi Csaba, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. közútfenntartási igazgatója. Mint mondta, évente általában százezer új úthiba keletkezik az utakon, 2004-ben azonban már megközelítőleg 86 ezer kátyú jelent meg. Idén az FKF számára valamivel több mint egymilliárd forintot különítettek el toldozásra, ebből mintegy hétszázmilliót már elköltött a cég. Az igazgató szerint a lyukak számának emelkedését az utak elöregedése okozza, bár szerinte rosszat tett az elhúzódó tél, illetve a csapadékos nyárkezdet is. Csanádi kijelentette: az idén újonnan keletkezett kátyúk közül ötszáznál valamivel több vár még javításra.
Csanádi elmondta azt is: az FKF Rt. alapvetően saját erőforrással és alapanyaggal végzi el a kátyúzási munkálatokat a fővárosi úthálózaton. Hozzátette azonban, hogy voltak rövidebb időszakok, amikor alvállalkozót bíztak meg az úthibák kijavításával. Érdeklődésünkre nem kívánta elárulni, hogy mely céget kérték fel ezekre a rövidebb időszakokra a kátyúk betömésére.
Az útjavító gépeket hiányolja Budapestről a Főtaxi forgalmi igazgatója. Veszlényi Gábor szerint nem az a probléma, hogy egyre több a kátyú, hanem az, hogy egyre mélyebbek, tehát egyre veszélyesebbek a gödrök. Mint mondta, korábban nem volt jellemző az öt centinél mélyebb kátyú, mostanában azonban szinte csak ilyen van, s ez már-már életveszélyes.
A Rádiótaxi irodavezetője is kételkedik abban, hogy a nyár végéig eltűnnének a kátyúk a budapesti utcákról. Varga Tamás szerint is folyamatosan romlik a helyzet, hiszen tapasztalatai szerint a frissen kijavított úthibák két héten belül újra megjelennek. Szerinte a csapadékos időjárás miatt még fontosabb lenne a kátyúzás, mert esőben még csak nem is látni a mélyedéseket, ez pedig fokozottan balesetveszélyes.
Nem tapasztaltak útjavítási munkákat a 6x6 Taxi munkatársai sem. A cég diszpécserszolgálatának vezetője is azt emelte ki, hogy egyre több autó hibásodik meg, egyre magasabbak a szervizköltségek. Állítása szerint a biztosítók általában megtérítik a kárt, ám a procedúra túl sokáig tart.
A közterület-fenntartó az Allianz Hungária Biztosítóval kötött szerződést a kátyúkkal kapcsolatos károk rendezésére. A biztosító kommunikációs igazgatója lapunk kérdésére elmondta: ők csak azokkal a bejelentésekkel foglalkoznak, amelyeket az FKF juttat el hozzájuk, azaz amelyeknél a vállalat elismeri a felelősségét. Sipos Jenő közölte: tavaly az ilyen esetek öt-tíz százalékkal szaporodtak meg a korábbi évekhez viszonyítva. Tudatta azt is: idén az elmúlt két-három hónapban érzékelhetően csökkent a bejelentések száma, ám szerinte ez minden esztendőben így van. A kátyús balesetek ugyanis elsősorban az őszi-téli időszakra jellemzők.
A lapunk által megkérdezett más biztosítótársaságok nem kezelik külön a kátyúkkal kapcsolatos bejelentéseket a más típusú balesetek miatti bejelentésektől, így nem is tudták megmondani, hogy változott-e az ilyen bejelentések száma az utóbbi időben.



Útteszt. Ma már pontos adatokkal igazolható, hogy a fővárosi rossz utak is okolhatók a járművek gyors elhasználódásáért. Sánta László úttesztje során kiderült: olykor a normális terhelés harmincszorosa éri Budapesten a kocsikat. Sánta László, az Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Szervezetének elnöke, aki évek óta lopott kocsikat keres és talál, egy speciálisan felszerelt kocsival felmérte a hazai utak állapotát, hogy felhívja az illetékesek figyelmét a tarthatatlan helyzetre. Autójába a KFKI kutatói építették be a szabadidejükben kifejlesztett érzékelőrendszert. Ez összesen tizenhat ponton mérte a kocsit érő erőket, főként a futóműnél. Sánta László másfél napon át autózott, csaknem ötszáz kilométert tett meg a fővárosban, autópályán és országúton. Az adatokat számítógép rögzítette, és egy műhold a nap minden másodpercében figyelte, hogy éppen merre járt. A műhold ötméteres pontossággal határozta meg a gépkocsi helyét, és állandóan mérte sebességét. Így utólag rekonstruálható, hogy mennyivel és hol ment akkor, amikor jelentős erőhatások érték a kocsit. A teszt adatai szerint a rossz utak alaposan megviselik a kocsikat. A felmérés dokumentációjából kiderül, hogy a rossz minőségű utakon a futóművet ért terhelés gyakran meghaladta a normális érték ötszörösét. Ennél is megdöbbentőbb eredmények születtek akkor, amikor kátyún gurult át a kocsi. Amikor az autó kereke belehajtott a gödörbe, majd kipattant onnan, akkor az átlagos terhelés több mint tízszerese érte a kocsit – volt azonban olyan pillanat is, amikor az alkatrészeknek hússzor-harmincszor nagyobb erőket kellett elviselniük, mint sima aszfalton. A rosszabb minőségű utak nemcsak az alkatrészek gyakoribb cseréje, hanem a megnövekedő fogyasztás miatt is többletköltségeket okoznak az autósoknak. Ráadásul a futómű alkatrészeinek kopása veszélyezteti a közlekedésbiztonságot, hiszen elképzelhető az is, hogy egy autó a két műszaki vizsga között amortizálódik balesetveszélyessé. (V. A.)

Költséges közlekedés. Az autók műszaki állapotára mindenképpen károsak a Budapest területén ezerszámra található kátyúk. Ha a gépjárművek az aszfaltrepedéseken lassan mennek át, akkor a súrlódó, egymáson elcsúszó, kopó alkatrészek mennek tönkre, ha gyorsan hajtanak át azokon, a futómű és a kerék is maradandó alakváltozáson mehet keresztül. A gödrök elsősorban a futómű szerkezetének meghibásodását okozzák. Az autót érő ütések hatására a gömbfejek, gömbcsuklók deformálódnak, de a lengéscsillapítók és a rugók is nehezen viselik a többletterhelést. A gyakori úthibáknak köszönhetően a keréktárcsa íve módosul, és a gumi szárszakadásos lesz, ami defekthez is vezethet. A személyautókat – a terepjárókkal ellentétben – nem a kátyúkkal teli utak igénybevételének megfelelő, megerősített alkatrészekkel gyártják, ezért a szokásos hat év helyett már egy év után meghibásodnak, felbecsülhetetlen összegben pluszköltséget róva az autósokra. (Sz. D.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.