Megdőlt a légi gyorsasági rekord

Megdöntve saját rekordját, rövid ideig tízszeres hangsebességgel hasította az eget a NASA pilóta nélküli hiperszonikus repülőgépe. Az X–43A jelű szerkezetet egy B–52-es repülőgép vitte a felhők fölé, onnan saját hajtóművével jutott 33 kilométeres magasságba, majd a rekord felállítása után – az eredeti tervek szerint – a Csendes-óceánba hullott.

MN-összeállítás
2004. 11. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Scramjetnek nevezik azt a speciális hajtóművet, amellyel az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) X–43A jelű kísérleti hiperszonikus repülőgépe helyi idő szerint kedden délután tízszeres hangsebességgel haladva megdöntötte az általa idén tavasszal felállított repülési sebességrekordot. A CNN leírása szerint a scramjet a hagyományos hajtóművekhez képest nem tartalmaz rotorlapátokat, hogy ezek segítségével levegőt sűrítsen a motor belsejébe, ehelyett a „lélegző motornak” is nevezett szerkezet a beáramló menetszél erejét felhasználva éget el tekintélyes mennyiségű folyékony hidrogént. Az elnevezés betűszó: a scramjet hangsebesség feletti torlósugár-hajtóművet jelent, amelynek a hangsebesség majdnem ötszörösére kell gyorsulnia ahhoz, hogy elegendő levegőt tudjon beszippantani a folyamathoz. Ez egyben azt is jelenti, hogy az induláshoz segítséget kell használnia, ez jelen esetben egy B–52–es bombázó volt, a pilóta nélküli X–43A-t egy ilyen repülőgép vitte 12 kilométeres magasságba. A hiperszonikus rekorder itt saját hajtóművét használva 33 kilométerig emelkedett, ahol tíz másodpercig óránként 11 263 kilométeres sebességgel száguldozott. A 3,7 méter hosszú, 1,5 méter széles villámgép később az eredeti tervek szerint a Csendes-óceánba hullott, miután kiürült az üzemanyagtartálya – írta a BBC.
A scramjet-technológia legnagyobb előnye a hagyományos rakétákhoz képest, hogy az ilyen hajtóművel felszerelt járműnek nem kell felesleges teherként magával vinnie az üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigént, helyette maga szippant a levegőből. Kisebb az indulótömege, kevesebbet fogyaszt, ráadásul a felhasználásra váró folyékony hidrogén jól hűti a hajtóművet száguldás közben. Az X–43A harmadszor teljesített küldetést, a program a mostanival befejeződött. A NASA szakemberei kedden este pezsgőt bontottak, azt azonban egyelőre nem közölték, hogy a jövőben mire használják az ígéretes eredményeket elért scramjet-technológiát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.