Kevés a forrás a MÁV fejlesztésére

Elkészítette a MÁV Rt. az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztési programját 2010-ig, ennek azonban csak egy részére van meg a szükséges anyagi forrás. A vasúttársaság ígérete szerint egyes vonalakon szeptembertől sűrűbben közlekednek majd a szerelvények, csökken a zsúfoltság, az évtized végéig megújul a járműpark.

Putsay Gábor
2004. 08. 06. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ősszel nyújthatják be ajánlataikat a MÁV Rt. elővárosi motorvonat tenderére pályázó járműgyártó cégek. Mint arról beszámoltunk, a vasúttársaság harminc elővárosi villamos motorvonat beszerzéséről határozott, amelyeket a tervek szerint 2006-ban állítanának forgalomba. A kétfordulós tender előminősítésén mind a hat cég továbbjutott, így műszaki és árajánlatot mindegyikük beadhat, ezenfelül a győztes cégnek a szállításon kívül vállalnia kell majd a járművek folyamatos karbantartását. Elővárosi motorvonatot hat, kizárólag külföldi járműgyártó szállítana a MÁV-nak: a német Siemens és a Stadler, a francia Alstom, a spanyol CAF, a kanadai Bombardier, illetve a japán Mit-sui-csoport. Mivel a MÁV-nak nincs saját forrása a járművek megvásárlására, szintén pályázatot hirdetett a beszerzés finanszírozására. Korábban szó volt arról, hogy a vonatok szállítását vállaló cég vagy konzorcium biztosítja a szükséges forrásokat, mára ettől a megoldástól eltekintettek. Ugyanakkor – mivel nincs lehetőség a saját finanszírozásra – a MÁV szolgáltatást vesz igénybe, amiért a futamidő végéig egy meghatározott összeget fizet.
A vasúttársaság elkészítette középtávú elővárosi fejlesztési programját, amely szerint mind a tizenegy Budapestre vezető vonalon bevezetik az ütemes menetrendet, a szerelvények gyakrabban, gyorsabban és pontosabban közlekednek. Tömpe István, a MÁV Rt. vezérigazgató-helyettese tegnap arról szólt: a tervek szerint a fővárostól 30-40 kilométerre levő településekről csúcsidőben 20–40 percenként közlekednek a szerelvények, az ettől távolabb esőkről óránként, a zsúfoltság 150-ről 120 százalékra csökken, ellenben az ülőhely-kapacitás húsz százalékkal emelkedik. Így például szeptember 29-től a Budapest–Vác vonalon a közbenső állomásokon megállás nélküli szerelvényeket állítanak forgalomba, így jelentősen csökken a menetidő.
A MÁV 2006-tól fokozatosan egységesítené az elővárosi járműállományt, ami egyrészt új kocsik beszerzését, illetve a meglevők felújítását jelentené, így klimatizált, alacsony padlómagasságú, önműködő ajtóval ellátott vonatokat állítanának valamennyi elővárosi vonalon forgalomba. Ugyanakkor azt a MÁV-vezető is elismerte, hogy a program megvalósítására a MÁV-nak nincs elegendő forrása. Az állami támogatás mértéke ugyanis a vasúttársaság adósságának időszakonkénti rendezése miatt jelentősen csökkent. Az idén például huszonöt százalékkal kevesebb állami forrást vehetnek igénybe a vasútfejlesztésekre, mint az előző években.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.