Beruházásának színhelyéül egyre több cég választja hazánk helyett Csehországot és Szlovákiát. Az itteni beruházási „terepek” az utolsó pillanatban ugyanis veszítenek a projektekért zajló versenyben. A kimutatások szerint az utóbbi években már a kelet-közép-európai térség leggyengébb gazdasága, Szlovákia is lekörözött bennünket.
Szakértői vélemények alapján tőkevonzó képességünk megromlott, s a negatív befektetési környezetet sem Magyarország kedvező földrajzi elhelyezkedése, sem pedig az itt megtelepedett multinacionális vállalatok által teremtett „összkép”, vagyis a kedvezőnek tűnő gazdasági klíma sem tudja kompenzálni. A témával foglalkozó szakértők szerint a térségi működőtőke-versenyben nem egyszeri megingás, hanem hazánk tartós lemaradása rajzolódik ki. Nem erőteljes az állami ösztönzés, és gondot okoz, hogy egyre kevesebb a szakképzett munkaerő. A gyártási kultúra és a tőke hiánya különösen a beszállítókra érzékeny iparágakban mutatkozik erős negatívumnak nálunk. Német elemzők szerint, ha Magyarország nem ad további kedvezményeket, egy jó időre lemarad a tőkéért folytatott versengésben. Nyugati üzleti lapok rámutatnak, hogy miközben Csehország átfogó kedvezményprogramot indított el, addig Magyarország csak tétlenkedik. A csehek például stratégiai szolgáltatásokat nyújtanak a beruházók részére, illetve a technológiai centrumok alapítását és expanzióját segítik. Oly módon, hogy a képzési költségek 60, illetve 35 százalékát, valamint a bérköltségek és a tőkeköltségek bizonyos részét átvállalják.
Szlovákia viszont nemcsak kedvezményeket vezetett be, hanem teljes befektetésösztönző-csomagokkal rukkolt elő, aminek eredményeként az utóbbi években egyre több autóipari cég jelentette be, hogy Szlovákiába telepíti gyártóbázisát: a német Volkswagen után a dél-koreai Hyundai, valamint a konszernhez tartozó Kia Motors és a francia PSA.

Precízen időzített kémbotrány: így keltett pánikot a dollármédia