Rövidesen tárgyalja a Ház az oktatási törvényt

Kétéves előkészítő munka után idén tavasszal akár a parlament elé kerülhet a felsőoktatási törvénytervezet legutóbbi változata. A javaslat máig nyilvánosságra került verzióit erősen bírálták az érintett szakmai szervezetek, illetve a felsőoktatási intézmények vezetői, oktatói és hallgatói is. Velük a tavalyi év végén sikerült megegyeznie a szaktárcának a kritikus pontokat illetően. A Fidesz szerint a javaslat több sebből vérzik.

2005. 01. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi években bevezetett költségvetési megszorítások következtében komoly működési zavarok jellemzik a felsőoktatást. Az 1998-tól 2002-ig tartó, a felsőoktatás fejlesztését célzó reform elemei nem valósultak meg teljesen. Mára drasztikus változtatásokra van szükség. Az utóbbi években bevezették a kreditrendszert, illetve a diákhitelt. Az elmúlt tizenöt év alatt négyszeresére nőtt a hallgatói létszám, amelynek következménye – a túlképzés – már most is tapasztalható. Ennek ellenére az iskolázottsági mutatók a felsőoktatás vonatkozásában még mindig messze elmaradnak az európai átlagtól. A hallgatók létszámának megnövekedése miatt egyre nagyobb az igény a második, illetve a harmadik diploma megszerzésére. Probléma továbbá, hogy az egyetemek nem oldották meg a kiemelkedő képességű hallgatók magasabb szintű képzését. Nincs energia az egyéni foglalkozásra, emiatt az oktató és hallgató közötti viszony személytelenné válik.
Ezekre a problémákra kínálhat megoldást az új felsőoktatási törvény. A tervezet jelenleg is több formában ismert, így nehezen követhető, milyen megoldásokat kínál a szaktárca. A törvényalkotást leginkább a bolognai egyezmény indokolja, amely az egyetlen működő modell alapja arra vonatkozóan, hogyan lehet a tömeges felsőoktatás igényét kiszolgálni a minőség kockáztatása nélkül. Ennek célja az egységes európai felsőoktatás megvalósulása, amely lehetővé tenné az oktatók és hallgatók szabad mozgását a kontinens egyetemei között. A 2003. évi berlini találkozón a csatlakozott országok oktatási miniszterei megegyeztek, hogy 2010 helyett már 2005-tel bezárólag átállnak a kétciklusú képzési rendszerre. A Fidesz szerint nem volt kellően megalapozott ez a vállalás.
Az egyetemek vezetői úgy vélik, az új képzési rendszer bevezetéséhez legalább 50–70 milliárd forintra lenne szükség. Az újrafogalmazott változatot az Egyetemi Tanács elutasította. Tavaly év végén több száz diák tiltakozott a tervezet ellen, és követelték többek között, hogy a bolognai folyamatot ésszerűen, a magyar viszonyoknak megfelelően kezeljék.
A tüntetésről az Oktatási Minisztérium (OM) közleményben így vélekedett: a demonstrálók petíciójából egyértelműen kiderül, hogy magát a törvénytervezetet sem ismerik. A tervezetet tavaly november végén elfogadta az egyetemi rektorok és főiskolai igazgatók konferenciája, és év végén a sokáig tiltakozó szakmai szervezetekkel is sikerült valamilyen egyezségre jutnia a minisztériumnak. Ezek után ez év elején akár a parlament elé is kerülhet a javaslat. A tervezet szerint az állami intézmények különleges jogállású költségvetési szervként működnének, növekedne az intézményvezetők mozgástere a gazdálkodás és a vagyongazdálkodás terén. Az egyetemeket és a főiskolákat három testület irányítaná a jövőben. A hét–kilenc tagú irányító testület, a senatus, és a rektor. Az irányító testület hozná meg az intézmény működésével kapcsolatos gazdasági döntéseket, a szenátus irányítaná a képzést és a kutatást, valamint megválasztaná az irányító testület tagjainak felét. A tagok másik felét a minisztérium delegálná. Az intézmény vezetője a rektor maradna.
A szaktárca szerint a szervezet így jóval nagyobb jogkörrel rendelkezne, mint a jelenlegi vezetés, ez ellen tiltakoztak az autonómiájukat féltő egyetemek, tartva a politikai nyomástól. A tervezet előírja a kétciklusú, lineáris képzés feltételeit. Ezek alapján már három egyetemi év elvégzése után kaphatnának diplomát a hallgatók, majd további két év tanulással magiszteri fokozatot szerezhetnének. A harmadik szint a doktoranduszképzés lenne.
A hagyományos egyetemi és főiskolai képzés megszűnésével az intézmények egyetem és főiskola szerinti megkülönböztetése is jelentőségét vesztené, főiskolákon is folyhatna egyetemi, pontosabban magiszter-, illetve doktori képzés. Az anyag tartalmazza továbbá, hogy a jelenlegi munkaerő-piaci igények szerint kívánják megállapítani az egy szakra felvehető diákok számát. Ezek alapján minden évben szakágakra lebontva bírálnák el, hogy hány diák kezdheti el tanulmányait a következő tanévben. Ezenkívül rögzítenék a költségtérítéses szakokra járó hallgatók esetében, hogy nagyobb diákhitel felvételére legyenek jogosultak, a rájuk vonatkozó, jelentősen megnövelt tandíjat kompenzálva. Ezek mellett jelentősen megemelkednének a kötelező óraszámok, lehetővé téve az akár 40 százalékot elérő további óraszám-növekedést.
Magyar Bálint oktatási miniszter tavaly decemberben közölte: másfélszer annyi beruházás történik ez alatt a négy év alatt, mint amennyi a rendszerváltás eddig eltelt időszakában. A szakminiszter tudatta: a többciklusú, egymásra épülő, lineáris képzést 2006-tól felmenő rendszerben alkalmazniuk kell a felsőoktatási intézményeknek.
December 6-án az Alkotmánybíróság (Ab) megsemmisítette azt a kormányrendeletet, amely az új felsőoktatási képzési szerkezet bevezetéséről szólt. Az OM szerint az Ab nem tartalmi, hanem formai okok miatt kifogásolta a jogszabályt. Ezzel együtt az OM az utolsó pillanatban beillesztette a költségvetési törvénybe a kétciklusú képzéssel kapcsolatos paragrafust.
Pokorni Zoltán kijelentette: az Ab döntéséből is kiderül, hogy több sebből vérző, alkotmánysértő megoldást vállal a kormány. A volt oktatási miniszter elmondta, bizonytalan jogi helyzet alakult ki, amelyben nem tudható, hogy jogilag léteznek-e azok a szakok, amelyekre a tanulók idén jelentkeznek. Megjegyezte: szerinte nem lesz eredményes, ha dátumhoz kötötten váltja fel duális rendszerünket a tervezett lineáris képzés. – Nyugodtabb, a két képzés együttélését megengedő átmeneti rendszerre lenne szükség, amely után a munkaerőpiac, az oktatók, illetve a hallgatók eldöntik, melyik képzési forma megfelelő számukra – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.