Próbavillamosok Budapesten?

Az eredetileg tervezettnél ötmilliárd forinttal olcsóbban vásárol új villamosokat a Nagykörútra a fővárosi önkormányzat. A szerelvények ugyanakkor nehezebbek lesznek, és egy évvel később érkeznek meg. Az ellenzék szerint ezek a villamosok már nem felelnek meg az eredeti tenderkiírásnak, így nem lenne szabad megvásárolni azokat. A közgyűlésen módosították a főváros költségvetését, jóváhagyták a 4-es metró második szakaszának előkészítéséről szóló terveket. A korábbi hírekkel ellentétben a közgyűlés nem tárgyalta Molnár Lajos kórházigazgató felmentését.

2004. 06. 25. 19:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredetileg tervezettnél ötmilliárd forinttal olcsóbban vásárol 40 villamost a Siemenstől a főváros. Az olcsóbb ajánlatot azért tette a német cég, mert a szállítandó szerelvények nehezebbek lesznek a korábban tervezettnél, illetve a szállítási határidő is kitolódott egy évvel. (A villamosok súlyának azért van jelentősége, mert a nehezebb szerelvény hamarabb tönkre teszi a síneket.) Tegnap ezzel végleg eldőlt: nem írnak ki új pályázatot a villamosvásárlásra, hanem a Siemensszel megkötött szerződést módosítják az eredeti pályázati kiírás alapján.
Ismert, a német cég ugyan megnyerte a villamostendert, de a Combino típusú járműnél konstrukciós hibák jelentkeztek. A Siemens a Combinóval éppen műszaki paraméterei miatt nyert, s előzte meg a másik két pályázót, annak ellenére, hogy a legdrágább ajánlatot tette.
Két ponton biztosan nem felel meg az eredeti tenderkiírásnak a Siemens módosított ajánlata – jelentette ki a közgyűlési vitában Deák András (MKDSZ), a közbeszerzési bizottság elnöke. Mint mondta, az eredeti kiírásban kizáró tényező volt, ha a pályázó elmulasztja a szállítási határidőt. A kiírás emellett azt is tartalmazta: a szállítandó szerelvényből legalább 40 darabnak már futnia kell a világ valamelyik országában. Deák András szerint ez utóbbi feltétel sem teljesülhet, hiszen ilyen rozsdamentes acélból készült, alacsony padlós villamost még sehova sem szállított a Siemens. Deák úgy fogalmazott: emiatt azt feltételezi, hogy a városvezetés a háttérben, „sutyiban” állapodott meg a német céggel. Közölte azt is: Atkári János (SZDSZ) főpolgármester-helyettes hazudik, amikor azt állítja, hogy a módosított feltételek megfelelnek az eredeti tenderkiírás. Atkári erre úgy reagált: Deák Andrásnak a tárgyalóteremben lesz módja, hogy állításait bizonyítsa. Hozzátette: Deák András elveszti azt a pert, amelyet a fővárosi önkormányzat presztízsének védelmében indít az MKDSZ-es politikus ellen. A villamostender körül kialakult éles vita feszült hangnemét az is jól jellemzi, hogy Zsinka László, a MIÉP frakcióvezetője lemondásra szólította fel Atkári János főpolgármester-helyettest, Pócs Attilát, a városháza programvégrehajtó egységének vezetőjét és Aba Botondot a BKV vezérigazgatóját. Véleménye szerint ugyanis a képviselők meg sem ismerhették a szerződésmódosítás tervezetét, s előlegként 15 milliárd forintnyi közpénzt fizetett ki a főváros, amelyet már rég vissza kellett volna követelni, mivel a Siemens nem teljesítette a megállapodást, s már nem is tudja. Wintermantel Zsolt, a Fidesz–MKDSZ frakcióvezető-helyettese háromszor is követelte, a városvezetés írásban rögzítse, melyik városban, mióta futnak olyan villamosok, amelyeket a szerződésmódosítás következtében meg akarnak vásárolni. Választ egyszer sem kapott. Szerinte ez skandalum, ugyanis a majdani szerelvényeket az eredeti szerződéssel ellentétben sehol sem próbálták még ki. Wintermantel úgy véli: érdekes, miért ragaszkodik olyan görcsösen a Siemenshez a Budapest elöljárósága. Aba Botond, a BKV vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta: jogászokkal vizsgálták meg, milyen feltételek mellett lehet módosítani a szerződést. A közgyűlés tegnap a villamosok 2006. december 31-i behozatali határidejét is kitolta. Ezzel a közgyűlés felhatalmazta tegnap a BKV-t, hogy új szerződést kössön a Siemensszel – fogalmazott Aba Botond. A vezérigazgató szerint egyébként a beszállítandó szerelvényekhez hasonló fut jelenleg München, Nürnberg és Frankfurt utcáin.
A közgyűlés eredeti napirendje szerint a testület tárgyalta volna az idei költségvetés módosítását is. Az előterjesztő Atkári János azonban reggel, az ülés elején visszavonta javaslatát. Lapunk úgy tudja, hogy ennek oka az volt: a szocialista Havas Szófia és Gy. Németh Erzsébet úgy terjesztett be egy pénzügyeket is érintő indítványt a közgyűlés elé, hogy azt előzőleg nem egyeztették. Ez a javaslat egyébként arról szólt, hogy a főváros ebben az évben ne követelje vissza a kórházai számára korábban nyújtott intézményracionalizálási hitel esedékes törlesztőrészletét. A képviselők azzal indokolták indítványukat, hogy a gyógyszerek áfájának megemelése, illetve a finanszírozás más nehézségei miatt a budapesti kórházakban idén összesen mintegy hatmilliárd forintnyi hiány keletkezik. A közgyűlés ezt az indítványt a délutáni órákban elfogadta. Nem sokkal később Atkári János kérte, hogy a közgyűlés vegye napirendjére a költségvetés módosítását. Gy. Németh Erzsébet kérdésére korábbi döntésének megváltoztatását azzal indokolta: „az előterjesztő megvilágosodott”. A közel 400 milliárd forintos büdzsét egyébként kétmilliárd forinttal változtatta meg a közgyűlés. Ezt a pénzt a színházak, illetve a BRFK támogatására fordítják.
Megkezdheti a BKV 4-es metró Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszának előkészítését – döntött tegnap a Fővárosi Közgyűlés. A közlekedési vállalat ehhez 3,6 milliárd forintot is kap az önkormányzattól. Az előkészítésre (például a műszaki tervezésre, engedélyek beszerzésére, az építkezések alatti forgalomelterelések kidolgozására, az EU-támogatás megszerzéséhez szükséges tanulmányok elkészítésére) másfél évet kapott a BKV. Mint ismert, a metrótörvényt tavaly nyáron úgy fogadta el a parlament, hogy az nemcsak a Kelenföldi és a Keleti pályaudvarok közötti tízmegállós szakaszt tartalmazta, hanem a további négy állomást jelentő, Bosnyák térig tartó vonalat is. Ez utóbbit a jogszabály éppen csak megemlítette, a főváros és a kormány úgy állapodott meg: a későbbiekben egyeztetnek a finanszírozás kérdéséről. Az európai parlamenti választást megelőző kampány hajrájában azonban Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter kormányfő meg is egyezett abban, hogy az állam a második szakasz építését is támogatja.
Mégsem tárgyalt ma a közgyűlés a Szent István Kórház főigazgatójának menesztéséről, mert a reggelre összehívott egészségügyi bizottsági ülésen Kupper András (Fidesz) visszavonta erre vonatkozó javaslatát. Ezt lapunk kérdésére azzal indokolta, hogy álláspontja szerint a Demszky Gábor nevében eljáró Atkári János főpolgármester-helyettes bizottsági döntést felfüggesztő határozata jogszabálysértő elemeket tartalmaz. Kupper András ezért tegnap a Fővárosi Közigazgatási Hivatalhoz fordult. Mint arról lapunkban beszámoltunk, az egészségügyi bizottság múlt heti ülésén Kupper javaslatára a fideszes, az MDF-es és a szocialista képviselők szavazataival a grémium felmentette tisztségéből Molnár Lajost, az István-kórház főigazgatóját. A döntést azzal indokolták, hogy a főigazgató nemrégiben fegyelmi megrovást kapott egy szabálytalan közbeszerzés miatt, illetve a bizottság néhány hete nem fogadta el a kórház tavalyi évéről szóló beszámolót. A grémium szerint emiatt a tulajdonos elveszítette bizalmát a főigazgatóban. Molnár Lajos két évvel ezelőtt az SZDSZ egészségügyi miniszterjelöltje volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.