A Mol nem érzi meg a Jukosz miatti kiesést

Hírösszefoglaló
2005. 01. 21. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közép-európai importőrök – köztük a magyar Mol Rt. – nemigen fogják megérezni sem árban, sem mennyiségben az orosz Jukosz olajcég szállításainak leállását, mert a kiesést más orosz termelők és kereskedők pótolni fogják, valószínűleg jórészt az eddigi árakon – áll a Fitch Ratings tegnap Londonban kiadott elemzésében.
A milliárdos adóhátralékok címén ostromlott Jukosz, amelyről leválasztották legnagyobb termelőegységét, a Juganszknyeftyegazt, előző nap jelentett be vis maiort olajszállítási szerződéseinek teljesítésére, gyakorlatilag felfüggesztve az olajkivitelt szerződéses partnereinek. Ezzel a Jukosz a Fitch Ratings, a legnagyobb európai hitelminősítő tegnapi elemzése szerint nem teljesítővé vált.
A Fitch szerint azonban a Mol Rt., valamint a szlovák Slovnaft, a lengyel PKN és a litván Mazeikiu Nafta, amelyeknek a Jukosz a fő szállítója volt, máris találnak más szállítókat az orosz olajra, akár az azonnali piacon rövid távra, akár hosszú távú szerződések alapján.
Az orosz termelők a Fitch szerint valószínűleg készek növelni vezetékes exportjukat Közép-Európába, amelynek piaca többet fizet, mint az orosz belső piac. Ugyanezen okból a Juganszknyeftyegaz új tulajdonosa is várhatóan exportálni fog olajat Közép-Európába. Mindemellett a közép-európai országok kötelező tartalékolása, amely legalább 30 napra elegendő készletezést ír elő, megkönnyíti a helyzet kezelését akkor is, ha tényleges fennakadások lennének a szállításban – áll a Fitch londoni elemzésében. A hitelminősítő azt valószínűsíti, hogy a közép-európai finomítócégekre gyakorolt árhatás is elhanyagolható lesz, akár az azonnali piacon szerzik be a kieső mennyiséget, akár új, hosszú távú szerződéseket kötnek, mert – jóllehet a szállítók megpróbálhatják kihasználni a Jukosz kiesését jobb feltételek elérésére – nem valószínű, hogy a beszerzési árak az új szállítókkal kötött megállapodásokban, legalábbis átlagban, jelentősen eltérnének az eddigiektől.
A közép-európai finomítók emellett nem oroszországi forrásokból is beszerezhetik olajukat, a Mol Rt. például az Adriáról, a PKN pedig az Északi-tengerről. Ez azonban egyelőre nem valószínű, mivel a térségbeli olajvállalatok alkalmasak a magasabb kéntartalmú, olcsóbb orosz olajból is az EU-szabványoknak megfelelő üzemanyagokat készíteni. Ezzel jelentős árelőnyre tesznek szert, miután az orosz Ural alaptípus hordója jelenleg öt dollárral olcsóbb a globális alaptípusnak tekintett Brentnél – áll a Fitch elemzésében. A cég szerint a Jukosz-ügy a kínai állami olajcégnek (CNPC) is hasonló ellátási szűkösséget okozott, mint a Molnak és a PKN-nek. A kínai cég azonban a Fitch értesülései szerint hatmilliárd dollár hitelt készül nyújtani a Rosznyeftynek évi nyolcmillió tonna olaj szállításáért 2010-ig. A Jukosz vasúton szállított a CNPC-nek évi 3,5 millió tonna olajat, s a két cég éppen azelőtt egyezett meg a szállítások évi tízmillió tonnára emelésében, hogy az orosz kormány elkezdte a Jukosz ostromát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.