A legistenesebb

K ö n y v f e s z t i v á l

Péntek Orsolya
2005. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember fél. Az ember előítéletes. Azt gondolja, megint egy költő, aki rájött, hogy most inkább valami mást csinál. Prózát. Közben egy remek prózaíró épp pocsék verset fabrikál. A kettő egyszerre utoljára Kosztolányinak sikerült – mármint százszázalékosan. (A részeredményeket nem érdemes figyelembe venni.)
És most Jónás Tamásnak, aki Apáimnak, fiaimnak címmel százszázalékos prózát tett le az asztalra a 2002-es, szintén hibátlan Ő című verseskötet után.
Jónás Tamás olyan egyszerűen ír, hogy abba alaposan bele lehet bonyolódni. A végletekig csupaszítja a mondatokat, mindennemű sallang, díszítés és hajlítás nélkül, hogy a végén csak a legszükségesebb szavak maradjanak a papíron didergő magányban, rövid mondatokba szedve. Az ilyenfajta próza nem látványos. Nem szép. Nem tetszik azonnal, mint ahogy a másik véglet, a Marcel Proust- vagy Nedjeljko Fabrio-féle asszociációs láncokra építő, gyönyörű szóindázás sem tetszik azonnal, bosszant egy kicsit mindkettő.
Mégis megfog. (Mindkettő.) Jónásnál a pontosság fog meg. Az, amikor az író az Ottlik-képlet szerinti rendszerben valahogy mégis a lehető legjobb kifejezést találja meg arra, amit „minél jobban megfogsz, annál kevésbé van meg”. „Hajnali három-négy óra lehetett. A legsemmibb időszak. A legistenesebb. Hallgattam a családom csendjét.” Négy tipikus Jónás-mondat a Szerelem című novella közepéről. Semmi támpont. A pillanatnak nincs színe, szaga, közelibb helyszíne, csak a pillanat van, a semmilyen és istenes pillanat, és az ember mégis pontosan tudja azt a percet anélkül, hogy Jónás tulajdonképpen mondott volna róla valamit. Erre csak a nagyon jó írók képesek.
Ráadásul mintha csak olyanról írna, amiről nem lehet. A tabukról. A reménytelen nyomorról. A gyerekszerelemről. Az emberi kapcsolatok lehetetlenségéről. Arról, hogyan menekül az anya a családból egy másik szerelembe, ahol nő, és a fájdalomról, amely éjjel három és négy között szorítja össze a férfi torkát, aki nemcsak a feleségét, de a nőt is elveszteni látszik. Arról, hogyan megy Szerbiába ögyilkosságot elkövetni egy házaspár, miután otthagytak lakást, szülőket és gyerekeket, mert az egésznek nincs értelme, „sem hozzátenni, sem elvenni nem lehet a mindenségből”. És tudjuk ezt mindannyian. Csak a válaszok különbözők. Van, aki kiszáll, és van, aki elveszi a pillanatot, amelyben összesűrűsödik a boldogság egy reggel vagy egy idegen kisváros szállodájában, mint Kosztolányinál, a pillanatot, ahol összefut a mindenség, a te és az én. Aztán arra fájdalom jön. Aztán elmúlik.
A novellákból úgy tűnik, az Apáimnak, fiaimnak a fájdalomkorszakban íródott, amikor az ember úgy érzi, szétesett körülötte a mindenség, a te és az én. Ha akkor nem száll ki, igenis hozzáad valamit a világhoz. Pontos, tökéletes mondatokba rakott novellákat arról, ami fáj. És ez szép.
(Jónás Tamás: Apáimnak, fiaimnak. Magvető Kiadó, 2005. Ára: 2390 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.