Válságban a gépjárműipar

Nemcsak a magyar, de az unió autókereskedői és a gyárak is értékesítési nehézségekkel küzdenek. Csökken az esélye annak, hogy az európai autómárkák meghódíthatják a világot. Az Európai Bizottság Cars 21 névvel autóipari munkacsoportot hoz létre, hogy autóiparát versenyképesebbé tegye a világpiacon. Az unióban októbertől liberalizált lesz a gépjármű-kereskedelem, s a kereskedők által a képviseleteknek, importőröknek fizetendő átadási árak között nem lehet öt százaléknál nagyobb eltérés.

Csákó Attila
2005. 01. 21. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a magyarországi autóértékesítések tízéves sikertörténete már a múlté – véli egyre több szakember. A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) legfrissebb adatai szerint tavaly 208 044 darab új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek Magyarországon, ami 0,2 százalékkal, 397 darabbal kevesebb, mint az azt megelőző évben. Sokan már a múlt évi adatokban is jelentősebb visszaesést vártak, ami vélhetően azért nem következett be, mert sokan előre hozták vásárlásaikat.
Az egyesület adatai szerint új személygépkocsiból és terepjáróból a legnagyobb értékesítő tavaly a Suzuki volt 33 855 járművel, amely azonban 14,8 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. Második helyen szerepel az Opel 24 147 jármű értékesítésével – ez 10,7 százalékos csökkenés az azt megelőző évhez viszonyítva. Darabszám alapján harmadik helyen a Renault végzett 19 408 jármű eladásával, negyedik a Skoda lett 17 089, míg ötödik a Volkswagen 15 665 járművel. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke nemrég azt mondta lapunknak, az éves reális értékesítési mutató 180 ezer darab körül van. Más szakértők szerint az értékesítés eredményeinek további csökkenésével kell számolni a jövőben. Kérdéses, hogy a megnövekedett terhek milyen magatartást váltanak ki a vevőkből.
Győző Gábor, az MGE elnöke lapunknak ismertette: egy 2002. évi uniós döntés miatt az Európai Unió tagállamaiban ez év októberétől teljesen liberalizált lesz a gépjármű-kereskedelem. Ezt követően a kerekedők által a vezérképviseleteknek, importőröknek fizetendő átadási árak között nem lehet öt százaléknál nagyobb eltérés. Minderre azért volt szükség, mert korábban egyes országok autókereskedői a tetemes különbség miatt egy másik tagországból szerezték be autóikat. Győző Gábor rámutatott: a magyar vevők ebből azonban nem sokat fognak érezni, hiszen a kis-, valamint az alsó-középkategóriákban az elmúlt három évben már az emiatt bekövetkezett emelés mértéke elérte a tíz százalékot. A fogyasztói árakban országonként meglévő különbségek azonban nagy valószínűséggel megmaradnak, hiszen bár az átadási árak kiegyenlítődnek, ám az értékesítést, forgalomba helyezést terhelő egyéb költségkülönbségek megmaradnak.
Nemcsak a magyar, de az uniós piac, valamint a gyárak is értékesítési nehézségekkel küzdenek. A KPMG elemzése szerint – amely során 110 amerikai, európai és ázsiai autóipari konszern vezetőit kérdezték meg – halványulni látszik a remény, hogy az európai autómárkák meghódíthatják a világpiacot. Az elmúlt három évben a 2002. évi kilenc százalékról tavaly 12 százalékra nőtt azok aránya, akik úgy vélik, az európai márkák részesedése csökkenni fog a világpiacon. Mára már 25 százaléknál tart ez az arány, ami a – távirati iroda által közölt – jelentés szerint elsősorban az ázsiai autógyártók folyamatos térnyerésében rejlik. Talán éppen ezt ismerte fel az Európai Bizottság, hiszen Cars 21 névvel autóipari munkacsoportot hoz létre azzal a céllal, hogy az európai autóipart versenyképesebbé tegye a világpiacon. Az ipar és a szakszervezetek képviselőiből álló munkacsoport felméri az iparág jelenlegi helyzetét, az irányelveket és rendeleteket, s javaslatokat tesz arra, miként lehetne enyhíteni a túlszabályozást. A munkacsoport márciusban tartja első tanácskozását, s javaslatait az év végére terjeszti elő, amelyeket a tagországok a későbbiekben átültetnek a gyakorlatba. Günter Verheugen, az Európai Bizottság ipari kérdésekért felelős tagja s egyben alelnöke elmondása szerint az ágazatban a termelékenység 25 százalékkal alacsonyabb, mint az USA-ban, s 30 százalékkal alacsonyabb, mint Japánban. A munkabérköltségek pedig tíz százalékkal magasabbak, mint Japánban, és több mint a háromszorosát teszik ki a dél-koreainak. Mindezek alapján úgy tűnik, nemcsak a magyar, de az uniós piac is nehéz évek elé néz. A magyar kereskedők a forgalom növelése vagy szinten tartása érdekében további akciókra kényszerülnek, ám kérdéses, hogy a nulla forintos kezdőrészletnél és a 10-12 éves futamidőnél lehet-e kedvezőbb finanszírozási módot kínálni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.