Ősszel nyújthatják be ajánlataikat a MÁV Rt. elővárosi motorvonat tenderére pályázó járműgyártó cégek. Mint arról beszámoltunk, a vasúttársaság harminc elővárosi villamos motorvonat beszerzéséről határozott, amelyeket a tervek szerint 2006-ban állítanának forgalomba. A kétfordulós tender előminősítésén mind a hat cég továbbjutott, így műszaki és árajánlatot mindegyikük beadhat, ezenfelül a győztes cégnek a szállításon kívül vállalnia kell majd a járművek folyamatos karbantartását. Elővárosi motorvonatot hat, kizárólag külföldi járműgyártó szállítana a MÁV-nak: a német Siemens és a Stadler, a francia Alstom, a spanyol CAF, a kanadai Bombardier, illetve a japán Mit-sui-csoport. Mivel a MÁV-nak nincs saját forrása a járművek megvásárlására, szintén pályázatot hirdetett a beszerzés finanszírozására. Korábban szó volt arról, hogy a vonatok szállítását vállaló cég vagy konzorcium biztosítja a szükséges forrásokat, mára ettől a megoldástól eltekintettek. Ugyanakkor – mivel nincs lehetőség a saját finanszírozásra – a MÁV szolgáltatást vesz igénybe, amiért a futamidő végéig egy meghatározott összeget fizet.
A vasúttársaság elkészítette középtávú elővárosi fejlesztési programját, amely szerint mind a tizenegy Budapestre vezető vonalon bevezetik az ütemes menetrendet, a szerelvények gyakrabban, gyorsabban és pontosabban közlekednek. Tömpe István, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese tegnap arról szólt: a tervek szerint a fővárostól 30-40 kilométerre levő településekről csúcsidőben 20–40 percenként közlekednek a szerelvények, az ettől távolabb esőkről óránként, a zsúfoltság 150-ről 120 százalékra csökken, ellenben az ülőhely-kapacitás húsz százalékkal emelkedik. Így például szeptember 29-től a Budapest–Vác vonalon a közbenső állomásokon megállás nélküli szerelvényeket állítanak forgalomba, így jelentősen csökken a menetidő.
A MÁV 2006-tól fokozatosan egységesítené az elővárosi járműállományt, ami egyrészt új kocsik beszerzését, illetve a meglevők felújítását jelentené, így klimatizált, alacsony padlómagasságú, önműködő ajtóval ellátott vonatokat állítanának valamennyi elővárosi vonalon forgalomba. Ugyanakkor azt a MÁV-vezető is elismerte, hogy a program megvalósítására a MÁV-nak nincs elegendő forrása. Az állami támogatás mértéke ugyanis a vasúttársaság adósságának időszakonkénti rendezése miatt jelentősen csökkent. Az idén például huszonöt százalékkal kevesebb állami forrást vehetnek igénybe a vasútfejlesztésekre, mint az előző években.

Magyarországon lesz a BYD központja; megvan Polt Péter utódja; jön a fordulat az orosz–ukrán béketárgyalásokon