Ügynökügy: ahány ország, annyi változat

Különbözőképpen kezelik a volt szocialista országok az állambiztonsági múlt feltárását. Az kétségtelen, hogy Csehországban még időben és radikális szankciókat alkalmazva birkóztak meg a feladattal – többek között ez is kiderül az Információs Hivatal birtokunkba került összefoglalójából. Hazánkhoz hasonlóan a volt KGST-államok döntő többségénél a titkosszolgálati iratok egy része eltűnt, megsemmisült.

2005. 03. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csehországban léptették életbe a legradikálisabb törvényt a múlt megismerése és a különféle szankcionálások tekintetében. Még a volt Csehszlovákia idejében, 1991-ben fogadták el az úgynevezett átvilágítási és feddhetetlenségi törvényt, amely következtében csak az maradhatott vezető beosztásban állami, közigazgatási, honvédségi szerveknél, cégeknél, valamint a közszolgálati médiában és külkereskedelmi vállalatoknál, aki nem volt 1948 és 1989 között a nemzetbiztonsági testületek beosztott tagja, azokkal együttműködő ügynök, informátor, a népi milíciák tagja, illetve kommunista párt járási vagy ennél felsőbb szintű szerveinek tagja. A rendelkezés alapján azok sem dolgozhattak az említett pozíciókban, akik például a KGB vagy a szovjet belügyminisztérium felsőoktatási intézményeinek hallgatói voltak. A törvényt az Európa Tanács részéről többször is bírálták, ennek ellenére nem helyezték hatályon kívül, viszont a gyakorlatban már egyre kevésbé alkalmazzák.
*
A kommunista rezsim törvénytelenségét kimondó 1993-as jogszabály mindezek mellett megtiltotta a kommunista bűntettek elévülését. Egy 1996-os törvény értelmében minden olyan papírt nyilvánosságra lehet hozni, mely nem okoz kárt a Cseh Köztársaságnak, nem károsítja az ország biztonsági érdekeit, vagy nem veszélyezteti egyes személyek életét. Egyes dokumentumok titkosítását a cseh képviselőház illetékes bizottságának kell jóváhagynia. A belügyminisztérium köteles minden felnőtt cseh állampolgár kérésére közölni, hogy van-e róla állambiztonsági adat, szerepel-e neve dossziékban, operatív technika vagy figyelés során keletkezett feljegyzésekben. Hozzáférhetővé teszik a megfigyelő tiszt és hálózati személy nevét, fedőnevét is, kivéve, ha az külföldi állampolgár. Az állambiztonsági múlt feltárását Csehországban is nehezíti, hogy a dokumentumok hiányosak, egy részüket megsemmisítették.

*****
Lengyelország. Az állambiztonsági tevékenység feltárását 1997-ben és 1998-ban szabályozták jogszabályban. A közéleti tisztséget betöltők állambiztonsági múltja nyilvános lehet. Nekik átvilágítási nyilatkozatot kell tenniük. A lengyelek felállították a Nemzeti Emlékezet Intézetet, ez felel a volt titkosszolgálati szervek anyagainak biztonságos őrzéséért. Ennél a szervnél lehet indítványozni egyes iratok védett gyűjteményben való elhelyezését, amelyek megismerhetősége erősen korlátozott. Nem nyilvánosak például azon személyek adatai, akik ma is a polgári vagy katonai titkosszolgálathoz tartoznak. A Nemzeti Emlékezés Intézet igény szerint bocsátja rendelkezésére a sértetteknek az aktákat. Az intézeten belül is pontosan meghatározták, hogy a munkatársak mely anyagokhoz milyen felhatalmazással férhetnek hozzá. Az engedély megtagadását nem kell indokolni. Lengyelországban jelenleg abban a kérdésben van vita a pártok között, hogy szabad-e jogorvoslati lehetőség vagy előzetes vizsgálat nélkül nyilvánosságra hozni az ügynökök adatait. Az egyik újságíró nemrég hozta nyilvánosságra az interneten keresztül azt a 240 ezer nevet tartalmazó jegyzéket, amelyen a titkosszolgálat munkatársain kívül hálózati személyek, megfigyeltek és beszervezésre jelöltek egyaránt szerepeltek megkülönböztetés nélkül. Nyomozás folyik annak kiderítésére, hogy a Nemzeti Emlékezés Intézet munkatársai segédkeztek-e esetleg az újságíró akciójához.

*****
Németország. Németországban 1991-ben fogadták el az első törvényt az egykori állambiztonsági szervek tevékenységével kapcsolatban, amelyet már öt alkalommal módosítottak. A jogszabályt négy alapelvre építették fel: lehetőséget teremteni a megfigyelteknek, milyen hatást gyakorolt rájuk a keletnémet titkosszolgálat, az állambiztonsági szervek történeti feldolgozása, a közszolgálatban és a politikában tevékenykedő személyek milyen kapcsolatban voltak a szolgálatokkal, az érintettek személyiségi jogainak védelme az irataikkal történő visszaéléssel szemben. Az állambiztonsági szervek egykori munkatársai nem kerülhetnek fontos bizalmi állásokba, a szolgálatokkal fennállt kapcsolatokra vonatkozó információk felhasználásáról az azt kérő szervek saját hatáskörben döntenek. Hozzáférhetőek a volt titkosszolgálat munkatársaira, kedvezményezettjeire, politikai és kortárs közélet szereplőire vonatkozó dokumentumok, betekintéseket azonban a közigazgatási bíróságok előtt lehet megtámadni. Az NDK hírszerzésének mikrofilmre vett kartonjai 1989-ben a CIA kezébe kerültek, amelyet 2002 óta adnak vissza folyamatosan az amerikaiak Németországnak.

*****
Románia. Romániában 1999-ben született törvény a saját aktához való hozzáférhetőségről és a Securitate feltárásáról. A dokumentumok egy részét kapta meg a Securitate Iratai Tanulmányozásának Nemzeti Bizottsága, ám többnek titkosságát továbbra is fenntartották. A törvény nem részletezi azokat a témaköröket, amelyek alapján titkosak maradhatnak egyes iratok. A nemzeti bizottsághoz eddig száz irat-folyóméternyi dokumentum került át, ám azok megismerhetőségét és nyilvánosságra hozatalának kérdését újra kell szabályozni, amelyet széles körben szorgalmaznak Romániában. A legújabb fejlemény az, hogy Basescu államfő kezdeményezte, a Román Információs Szolgálat országos és megyei központjaiban őrzött anyagok kétharmad részét adja át a bizottságnak.

*****
Szlovákia. Szlovákiában 2002-ben fogadták el az 1939 és 1983 közötti állambiztonsági tevékenység feltárására vonatkozó törvényt. Az iratok nyilvánosságra hozatala nem teljes körű, ugyanis egyes dokumentumokat külön érdekre hivatkozással kivonhatnak a hozzáférés alól, például ha azok sértik Szlovákia nemzetközi vagy biztonsági érdekeit. Üldözöttnek minősül az a személy, akiről a biztonsági szervek titkos módszerekkel információkat gyűjtöttek, vagy állami szervek politikai okból korlátozták. Nem tekinthető viszont üldözöttnek, akiről például információt gyűjtöttek, de később együttműködött a szolgálatokkal. Létrehozták a Nemzet Emlékezete Intézetet, amely köteles kérelemre tájékoztatni az érintettet, hogy keletkezett-e róla állambiztonsági anyag. Nyilvánosságra hozható az abban szereplő titkosszolgálati személy neve is. Az iratok meglehetősen hiányosak, a Meciar-kormány ugyanis nem volt érdekelt minden dosszié átvételében, amit Csehország és Szlovákia között osztottak meg. Így például a cseheknél maradtak a katonai elhárítás dossziéi. A Nemzet Emlékezete Intézet elsőnek a kassai kerületi állambiztonsági szervek munkatársainak és hálózati személyeinek nevét tette közzé az interneten, majd a Közép-Szlovákiára vonatkozó adatokat. A nyugat-szlovákiai dokumentumok jegyzéke hamarosan várható.

*****
Bulgária. A balkáni országban 1990 óta szerepel napirenden a volt állambiztonsági szolgálatok dokumentumai archiválása és kutathatósága jogi szabályozásának kérdése. A törvényhozás ekkor az ügynöki hálózat számbavételére bizottságot hozott létre. A politikai körülmények alakulása miatt azonban a bizottság nem tudta elvégezni feladatát, pusztán a kémelhárítás ügynökeinek bizonyos köréről készített listát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.