A kreatív könyvelés árnyoldala

Loppert Csaba
2004. 11. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy más makrogazdasági mutatók, úgy a várható államháztartási deficit számai is „rezegnek”, különösen a kormányzati előrejelzések alapján. Draskovics Tibor most azt jósolja, hogy az államháztartás idei hiánya 5,3 százalék lesz. Korábban 4,6 és 3,8 százalékosak voltak azok a sarokszámok, amelyekhez még Medgyessy Péter „ragaszkodott”. A jegybank viszont 5,6 százalékos deficitet jelez előre, az OECD 5,2 százalékosat. Így volt ez tavaly is. Akkor az év közepén módosította a kormány az eredeti „célszámot” a magyar GDP 4,5 százalékáról 4,8 százalékra. November végén pedig már tényként közölte a sajtó: a 2003-as deficit eléri majd a GDP 5,2 százalékát. Ehhez képest 2004 januárjában a nemzeti össztermék 5,6 százalékában „véglegesítették a hiányt”. Ezután mentette fel Medgyessy Péter László Csabát február 15-i hatállyal. 2004. február 7-én pedig már azt írta a Népszabadság: „Az államháztartás hiánya »legfeljebb« a GDP 5,8 százaléka volt tavaly – árulta el Draskovics Tibor.” Végül az OECD első félévi jelentésében 5,9 százalékban határozta meg a büdzsé deficitjét. Így lett a 3,8-ból 5,9. Ráadásul ez a szám az új uniós számítási módszeren alapul. Egyesek szerint a régi módszerrel számított államháztartási hiány jóval meghaladta volna a 6 százalékot.
A fentiek alapján érthető tehát, ha Draskovicsék gőzerővel dolgoznak a makacs hiány okainak feltárásán. A bevételi oldalon az adóbefizetések elmaradására, ezen belül is az importált termékekre fizetendő áfakiesésre és a jövedékiadó-bevételek vártnál alacsonyabb szintjére hivatkoznak. Az előbbi esetében az európai csatlakozás nyomán bekövetkezett változások – nevezetesen, hogy a vámkezelés helyett önbevallás után fizetik be az európai uniós adószámmal rendelkező importőrök az áfát az államkasszába – mögött vélik a hiány okát. Az utóbbi esetében pedig arra gyanakodnak, hogy az uniós csatlakozás után könnyebbé vált a személyi közlekedés a határokon.
Ebből következően fellendült az úgynevezett bevásárlóturizmus: a határokhoz közelebb lakók előszeretettel vesznek cigarettát, sört Szlovákiában és Romániában. Ott alacsonyabb az áfakulcs, és ezért ezek a termékek olcsóbbak. Kiadási oldalon a tavalyit meghaladó adósságszolgálati kamatterhek „kínálják magukat” magyarázó tényezőként. A pénzügyi kormányzat azonban a baloldali politikusokra hagyja a „kenj mindent Járaira” típusú érveket. A bőkezű lakástámogatási rendszert, a bérek elszabadulását pedig a koalíció liberális szárnyán hibáztatják a makacs hiányért. A nyilvánosság előtt ritkán, a kulisszák mögött annál határozottabban. Liberális szakmai körökben itt keresik annak okát, hogy a háztartások fogyasztási kiadásai egyelőre még mindig jobban nőnek, mint a GDP, és hogy egyre kevésbé a lakossági megtakarítások, s egyre inkább „az adatokra érzékenyebben reagáló külföldi befektetők” finanszírozzák a hiányt. Egyes ellenzéki szakértők szerint viszont a háztartások fogyasztási kiadásainak növekedése nem annak a következménye, hogy a lakosság „túlnyújtózkodik a takarón”, hanem annak, hogy a valóságos infláció magasabb a hivatalosnál. A monetáris tanács szerint a jelenlegi költségvetési javaslatok és adótörvények nem biztosítják, hogy 2005-ben a tervezett pályán maradjon a deficit, ezért az ez évi, kétszázmilliárdot meghaladó megtakarítások után további intézkedésekre lesz szükség.
De nemcsak az európai „intő”, vagyis az euró bevezetésének esetleges elhalasztása (jelenleg 2008 helyett 2010 a céldátum), a konvergenciaprogram betartása irányítja a figyelmet az államháztartás sarokszámaira, hanem a pénzügyi tárca szavahihetőségének – ellenzéki oldalon mind többször feltett – kérdése miatt is. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) többször szóvá tette, hogy a büdzsémódosítások eredményeként a költségvetés hiánya magasabb lett – s a módosított tervet is meghaladta a deficit – már 2002-ben és 2003-ban is. Az államháztartási törvény 2001 elejétől napjainkig 24 alkalommal változott. Az ÁSZ rendszerint súlyos kifogásokat emel a kormányzati gazdálkodás fegyelmezetlenségeivel és a megbízhatatlan beszámolókkal kapcsolatban. Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke szerint ezek ellenére nem történt érdemi változás számos területen.
Az utóbbi időben különösen gyakorivá váltak a politikai oda-vissza könyveléssel kapcsolatos észrevételek. Sokan panaszkodnak a vállalkozói szférából ismert „kreatív könyvelés” meghonosítására, a bevételek inkorrekt növelésére és a kiadások eltolására az államháztartás szférájában. Az állami fél a megállapodások és szerződések kötésekor a korrektség – és néha a jogszerűség – határát is súrolva kihasználja államigazgatási tapasztalatait, a jogi, könyvelési és statisztikai területen szerzett előnyét, sokszor kiszolgáltatott partnerével szemben. Köztudott, hogy már a Medgyessy-kabinet „visszatolt” néhány 2003-as kiadást 2002-re, hogy elődjére háríthassa az óriási, 9,2 százalékos deficitet: a törvény által előírtnál harminc nappal korábban utalt vissza az adóhivatal 73 milliárd forintot csak azért, hogy az a 2002. évi költségvetési kiadásoknál jelentkezzék.
Véleményünk szerint hasonló szerepet játszott a városi tömegközlekedési társaságok adósságainak elengedése (41 milliárd forint) is. 2003 és 2004 fordulóján mutatkoztak hasonló jelenségek, ezúttal a kormánykoalíción belül. Előbb a Gripen vadászgépek lízingdíját, a mezőgazdasági támogatásokat, az autópálya-építések egy részének 90 milliárdos, 2003. évre esedékes költsége terhelte meg a 2004. januári büdzsét. Majd László Csaba és a 2003. év terhére számoltak el olyan kiadásokat, amelyek miniszterváltás nélkül nem toltak volna el. Jól ismert az áfa-visszatérítések leállításának ügye. Legújabban pedig nem más, mint a kormányhoz közel álló Népszava nevezte „számítási trükknek” azt, ahogy Draskovicsék akarják egy mozdulattal csökkenteni majd egy százalékkal az államháztartási deficitet.
A pénzügyi tárca vezetője többször arról számolt be: az Európai Unió pénzügyminiszteri tanácsa (Ecofin) pozitívan fogadta azt a magyar felvetést, hogy a stabilitási és növekedési paktum felülvizsgálatánál „vegyék figyelembe a nyugdíjrendszer reformjának hatását is”. Magyarország számára ez azért fontos, mert a magán-nyugdíjpénztári befizetések államháztartási hiányként jelentkeznek. Szerinte a tagállamok elfogadják, hogy különleges elbánás illeti azokat az országokat, amelyeknél az államháztartás hiánya a nyugdíjreform végrehajtása miatt nagyobb a stabilitási paktumban meghatározottnál. Az elvi jóváhagyás után a szakértőknek most már azon kell gondolkozniuk, hogy ez a kedvezményes elbánás konkrétan mit jelentsen. Hozzá kell tennünk: az Eurostat néhány hónappal ezelőtt állásfoglalást adott ki, amely szerint nem lehet államháztartási bevételként elkönyvelni azokat a magán-nyugdíjpénztári befizetéseket, amelyeknél a pénztárak mögött nincs állami garancia – márpedig Magyarország esetében a teljes kockázatot a magánpénztár viseli.
Persze a kreatív könyvelésnek is vannak árnyoldalai. A deficitcél ugyanis átalakul, a hiány viszont itt marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.