A legjobb frontember

Tóth Szabolcs Töhötöm
2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sztárt csinált a média a haldokló pápából, és nem csak tizenöt percre. A Diana hercegnő halála óta legnagyobb sajtóesemény, a pazar tévéközvetítések és a szappanoperákat megszégyenítő érzelmes történetek Karol Wojtyláról azonban könnyen illúzióba ringathatják azokat, akiknek a történelmi egyházak történelmi méretű válságával kellene most szembenézniük.
Kisebbfajta belpolitikai bonyodalom keletkezett abból Washingtonban, hogy Jimmy Carter volt amerikai elnök kérése ellenére nem kapott helyet a II. János Pál pápa temetésére utazó hivatalos amerikai delegációban. Az előzetes bejelentés szerint George W. Bush elnök, felesége, Laura, Bill Clinton és idősebb Bush volt elnökök, valamint Condoleezza Rice külügyminiszter lett a tagja a Vatikánvárosba utazó amerikai küldöttségnek, de annak az államférfinak, aki elnökként 1979-ben először és utoljára fogadhatta a Fehér Házban II. János Pált, nem maradt hely a csapatban.
Carter udvarias közleményben tudatta, hogy megérti a helyhiányra hivatkozó döntést, ám egyes források szerint magánemberként „csalódott” volt, hogy kihagyták.
Pedig 1978-ban, amikor I. János Pál mindössze 34 napi szolgálat után meghalt, a hivatalban lévő Carter elnök csupán feleségét küldte el a Vatikánba, és kommentátorok azt is megjegyzik, hogy I. János Pál elődje, VI. Pál halála sem váltott ki olyan politikai és médiaérdeklődést, mint a most temetett egyházfőé.
Kétségtelenül megváltozott valami: hogy a baloldali kritikák ellenére Tony Blair és csapata a Vatikánba siet, hogy Franciaországban az egyház és állam szétválasztásáról dúló viták ellenére félárbocra eresztik a zászlókat, és hogy a mozlim világban soha nem látott részletességgel számolnak be a televíziók a katolikus egyházfő haláláról, olyasvalamit jelez, ami a Vatikán történetében még nem fordult elő: II. János Pál szupersztár. Nemcsak a katolikusoké, hanem immár a világot behálózó tömegmédia sztárja is, olyasvalaki, akinek haláláról úgy tudósít most a sajtó, ahogyan Diana hercegnő balesete óta senki máséról nem tette.
Egy hétfőn megjelentetett felmérés szerint a világsajtó tízszer annyit foglalkozott II. János Pál halálával, mint tavaly novemberben Bush elnök újraválasztásával. A Global Language Monitor, amely az interneten megjelenő témákat vizsgálja elemzése elkészítéséhez, a pápa halálát követő 24 órában 35 ezer új híranyagot talált az interneten. Ez a szám George W. Bush megválasztását követően „mindössze” 3500 volt, nem beszélve arról az ezer új híranyagról, amely Reagan elnök tavalyi halála után jelent meg a főbb hírügynökségek, lapok, televíziók weblapjain.
Mi kell hát ahhoz, hogy valaki globális szupersztár lehessen a tömegmédiában? A fentiekből is kitűnik, hogy nem elegendő csupán kiemelkedő pozícióba kerülni ahhoz, hogy a sajtó vezérei alkalmasnak találjanak egy hírességet erre a szerepre. Személyiségének, életművének legalábbis három kategóriát kell szétfeszítenie.

Politikai

Történészek és az eseményeket akkor irányító politikusok szerint is II. János Pál pápa kulcsszerepet játszott abban, hogy 1989-ben felbomlottak a kelet-európai kommunista rendszerek.
Hogy az egész térségre kiterjedt-e ez a szerep vagy csupán Lengyelországra, az persze vita tárgya lehet, de – miként azt az exkommunista Aleksander Kwasniewski lengyel államfő nyilatkozatában megfogalmazta – abban egyetértenek a lengyel bal- és jobboldal politikusai, hogy „nélküle nem lenne független Lengyelország”.
Valószínűleg az egy évvel korábban megválasztott pápa 1979-es lengyelországi látogatása volt az a gyújtópont hazájában, amely bátorítást adott az embereknek: ne adják áldásukat a regnáló politikai rendszer tevékenységére. A Szolidaritás mozgalom hathatós támogatása, majd a pápa 1983-as, már a szükségállapot kihirdetése utáni látogatása, amikor mindenki számára nyilvánvalóvá vált, nem Jaruzelski kezében van az igazi irányítás, döntőnek bizonyult a kommunizmus elleni küzdelemben. Ezt ma már maga Jaruzelski tábornok és a peresztrojka atyja, Mihail Gorbacsov is készséggel elismeri.
Mindezek után nem meglepő, hogy az antikommunista mozgalom és a kommunizmust fenyegetésként megélő nyugati konzervativizmus egyaránt politikai hősként is tiszteli II. János Pált.
Ugyanakkor az elmúlt tizenöt évben a pápa által hangsúlyozott szegénység elleni küzdelem, az adósságelengedési programért folytatott kampány segítése és a globalizáció káros következményeinek kritikája okán baloldali mozgalmak kezdtek szoros szövetségest látni az idősödő egyházfőben. A pápa nemcsak a nyolcvanas évek konzervatív forradalmát kiteljesítő George W. Bush szemében, de nem kevés antiglobalista csoport számára is szupersztár.

Vallási

Még elgondolkoztatóbb az a mód, ahogy az iszlám világ sajtója foglalkozott II János Pál halálával. Arab műholdas televíziók, elsősorban az iszlám világban nagy nézettségnek örvendő katari Al-Dzsazíra és a dubai székhelyű Al-Arabija a CNN-hez kicsit hasonlóan folyamatosan részletes információval szolgált a vatikáni eseményekről, és élő közvetítéssel jelentkezett a Vatikánból. Külön érdekesség, hogy miközben a damaszkuszi és a Szíria-barát libanoni vezetőket korábban meglehetősen nyugtalanították II. János Pál közel-keleti utazásai, amelyek az ott élő keresztény közösség megerősítését célozták, Libanonban több televízió megszakította adását, hogy beszámoljon az egyházfő haláláról, köztük az Al-Manar csatorna is, amely a síita Hezbollah fegyveres szervezet televíziója. Iránban maga az elnök, Mohammad Hatami és a síita klérus is tisztelettel adózott II. János Pál emlékének.
Igaz, a pápa személyének és életművének megítélése korántsem egységes a Közel-Keleten. Az arab világban elismerést vívott ki ugyan azzal, hogy bírálta az Irak elleni amerikai katonai inváziót, és igazságos békét sürgetett Izrael és Palesztina között – ennek érdekében többször találkozott Jasszer Arafat korábbi palesztin vezetővel is –, kritikusai felróják neki, hogy mindez nem volt olyan hangsúlyos, mint az Izrael felé történt vatikáni nyitás. A főhajtással szinte egy időben a hivatalos teheráni álláspontot közvetítő sajtó például súlyos kritikákat fogalmazott meg a szentatyával szemben, mondván, túl szoros kapcsolatot ápolt Izraellel, és azt is nehezményezik, hogy a Vatikán egyáltalán elismerte a zsidó államot.
Azoknak az arab honlapoknak a fórumaiban pedig, amelyek ismertek arról, hogy előszeretettel jelentetnek meg militáns iszlám anyagokat, felháborodott megjegyzések tűntek fel, amelyek helytelenítették a tévéközvetítéseket, és sérelmezték, hogy a képernyőkön megjelenő iszlám egyházfik dicsérték az iszlám ellenségét.
Mindezzel együtt kétségtelen, hogy a nyugati stílusú arab hírtelevíziók, amelyek csak pár éve lettek a nagy hálózatok versenytársai, átvették a hírgyártás és sztárcsinálás formuláit, és immár zökkenőmentesen kapcsolódnak be a globális hírfolyamba. Igazából ezeknek a televíziós csatornáknak, nem pedig a megváltozott politikai helyzetnek köszönhető, hogy a pápa immár az arab világban is, habár sokak által nem szeretett, de szupersztár.
Külön dolgozat témája lehetne, miként vált hirtelen II. János Pál a zsidó–keresztény párbeszéd emblematikus figurájává abban a sajtóban, amely korábban nem kis részben e párbeszéd elakadásáért és a zsidók szenvedései iránt tanúsított passzivitásért bírálta a Vatikánt. A zsidó szervezetek méltatása és az e témában született rengeteg cikk mellett talán a New York Times egyik írását érdemes kiemelni. Ez a lap mindig érzékeny volt az amerikai, valamint a máshol élő zsidó közösségek problémáira és panaszaira. Most szívfacsaró történetet közölt arról, miként mentette meg az ifjú Karol Wojtyla egy zsidó kislány életét a háború utáni Lengyelországban. Ez annak a jelzése, hogy ő az első római pápa, aki helyet kaphatott a „politikailag korrekt” sajtó ikonográfiájában.

Kulturális

A katolikus egyház missziós munkájának hosszú története alatt rengeteg tapasztalatot szerzett arról, miként juttathatja el „üzenetét” a világ minden tájára a kulturális különbségek ellenére is. Amikor a pápa ebben az értelemben feszítette szét azokat a kereteket, amelyeket (kelet-)európai gyökerei határoznának meg, ez szinte természetes feladat volt egy katolikus egyházfő számára. Hogy mennyire sikeres volt a munkája az elmúlt húsz–huszonöt évben, mutatja az a valóságos vallási forradalom, amely például Afrikában a katolikus egyház térnyerését jellemzi (miközben Európában súlyos válságba került).
II. János Pál – aki mindvégig kitartott abbeli meggyőződése mellett, hogy a civilizációk összecsapása nem szükségszerű – azonban nem csak ebben a „horizontális” értelemben lépett át kulturális határokat: ő volt az első katolikus egyházfő, aki hosszabb kirándulást tett a popkultúra területére is.
Például egyszer Bob Dylant is meghívta egy bolognai egyházi kongresszusra zenélni, egy római segélykoncerten pedig a Eurythmics, Alanis Morissette és Lou Reed zenéjét hallgatta. De még tavaly januárban is részt vett egy olyan rendezvényen, ahol lengyel breaktáncosok szórakoztatták.
Emlékezetes az az 1999-ben lezajlott jelenet, amikor II. János Pál popsztárokkal, segélymunkásokkal és közgazdászokkal találkozott, hogy részt vegyen abban a kampányban, amely a harmadik világ adósságainak elengedését követelte a gazdag országoktól. A találkozón ott volt Bono, az U2 együttes frontembere, aki jellegzetes napszemüvegét ajándékozta oda II. János Pálnak. A mozdulatban benne volt: te is szupersztár vagy.
II. János Pál halálát követően Bono is közkinccsé tette véleményét az egyházfőről, és közölte: „a pápa a katolikus egyház legjobb frontembere volt”. Ugyanebben a közleményben megjegyezte: „Kitűnő showman, kitűnően kommunikálja elképzeléseit még akkor is, ha nem mindegyikkel értünk egyet, nagy barátja a világ szegényeinek, magam is ez ügyben találkoztam vele.”
Ha valaki szupersztár, annak persze sok hátulütője is van. A katolikus egyház számára ezekből legalábbis egy nagyon kellemetlen. Ha Bono szavain elgondolkozunk, talán belátjuk: II. János Pál az a spirituális vezető volt, akinek még nyájában is nagyon sokan vannak olyanok, akik szerették, tisztelték magát az embert, de (az egyház) tanításait már nem követték.
Vajon Bono, a pápának játszó többi rocksztár vagy a Rómába özönlő médiakommentátorok, akik kicsivel azelőtt tőzsdeeseményekről, véres gyilkosságokról, politikai botrányokról tudósítottak, de akik most hirtelen nagy áhítattal magyarázzák a nézőknek a Szent Péter téren folyó eseményeket, soha életükben nem vásároltak óvszert, és más kérdésekben is maradéktalanul a pápa szigorú utasításai szerint rendezték be életüket? Az érintettek alapos kikérdezése nélkül idebiggyeszthetjük a nem választ.
II. János Pál most megmutatkozó óriási népszerűsége tehát nemcsak lehetőség, de veszélyforrás is a katolikus egyház számára. Veszély, amennyiben a vezetői most elhiszik, hogy nem egy karizmatikus pápa, hanem a katolikus egyház vált egyik napról a másikra divatos médiacikké még a Közel-Keleten is, és hogy a katolicizmus – más történelmi egyházakkal egyetemben – nincs súlyos válságban a nyugati világban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.