Puskapor házilag

Lapszéljegyzetek

Fáy Zoltán
2004. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy mennyire igaz a közhely, „a tudás hatalom”, többek között korunk terroristái mondhatnák meg leginkább, akik mostanában hagyományos szakirodalom, régi könyvtárak tanulmányozása helyett egyszerűen a világhálóról gyűjtik be robbanóanyagokra vonatkozó ismereteiket. Ha egy mindenre elszánt bűnöző hadititkok tudójává válik, és céljait meg is tudja valósítani, tudása rögtön hatalommá válik. Pedig a hadiipar felfedezései mindig a legszigorúbban őrzött titkok közé tartoztak, de a technika szédítő fejlődése miatt a korábbiakhoz képest a mai titkok ijesztő gyorsasággal avulnak el és válnak hozzáférhetővé.
Annak idején a lőpor széles körű harcászati alkalmazásához a felfedezést követően fél évezrednek kellett eltelnie, hiszen Kínában már 700 körül is ismerték a kén, salétrom és faszén elegyéből álló robbanószert, Európában pedig legföljebb a XIII. század végén használták először, eleinte várfalak robbantásához, később már tűzfegyverekhez is, újabb háromszáz év elteltével békésebb, bányászati célokra. Roger Bacon ferences szerzetes, a XIII. század talán legeredetibb és legsokoldalúbb természettudósa sok egyéb zseniális találmánya mellett rájött a puskapor titkára is, de felfedezését nem akarta közkinccsé tenni. Leírt mindent – helyenként titkosírással –, hiszen kortársai védekezésre kényszerítették a vállalkozó szellemű tudóst, még a tanítástól is eltiltották Oxfordban, és az asztrológia és alkímia iránti érdeklődése miatt rendi felügyelet alá helyezték. Műveit, az Opus Maiust, az Opus Minust és az Opus Tertiust magának a római pápának, IV. Kelemennek ajánlotta, aki a Bacont ért vádakat hallva szólította fel a tudóst, küldje el a nézeteit tartalmazó írásokat.
Mindenesetre a puskapor Bacon titkolózása ellenére részint arab közvetítéssel, részint néhány tudós kortársának, például Albertus Magnusnak a jóvoltából elterjedt, és száz–kétszáz év alatt a tűzfegyverek teljesen átformálták a hadtudományt. A lőpor receptje többé már nem volt titok, bárki hozzáférhetett, használhatta boldog-boldogtalan. Megindult az ipari méretű előállítás is, hiszen a katonaság már nem elégedhetett meg kis házi lőporkotyvasztással.
Ezért aztán csak találgatni lehet, hogy Gáll Sándor nádasdi lelkész Paul-Gabriel Antoine (1678–1743) jezsuita hittudós Európa-szerte széltében-hosszában használt morálteológiai tankönyvének végére miért jegyezte fel az alábbiakat: „Lőpor készittése lőszerekből: Salétrombul – 80 rész. Kénkőbül – 12 rész. Szénbül – 14 rész. 106 az egész.
Igy áll e szerint a proportio egy font lőporra: Salétrom 0,755 font. Kénkő 0,113 font. Szén: 0,132 font. 1000/1000 egy fontra” Sajnos Gáll Sándor nem jegyezte föl sem azt, hogy melyik Nádasdon lelkészkedett, sem hogy mi célra kellett neki a puskapor receptje. A korabeli, XIX. század eleji sematizmusok szerint kereken öt Nádasdon is volt plébánia. Évszám nem szerepel ugyan a puskaporos feljegyzésen, de az íráskép és a tinta alapján valószínű, hogy az ezernyolcszázas évek első felében készült, talán közel egy időben azzal a tusrajzzal, melyet az előző oldalra készített valaki Pozsonyban 1838. július 23-án.
Gáll Sándor nádasdi lelkész még egy rövid feljegyzést tett a böjti fegyelem történetének kérdésében: „Aquisgrani gyulekezet 816 meg tiltotta a szerzetesekk Pénteken midőn Karácson napja esik, magokat a hustul tartoztatni. 6ik Gergely a Romai zsinatban elvegezte hogy ha karácson Pénteken vagy szombaton esik a hussal élés szabad.” A kérdés, hogy a karácsony ünnepe „erősebb” vagy a pénteki hústilalom, nyilván Paul-Gabriel Antoine morálteológiai könyvéből származik, amelynek végére a bejegyzés került. A szövegben szereplő Aquisgranum nem más, mint Aachen, Nagy Károly birodalmának központja, később temetkezésének helye, ahol a 816-os zsinaton valóban foglalkoztak a böjti fegyelem kérdésével. És nagyon valószínű, hogy VI. Gergely pápa, kinek uralkodása alatt zajlott a magyar történelem egyik igen válságos korszaka Szent István halála után, csakugyan rendelkezett a böjti fegyelem kérdéséről.
A nádasdi lelkésznek egyébként nem lehetett nehéz megszereznie a puskapor receptjét; kiírhatta számtalan korabeli kézikönyvből vagy folyóiratból. Sokkal érdekesebb lenne tudnunk, hogy mire kellett neki a robbanószer, de ez aligha fog valaha is kiderülni. Mint ahogy az sem, hogyan került Paul-Gabriel Antoine Theologia moralis universa című könyve Hermán Jeremiáshoz (1815–1899), vagy fordítva, miért adta oda azt Hermán Jeremiás Gáll Sándornak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.