Kesztyűt dobott a Mol az OMV-nek

2005. 01. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új piacon próbál gyökeret verni a Mol Rt., vagy csak egyszerűen nyomást akar gyakorolni a legnagyobb konkurensére azzal, hogy apró lépésekkel a nyugati szomszédoknál terjeszkedik? Nem lehet tudni, mit takar jelenleg a magyar olajipari vállalat stratégiája, de az biztos, hogy az 1998-as tervek még arról szóltak, hogy az osztrák OMV terjeszkedését meg kell állítani, vagy legalábbis fékezni kell. Már hat éve, még Pál László elnöksége ideje alatt rámutatott a Mol Rt. vezetése, hogy a legnagyobb rivális az OMV, ez azóta már nemcsak a menedzsment, hanem a tőkepiac és a közvélemény számára is nyilvánvalóvá vált.
A térség regionális olajvállalatának címére jelenleg két jelentkező van, az egyik a magyar Mol, míg a másik az osztrák OMV – a lengyel PKN Orlen a privatizáció elhúzódása miatt jelenleg nem szállhat versenybe –, mind a két cég jelentős stratégiai lépéseket tett annak érdekében, hogy minél nagyobb teret nyerjen Kelet-Közép-Európában. A Mol jelenleg Horvátországban, Romániában és Szlovákiában van jelen leányvállalataival, de elemzők szerint a Balkán irányába történő terjeszkedés tovább folytatódhat.
Jelentős erőfeszítéseket tett a Mol az elmúlt három évben annak érdekében, hogy a korábban veszteséget termelő magyar gázüzletágat nyereségessé tegye, majd a felértékelődött üzletágat kiszervezze és értékesítse. Hasonlóan nagy figyelmet fordított a Mol a szlovákiai Slovnaft felvásárlására, majd a horvát INA privatizációjára. Legutóbbi hírek szerint a Slovnaft célul tűzheti ki a Jukosz szlovákiai kőolajvezeték-érdekeltségének megvásárlását. A vezetéket üzemeltető Transpetrol cég eladásra felkínált 49 százalékára a Slovnaft már 2002-ben is pályázott, de akkor alulmaradt a Jukosszal szemben – állította a portfolio.hu.
A napokban a Mol megszerezte és teljes fennhatósága alá vonta az osztrák piacon kőolajtermékek értékesítését végző Mol Austria Handels GmbH-t; tette ezt azt követve, hogy tavaly nyáron a húsz benzinkúttal rendelkező, szintén osztrák Roth Heizöle GmbH üzemanyag-kereskedő társaság többségi tulajdonát is megvásárolta. Minden jel azt mutatja, hogy a Mol kesztyűt dobott a sógoroknak, a magyar társaság egyre nagyobb nyomást gyakorol az osztrák üzemanyag-nagykereskedelmi szektorban az OMV-re. A versenynek még nincs vége, a PKN Orlen vezetése egy hármas – OMV–Mol–PKN – egyesülést szeretne látni, a Mol vezetése eddig egy elvileg vett szorosabb együttműködést sem vetne el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.