Nincs még döntés az autópályákról

Putsay Gábor
2004. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több lehetséges változatát vizsgálják a Pénzügyminisztériumban (PM), hogy milyen lehetőségei vannak az autópályák építési jogai magánkézbe adásának; egyelőre azonban még döntés közeli helyzetben sincsenek az illetékesek. A kormány döntése szerint – mint ismert – az eddigi költségvetési finanszírozás helyett magántőkéből épülnének 2005-ben a gyorsforgalmi utak, egyedül az M0-s fejlesztéséhez biztosítanának állami, illetve európai uniós (EU) forrásokat. Jövőre összességében 210 kilométer hosszú gyorsforgalmi út építésén dolgoznak kivitelező cégek, minderre harminchárommilliárd forintot biztosítana a költségvetés az eredetileg tervezett 237,8 milliárd forint helyett.
Kormányzati szinten mindezt a költségvetési lehetőségek szűkülésével indokolták, a pénzügyi tárcánál viszont úgy foglalnak állást, hogy közgazdasági szempontból egyszerűen nem éri meg Magyarországon autópályát építeni, ugyanis nincs megfelelő forgalom. Az M3-as, M35-ös, M7-es sztrádák új szakaszainak, valamint a dunaújvárosi Duna-híd építésére már szerződést kötött a beruházásokkal megbízott Nemzeti Autópálya (NA) Rt., így ezeket nem lehet megváltoztatni, legfeljebb értékesíteni befektetőknek. Mint azt Salgó István, a Pénzügyminisztérium (PM) helyettes államtitkára közölte, a meglévő szerződésekre külön-külön hirdethetnek koncessziós pályázatot, avagy a beruházó NA Rt.-t értékesítenék, így kerülne költségvetésen kívülre a sztrádafejlesztés. Egyelőre bizonytalan, hogy milyen befektetői csoport(ok) vásárolná(k) meg a több száz milliárd forint értékű szerződésállományt, a koncessziós díjak befizetése mellett. A Népszabadság értesülései szerint a PM-ben dolgoznak annak a javaslatnak a kidolgozásán is, amely szerint magánbefektetők helyett saját vállalkozásnak adná koncesszióba a kormány a már épülő autópályákat. Az NA Rt. alapítana költségvetésen kívüli társaságot, amelyekbe átvinné a koncesszióba adható szerződéseket és a magánkézbe adható sztrádák beruházásának jogát, s bankhitelből finanszírozná a beruházásokat.
A költségvetésen kívüli működésre egyébként az EU számviteli szabályai miatt van szükség. Állami autópálya-építéseknél ugyanis kizárólag költségvetési forrásokat lehet felhasználni, nincs lehetőség külső hitel felvételére.
Az autópálya-építésekkel kapcsolatos kormányzati döntésre egyébként azért is szükség lenne – ha már a költségvetés nem biztosít elegendő forrást 2005-ben –, mert a gyorsforgalmi utak épülnek.

Átadták tegnap a 89-es számú főút Szombathely–Bucsu közötti, új nyomvonalon épült szakaszát. A magyar–osztrák államhatárhoz vezető 12 kilométer hosszú út építése a Széchenyi-plusz program keretében, 2002 áprilisában kezdődött. A nyolcmilliárd forint értékű beruházáshoz 2,5 millió eurós támogatást nyújtott az EU. A főút elkészült szakasza szélesebb, biztonságosabb lett és elkerüli a településeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.