Kire dől majd a támfal?

A hűvösvölgyi villamos- és autóbusz-végállomás öt esztendeje, 1999 őszén újult meg. Az érdekes, pavilonszerű megoldások mellett a beruházás újdonsága az új technológia szerint épülő támfal volt, amely háttérként is szolgál a nosztalgikus hangulatú épületegyütteshez. Annak idején maga Demszky Gábor adta át nagy csinnadrattával a létesítményt. Ha azonban manapság valaki felkapaszkodik a támfal fölötti fizetős autóparkolóba, szabad szemmel is jól láthatja: nemcsak a máglyafal teteje indult meg, de a kandeláberek is aggasztó szöget zárnak be a függőlegessel. A veszély a lenti forgalom ismeretében különösen szembeszökő, a terület gazdája, a főváros azonban még egy árva figyelmeztető táblával sem reagált a helyzetre. Talán az első áldozatra várnak: kire dől rá a Demszky-fal?

Csontos János
2004. 09. 07. 18:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szóban forgó támfal a főváros beruházásában, a Főmterv Rt. által jóváhagyott tervek szerint épült meg. A technológia úgynevezett Permacrib-rendszerű máglyafal; a létesítmény műszaki átadása a hozzá csatlakozó két fedett lépcsővel egyetemben 1999 szeptember végén volt. Már a következő nyáron, 2000 júliusában látszott azonban, hogy baj lesz. Nemcsak a lépcső meghibásodásait tapasztalták, hanem félreérthetetlen jelek utaltak a támfal mozgására is: lenyíródott rovások, elszakadt kapcsolati elemek. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. felszólítására a Metróber Kft. mint lebonyolító el is végeztette a lépcsők stabilizálását a kivitelezővel garanciális munkaként, 2002-ben és tavaly pedig az autóparkoló burkolatának helyreállítására került sor; ám a támfalról az az állásfoglalás született, hogy a háttöltés stabilizálódásával egy-két éven belül a probléma magától megoldódik.
Nos, nem oldódott meg. A támfalmozgást és a szerkezeti deformációkat folyamatosan mérték, s azt kellett megállapítaniuk, hogy a mozgás sebessége állandó, azaz ha minden így megy tovább, a hatalmas építmény idővel garantáltan rá fog omlani a végállomásra. A szerkezet az eredeti tervek szerint befelé dől, azaz az alja kijjebb van, mint a teteje. A valóságban azonban már vannak olyan szakaszok, ahol a fal nem is csupán függőlegesbe állt, de már kifelé dől: a támfal tetején ékeskedő stílszerű kandeláberek jócskán belógnak a mélység fölé. Négy év alatt több helyszíni szemle is rögzítette az aggasztó folyamatot, az üzemeltetést végző Közterület-fenntartó Rt. vészkiáltásának azonban mindeddig nincsen foganatja.
A támfal ügyében legutóbb júniusban zajlott tárgyalás, ám a nyár folyamán semmi érdemi lépés nem történt a tömegkatasztrófa elhárítása érdekében. Ez annál is érthetetlenebb, mert a Magyar Geológiai Szolgálat már tavaly novemberben arról tájékoztatta a támfal tulajdonosát, hogy a parkoló területén földcsuszamlás van folyamatban, s a máglyafal mozgása kritikus értéket is elérhet. Tavaly decemberben ennek nyomán az érdekeltek már a lehetséges eljárásokról is szót ejtettek, amivel a szerencsétlenség megakadályozható, s a szükséges vizsgálati program elvégzésével meg is bízták a Főmtervet. A vizsgálati programot később ki kellett egészíteni, s további időveszteséget okozott, hogy a június eleji egyeztetésre a kivitelezőt nem sikerült időben meghívni. Közben a garanciális kötelezettség lejárt, a támfalmozgás okára pedig egyelőre széttárt karok adják a választ.
A generálkivitelező azzal érvel: ők az elfogadott kiviteli tervek szerint dolgoztak, s első osztályú minősítéssel vették át tőlük a beruházást. Ugyanakkor érthetetlen, hogy a temérdek vizsgálódás során senki nem tette fel az alapkérdést: egyáltalán alkalmas szerkezeti megoldást választottak-e a támfal megépíttetésére? Mivel pedig a kivitelezési hibát eddig senki nem bizonyította, a kivitelező arra sem lát okot, hogy a vizsgálatok költségét magára vállalja. Továbbra is elvégzik azonban a parkoló burkolatának esetleges kijavítását, akárcsak az elferdült kandeláberek helyreállítását.
Csakhogy az elferdült kandeláberek helyreállítása tüneti kezelés: mostani állapotukban legalább afféle szeizmográfként jelzik: baj van, a földcsuszamlás a terméketlen viták alatt zavartalanul folyik. A vizsgálati program költségeit mindenesetre a városháza közlekedési ügyosztálya sem óhajtja vállalni, mondván: fizessen a vállalkozó. A róka fogta csuka helyzetben a BKV a közlekedésiek mellé állt: ők úgy érvelnek, hogy a gondokat a garanciális idő lejárta előtt jelezték, ezért az időmúlás esete nem áll fenn. A közterület-fenntartó is azon a véleményen van, hogy ha a burkolatjavítás garanciális kötelezettségét elismerte a kivitelező, tartania kell a hátát a támfal miatt is, a két jelenség ugyanis nyilvánvalóan összefügg.
Miközben mindenki bizonygatja a maga igazát, az immár kilencedik mozgásvizsgálat azt mutatja, hogy a támfal dőlése nem állt meg: a legrosszabb szelvényben szép komótosan, havonta négy millimétert közeledik a végállomás felé. Vagyis a júniusi huzavonák óta immár egy centivel közelebb kerültünk a végzetes eseményhez. A vizsgálati program ugyan végre öszszeállt, csak az nincsen, aki a számlát állja. Ami bizony várhatóan borsos összeg lesz, hiszen a geotechnikai vizsgálatokon túl szükség van dinamikus szondázásra, továbbá talajfeltáró fúrásra, a fúrási helyeken meg a víztartalom mérésére. Igaz, ezáltal csökken a talajmechanikai laboratóriumi vizsgálatok költsége, a támfal háttértöltésének tömöríthetőségi vizsgálata azonban változatlan összegbe kerül. Szó van továbbá geodéziai mérésekről és anyagvizsgálatokról is. A zúzottkő-töltésanyag előirányzott vizsgálatai részben elmaradnak, viszont a program kiegészül a terhelés alatti várható nedvességtartalom mellett végzett fárasztásos műegyetemi vizsgálatokkal. Ezt már csak némi meteorológiai adathalmazzal kell megbolondítani, hogy minden világos legyen.
A laikus számára azonban semmi sem világos – főleg az nem, hogy ezt a rengeteg mérést és fárasztást miért nem a kivitelezés előtt kellett elvégezni, mielőtt a gyanútlanul közlekedő fővárosiak testi épségét veszélyeknek teszik ki. Az összképből az angol szakértők sem hiányoznak, ez a támfalépítési technológia ugyanis a szigetországban bevált. Nálunk viszont – mint Porkoláb Mátyás, a II. kerület alpolgármestere mondja – nincsen precedens ilyen méretű, tizenöt méter magas falra. A hétszázmilliós fővárosi beruházásnak annak idején érthetően a kerületiek is örültek – most azonban, dacára a hajdani avatási parádénak, mintha nem volna a bajnak felelős városházi gazdája, aki a vélhetően rosszul választott, megalomán támfalépítési technológia következményeit vállalná. Jönnek az őszi esők, a téli fagyok, de nem történik semmi: sem bontás, sem újjáépítés. A fal meg csak dől, dől szépen, csendesen…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.