Új piacon próbál gyökeret verni a Mol Rt., vagy csak egyszerűen nyomást akar gyakorolni a legnagyobb konkurensére azzal, hogy apró lépésekkel a nyugati szomszédoknál terjeszkedik? Nem lehet tudni, mit takar jelenleg a magyar olajipari vállalat stratégiája, de az biztos, hogy az 1998-as tervek még arról szóltak, hogy az osztrák OMV terjeszkedését meg kell állítani, vagy legalábbis fékezni kell. Már hat éve, még Pál László elnöksége ideje alatt rámutatott a Mol Rt. vezetése, hogy a legnagyobb rivális az OMV, ez azóta már nemcsak a menedzsment, hanem a tőkepiac és a közvélemény számára is nyilvánvalóvá vált.
A térség regionális olajvállalatának címére jelenleg két jelentkező van, az egyik a magyar Mol, míg a másik az osztrák OMV – a lengyel PKN Orlen a privatizáció elhúzódása miatt jelenleg nem szállhat versenybe –, mind a két cég jelentős stratégiai lépéseket tett annak érdekében, hogy minél nagyobb teret nyerjen Kelet-Közép-Európában. A Mol jelenleg Horvátországban, Romániában és Szlovákiában van jelen leányvállalataival, de elemzők szerint a Balkán irányába történő terjeszkedés tovább folytatódhat.
Jelentős erőfeszítéseket tett a Mol az elmúlt három évben annak érdekében, hogy a korábban veszteséget termelő magyar gázüzletágat nyereségessé tegye, majd a felértékelődött üzletágat kiszervezze és értékesítse. Hasonlóan nagy figyelmet fordított a Mol a szlovákiai Slovnaft felvásárlására, majd a horvát INA privatizációjára. Legutóbbi hírek szerint a Slovnaft célul tűzheti ki a Jukosz szlovákiai kőolajvezeték-érdekeltségének megvásárlását. A vezetéket üzemeltető Transpetrol cég eladásra felkínált 49 százalékára a Slovnaft már 2002-ben is pályázott, de akkor alulmaradt a Jukosszal szemben – állította a portfolio.hu.
A napokban a Mol megszerezte és teljes fennhatósága alá vonta az osztrák piacon kőolajtermékek értékesítését végző Mol Austria Handels GmbH-t; tette ezt azt követve, hogy tavaly nyáron a húsz benzinkúttal rendelkező, szintén osztrák Roth Heizöle GmbH üzemanyag-kereskedő társaság többségi tulajdonát is megvásárolta. Minden jel azt mutatja, hogy a Mol kesztyűt dobott a sógoroknak, a magyar társaság egyre nagyobb nyomást gyakorol az osztrák üzemanyag-nagykereskedelmi szektorban az OMV-re. A versenynek még nincs vége, a PKN Orlen vezetése egy hármas – OMV–Mol–PKN – egyesülést szeretne látni, a Mol vezetése eddig egy elvileg vett szorosabb együttműködést sem vetne el.
Magyar Péter hazudott és egy perc alatt lebukott