A közép-európai importőrök – köztük a magyar Mol Rt. – nemigen fogják megérezni sem árban, sem mennyiségben az orosz Jukosz olajcég szállításainak leállását, mert a kiesést más orosz termelők és kereskedők pótolni fogják, valószínűleg jórészt az eddigi árakon – áll a Fitch Ratings tegnap Londonban kiadott elemzésében.
A milliárdos adóhátralékok címén ostromlott Jukosz, amelyről leválasztották legnagyobb termelőegységét, a Juganszknyeftyegazt, előző nap jelentett be vis maiort olajszállítási szerződéseinek teljesítésére, gyakorlatilag felfüggesztve az olajkivitelt szerződéses partnereinek. Ezzel a Jukosz a Fitch Ratings, a legnagyobb európai hitelminősítő tegnapi elemzése szerint nem teljesítővé vált.
A Fitch szerint azonban a Mol Rt., valamint a szlovák Slovnaft, a lengyel PKN és a litván Mazeikiu Nafta, amelyeknek a Jukosz a fő szállítója volt, máris találnak más szállítókat az orosz olajra, akár az azonnali piacon rövid távra, akár hosszú távú szerződések alapján.
Az orosz termelők a Fitch szerint valószínűleg készek növelni vezetékes exportjukat Közép-Európába, amelynek piaca többet fizet, mint az orosz belső piac. Ugyanezen okból a Juganszknyeftyegaz új tulajdonosa is várhatóan exportálni fog olajat Közép-Európába. Mindemellett a közép-európai országok kötelező tartalékolása, amely legalább 30 napra elegendő készletezést ír elő, megkönnyíti a helyzet kezelését akkor is, ha tényleges fennakadások lennének a szállításban – áll a Fitch londoni elemzésében. A hitelminősítő azt valószínűsíti, hogy a közép-európai finomítócégekre gyakorolt árhatás is elhanyagolható lesz, akár az azonnali piacon szerzik be a kieső mennyiséget, akár új, hosszú távú szerződéseket kötnek, mert – jóllehet a szállítók megpróbálhatják kihasználni a Jukosz kiesését jobb feltételek elérésére – nem valószínű, hogy a beszerzési árak az új szállítókkal kötött megállapodásokban, legalábbis átlagban, jelentősen eltérnének az eddigiektől.
A közép-európai finomítók emellett nem oroszországi forrásokból is beszerezhetik olajukat, a Mol Rt. például az Adriáról, a PKN pedig az Északi-tengerről. Ez azonban egyelőre nem valószínű, mivel a térségbeli olajvállalatok alkalmasak a magasabb kéntartalmú, olcsóbb orosz olajból is az EU-szabványoknak megfelelő üzemanyagokat készíteni. Ezzel jelentős árelőnyre tesznek szert, miután az orosz Ural alaptípus hordója jelenleg öt dollárral olcsóbb a globális alaptípusnak tekintett Brentnél – áll a Fitch elemzésében. A cég szerint a Jukosz-ügy a kínai állami olajcégnek (CNPC) is hasonló ellátási szűkösséget okozott, mint a Molnak és a PKN-nek. A kínai cég azonban a Fitch értesülései szerint hatmilliárd dollár hitelt készül nyújtani a Rosznyeftynek évi nyolcmillió tonna olaj szállításáért 2010-ig. A Jukosz vasúton szállított a CNPC-nek évi 3,5 millió tonna olajat, s a két cég éppen azelőtt egyezett meg a szállítások évi tízmillió tonnára emelésében, hogy az orosz kormány elkezdte a Jukosz ostromát.
Berobban a kánikula, életbe lépett a másodfokú hőségriadó
