Scramjetnek nevezik azt a speciális hajtóművet, amellyel az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) X–43A jelű kísérleti hiperszonikus repülőgépe helyi idő szerint kedden délután tízszeres hangsebességgel haladva megdöntötte az általa idén tavasszal felállított repülési sebességrekordot. A CNN leírása szerint a scramjet a hagyományos hajtóművekhez képest nem tartalmaz rotorlapátokat, hogy ezek segítségével levegőt sűrítsen a motor belsejébe, ehelyett a „lélegző motornak” is nevezett szerkezet a beáramló menetszél erejét felhasználva éget el tekintélyes mennyiségű folyékony hidrogént. Az elnevezés betűszó: a scramjet hangsebesség feletti torlósugár-hajtóművet jelent, amelynek a hangsebesség majdnem ötszörösére kell gyorsulnia ahhoz, hogy elegendő levegőt tudjon beszippantani a folyamathoz. Ez egyben azt is jelenti, hogy az induláshoz segítséget kell használnia, ez jelen esetben egy B–52–es bombázó volt, a pilóta nélküli X–43A-t egy ilyen repülőgép vitte 12 kilométeres magasságba. A hiperszonikus rekorder itt saját hajtóművét használva 33 kilométerig emelkedett, ahol tíz másodpercig óránként 11 263 kilométeres sebességgel száguldozott. A 3,7 méter hosszú, 1,5 méter széles villámgép később az eredeti tervek szerint a Csendes-óceánba hullott, miután kiürült az üzemanyagtartálya – írta a BBC.
A scramjet-technológia legnagyobb előnye a hagyományos rakétákhoz képest, hogy az ilyen hajtóművel felszerelt járműnek nem kell felesleges teherként magával vinnie az üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigént, helyette maga szippant a levegőből. Kisebb az indulótömege, kevesebbet fogyaszt, ráadásul a felhasználásra váró folyékony hidrogén jól hűti a hajtóművet száguldás közben. Az X–43A harmadszor teljesített küldetést, a program a mostanival befejeződött. A NASA szakemberei kedden este pezsgőt bontottak, azt azonban egyelőre nem közölték, hogy a jövőben mire használják az ígéretes eredményeket elért scramjet-technológiát.

Lebukott az ellenzék: hamisítvány a lelkesen terjesztett Harcosok Kódexe