Körkörös védelem

Tekintettel a világörökségi terület építészeti értékeire, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal 2004. június 15-én elrendelte Belső-Erzsébetváros ideiglenes műemléki oltalmát. Mindez visszamenőleg nem érinthette az önkormányzat által kiadott jogerős bontási és beruházási engedélyek érvényességét, de védett épületeken azóta nem kezdődött bontás – mondta el lapunknak Varga Kálmán, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke. Hunvald György VII. kerületi polgármester ugyanakkor azt szeretné, ha ez a városrész Budapest felkapott övezetévé válna.

Péntek Orsolya
2005. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A területet a közelmúltban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) felterjesztése nyomán műemléki jelentőségű területté nyilvánította a kultuszminiszter, 51 épület egyedi védettséget kapott. Mit jelent ez a gyakorlatban? Nem egy beruházás zavartalanul folytatódik.
– A KÖH 2004 tavaszán jelezte a VII. kerületi önkormányzatnak, hogy a volt pesti zsidónegyed hatvan épülete egyedi védetté nyilvánításának előkészítése megkezdődött. Vélhetőleg ez volt az oka annak, hogy az önkormányzat és a területen folyamatban lévő beruházások vállalkozói felgyorsították a bontási munkálatokat. Június közepén az Óvás Egyesület is felemelte a hangját a Holló utcai bontással kapcsolatban. Nyilvánvalóvá lett, hogy a Belső-Erzsébetváros területén folyamatban lévő fejlesztések, a hatályos szabályozási tervek által képviselt program számos ponton ellentétes az örökségvédelem szándékaival, az értéket megőrző megújulással. Tekintettel arra, hogy a veszélyeztetett városrész egységes szerkezetének, történeti, építészeti értékeinek megőrzése, a kedvezőtlen folyamatok megállítása kiemelt jelentőségű feladat volt, még ebben a hónapban elrendeltük a negyed ideiglenes védelmét. Az épületállomány esetében szakhatóságként járt el a hivatal – azaz megkerülhetetlen az építésügyi engedélyeknél –, a már elindított jogügyleteket és a megkötött szerződéseket azonban nem áll módjában megváltoztatni, néhány esetben ezért folytatódhatott a bontás. Ezután született meg a műemléki jelentőségű területté nyilvánítási felterjesztés – amit a miniszter hagyott jóvá – és a további egyedi védettségi eljárás ötvenegy épületre vonatkozóan.
– Ezek szerint az összes bontási engedélyhez az önök hozzájárulása szükséges. Kértek, illetve adtak ki ilyen engedélyt 2004 júniusa óta?
– Nem adtunk ki, és nem is kért az önkormányzat. Bár eleinte voltak konfliktusaink a VII. kerület vezetésével Belső-Erzsébetváros értékvédelmének ügyében, ezek megszűntek.
– Volt már szó az örökségvédelmi törvény módosításáról, de ez tavaszra tolódott. Változik a KÖH jogköre?
– Az örökségvédelmi törvény 2001-es hatálybalépése óta bebizonyosodott, hogy alapkoncepciója jó. A műemléki, régészeti és tárgyi kulturális örökségünk védelmének területén tapasztalható elmaradások felszámolása, továbbá a védelem rendszerének hatékonyabbá tétele érdekében a kulturális javak megőrzésének feladatait közös, igazgatásilag egységes örökségvédelmi struktúra tudja ellátni. Ugyanakkor az elmúlt három évben, a törvény alkalmazása során, számos gyakorlati probléma merült fel. Többek között a kulturális örökség elemeire vonatkozó hatósági-szakhatósági eljárás köre; ennek feltételeit is pontosítják majd. Az építésügyi igazgatás területén a KÖH az építésügyi hatósági feladatokat látja el a törvényben meghatározott körben, ezekben az esetekben építési hatósági engedélyeket ad. Főhatóságként működik műemlék épületek esetében, szakhatóságként műemléki jelentőségű területen, műemléki környezetben.
– A KÖH jelezte, hogy a törvény módosításával bizonyos, eddig állami kézben lévő épületekről le kellene mondani, másokat viszont állami kezelésbe venne.
– A törvény melléklete tartalmazza annak a körülbelül 300 épületnek a listáját, amely állami tulajdonban van. A módosításnál figyelembe kellene venni, hogy bizonyos kastélyok, fürdők esetében ez nem indokolt. A magyarországi műemlékeknek csak hat százaléka van állami kézben, az összes többi önkormányzati vagy egyházi tulajdon, míg magántulajdonban 30–40 százalék. Felmerült – és ez érinti Erzsébetvárost is –, hogy az örökségvédelem pénzügyi hátterét adó-, illetve illetékkedvezményekkel lehetne biztosítani. Az európai gyakorlat azt mutatja, hogy a műemlékekbe való befektetés megnöveli az épület és a környezete értékét.
– Ez időt vesz igénybe. Belső-Erzsébetváros állapota miatt viszont a rehabilitáció azonnali megkezdésére lenne szükség. Van erre forrás?
– Az ilyen típusú városrész-rehabilitációk hosszú távú programok. Körülbelül 5–10 évre van szükség a munkálatokhoz. Forrás lehet a helyi önkormányzat költségvetése, a fővárosi önkormányzat büdzséje és a magántőke bevonása a lehetséges kedvezmények valóra váltásával.
– Az utóbbi időben Belső-Erzsébetvárosban új kulturális tér van kibontakozóban. Sorra nyílnak a kiskocsmák, kerthelyiségek. A régi zsidónegyed kezd kultuszhellyé válni. Mi a véleménye erről a folyamatról?
– Ezen helyek tevékenysége nem sérti a védettséget, és kárt sem okoz, úgyhogy a hivatal részéről nem látom akadályát ennek. Magánemberként pedig örömmel fogadom, ha megjelenik itt az élet, nem kell konzerválni ugyanis egy-egy városrész jellegét.














A retro jövője






Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.