Együttes privatizáció?

Hunyor Erna
2004. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kizárt, hogy a Malév csak a Budapest Airport (BA) Rt.-vel együtt lesz eléggé vonzó a befektetők számára – adta hírül tegnap a Világgazdaság. Mielőbb új tendert szándékozik kiírni az ÁPV Rt. a Malév eladására, mert a legutóbbin egyetlen cégként induló ASI „nem mindenben” tett eleget a feltételeknek – állítja a vagyonkezelő.
Ezzel szemben – mint lapunk korábban megírta – az ASK úgy nyilatkozott: miután az ÁPV Rt. a Malév pályázatát érvénytelennek, az eljárást eredménytelennek ítélte, az erről szóló értesítés kézhezvételét követően meg fogja vizsgálni a jogorvoslati lehetőségeket, hogy igazolja az érvényességgel kapcsolatos álláspontját. Az ASK közleményében azt hangoztatja, hogy ajánlata a privatizációs pályázat minden fontos tartalmi kérdésére megfelelő választ tudott adni, ezért pályázata minden szempontból érvényesnek tekinthető. A társaság ismét versenybe fog szállni a Malév új privatizációs pályázatán. Az egyik érdeklődő, de végül ajánlatot nem produkáló Euroinvest a Világgazdaság információi szerint – a háta mögött a TriGránit Fejlesztési Rt.-vel – a Malév Rt. megismételt privatizációs tenderén most ajánlattételre készül. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető BA Rt. állami tulajdonú társaság ugyancsak privatizáció előtt áll, s noha két teljesen önálló és elkülönült piacon működő cégről van szó, üzletileg előnyös lehet a vásárlónak, ha mindkét céget felügyelheti. A Malévnak jelenleg egyébként 36,2 milliárd forintnyi adóssága van, ebből 33 milliárd forint mögött áll állami garancia. Elkerülhetetlen több száz fő elbocsátása, amihez több milliárd forintra lesz szükség.

Szakértői vélemények szerint a Ferihegyi repülőtér privatizációja a levegőszennyezés és a zajártalom növelését jelenti. Az Európai Bizottság korábban arra figyelmeztetett: különös gondot kell fordítani arra, hogy a repülőtéri költségek valóban összhangban legyenek a nyújtott szolgáltatásokkal.
Emiatt a bizottság javasolja a repülőtéri illetékek megállapításának elveit lefektető keretszabályozás megalkotását. A britek szerint az EU-tagállamok kormányainak közösen el kellene fogadniuk egy nemzetközi egyezményt, amely a légtér használatának mérséklését tűzné ki célul, és meghatározott szabályozás alapján „zsúfoltsági díjat” szabna ki a légitársaságokra.



Folytatódik a magánosítás. Magyarországon a privatizáció folytatódik, amely a gazdaság hatékonyabb működését is eredményezi – hangsúlyozta Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára tegnap, a magyar–német üzletember-találkozó megnyitóján. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke emlékeztetett arra, hogy Németország Magyarországnak a legnagyobb külkereskedelmi partnere, ezen belül Észak-Rajna-Vesztfália a harmadik helyen áll. Az MKIK elnöke szólt arról, hogy a kamara folyamatosan figyelemmel kíséri a német kis- és középvállalkozások támogatásának technikáját. Megemlítette, hogy az egyik ilyen szabályozás kiszorítja a magyar építőipari cégeket az ottani piacról. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.